امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16372 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر نفت اعلام کرد؛

افزایش ارزش تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ٥ میلیارد دلار/ضرورت فعال شدن بخش پایین دستی پتروشیمی

خبرایران : بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: طرحهای برنامه ریزی شده برای افتتاح در سال ٩٥ با سرمایه گذاری ٥,٤ میلیارد دلاری، ارزش تولید سالانه محصولات پتروشیمی کشور را بیش از پنج میلیارد دلار افزایش می دهد.
افزایش ارزش تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ٥ میلیارد دلار/ضرورت فعال شدن بخش پایین دستی پتروشیمی

 به گزارش خبرایران، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز سه شنبه، ٢٩ تیرماه  در آیین بهره برداری رسمی از طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت در سخنانی با برشمردن طرحهای پتروشیمی در سال ٩٥ این سال را برای صنعت پتروشیمی ایران استثنایی خواند و اظهار کرد: اجرای این طرحها مصداق اقتصاد مقاومتی است.

وی طرحهای برنامه ریزی شده برای افتتاح در سال ٩٥ را با سرمایه گذاری ٥,٤ میلیارد دلار و ارزش تولیدات سالانه پتروشیمی برای این طرحها را حدود ٥.١ میلیارد دلار به قیمت پایه سال ٩٠ اعلام کرد.

زنگنه طرحهای پتروشیمی افتتاح شده در دولت تدبیر و امید را شامل لرستان، تخت جمشید ماهشهر، مهاباد، اسیدسولفوریک ارومیه و مرودشت دانست و افزود: طرحهای پتروشیمی کاویان ٢، مروارید، فاز ٢ کارون، پلی اتیلن کردستان، فاز ٣ پردیس، اوره و آمونیاک عسلویه، پلی استایلن انتخاب، متانول دیر تا پایان امسال افتتاح می شود.

به گفته وزیر نفت، مجموع این طرحها در سال ٩٥، ارزش تولید محصولات پتروشیمی را بیش از پنج میلیارد دلار افزایش می دهد.

وی با اعلام طرحهای پتروشیمی برای سال ٩٦ به پتروشیمی های هگمتانه، مرجان، بوشهر، فاز نخست پتروشیمی ابن سینای ماهشهر اشاره کرد و از هشت میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا نیمه سال ٩٦ خبر داد که اجرای آن به تولید بیش از ٦,٧ میلیارد دلار به قیمتهای پایه سال ٩٠ منجر می شود.

 

ضرورت فعال شدن بخش پایین دستی پتروشیمی

زنگنه بر فعال شدن بخش پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد و گفت: باید فاینانس خارجی، صندوق توسعه و سرمایه های عمومی مردم را به این سمت سوق دهیم تا بتوانیم ظرفیت سرمایه گذاری را افزایش دهیم.

وزیر نفت با اشاره به این که در سال ٧٦ کل ارزش تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود که اکنون در یک سال به ارزش تولید محصولات پتروشیمی پنج میلیارد دلار اضافه می شود، تصریح کرد: این اعداد فوق العاده مهمی است؛ نزدیک یک و نیم درصد فقط تولید ناخالص از پتروشیمی است که برای اقتصاد کشور تعیین کننده است.

وی با بیان این که اجرای طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت در دوران تحریم ستودنی است، استان فارس را مهد پتروشیمی کشور خواند و گفت: طرحهای زیادی برای استان فارس درنظرگرفته شده است و نمایندگان و مقامهای استان باید آن را فعال کنند.

زنگنه همچنین استان فارس را قطب دوم تولید گاز ایران پس از بوشهر خواند و گفت: در آینده می توانیم تولید گاز را افزایش دهیم.

وی درباره پالایشگاه دوم شیراز نیز توضیح داد: امیدوارم آقای جهانگیری تلاش کنند مشکل این طرح حل شود و به سامان برسد، خوراک آن را وزارت نفت باید تامین کند که تخصیص دادیم اما مشروط به آن است که کارهای زیست محیطی آن حل شود.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد که بخش پایین دستی در استان فارس با کمک سرمایه گذاران و حمایت استانداری برای بخش پتروشیمی فعال شود.

وزیر نفت همچنین بر رعایت مسائل ایمنی تاکید کرد و گفت: سرسختانه حوزه ایمنی را جدی بگیرید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب