امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1653 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۳:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اعلام کرد؛

دولت یازدهم تلاش می‌کند حق همه شهروندان را رعایت کند / منشور حقوق شهروندی سیاسی نیست

خبرایران: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه گفت: دولت یازدهم تلاش می‌کند با کار کارشناسی قوی و همه‌جانبه حق همه شهروندان را رعایت کند و بدون تردید دستگاه قضائی نیز در این زمینه قدم‌های بزرگی طی سال‌های گذشته برداشته و از این پس نیز تلاش‌هایی خواهد داشت و کمک خواهد کرد.
دولت یازدهم تلاش می‌کند حق همه شهروندان را رعایت کند / منشور حقوق شهروندی سیاسی نیست

به گزارش خبرایران، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عصر امروز، دوشنبه، 14 بهمن‌ماه، در پنجاه و هشتمین نشست خبری خود در مقام سخنگویی قوه قضائیه در سخنانی با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام راحل حقیقتاً در عصر کنونی اعجاز آفریدند، به طوری که هنوز پس از گذشت 35 سال از آن نتوانسته‌ایم درک درستی از آن داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درخصوص تلاش دولت برای تکمیل منشور حقوق شهروندی و نحوه همکاری قوه قضائیه در این زمینه اظهار کرد: هر نهاد و دستگاهی که بخواهد از حقوق مردم دفاع کند، قوه قضائیه همکاری خواهد کرد و یکی از مسائل فوق‌العاده مهم و حائز اهمیت از لحاظ شرع مقدس اسلام و همچنین قانون اساسی و قوانین موضوعه، توجه کردن به حق‌الناس و حق شهروندی است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به نگاه سیاسی عده‌ای به موضوع حمایت از حقوق شهروندی گفت: در برخی مقاطع با این مسئله به صورت سیاسی برخورد شده که این‌گونه نگاه صحیح نیست؛ البته اشکالی ندارد که بخشی از موضوع حقوق شهروندی و حقوق جامعه به مباحث سیاسی اختصاص یابد، اما سیاسی‌کاری در این زمینه صحیح نیست.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز دولت به دنبال سیاسی‌کاری نیست، گفت: دولت یازدهم تلاش می‌کند با کار کارشناسی قوی و همه‌جانبه حق همه شهروندان را رعایت کند.وی در مورد نگاه قوه قضائیه به موضوع حمایت از حقوق شهروندی گفت: بدون تردید دستگاه قضائی نیز در این زمینه قدم‌های بزرگی طی سال‌های گذشته برداشته و از این پس نیز تلاش‌هایی خواهد داشت و کمک خواهد کرد.

محسنی اژ‌ه‌ای خاطرنشان کرد: از زمان ریاست آیت‌الله شاهرودی در دستگاه قضائی، هیئت‌هایی به منظور نظارت بر رعایت حقوق شهروندی چه در قوه قضائیه و چه خارج از دستگاه، تعیین شد‌ه‌اند.وی با تأکید بر اینکه لازم است نگاه جامعی به موضوع حقوق شهروندی صورت گیرد و از نگاه یک سویه به این موضوع پرهیز شود، یادآور شد: دولت نیز به دنبال معنای صحیح استفاده از حقوق شهروندی است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نظرات مختلفی را از مردم، اساتید، صاحب‌نظران و دستگاه‌ها جمع‌آوری کرده تا بتواند به منشور پخته و جامعی دست پیدا کند؛ دستگاه قضایی نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.

محسنی اژه ای در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش دولت در مورد مفاسد اقتصادی گفت: همه آحاد مردم در این ایام باید به سهم خود به هر نوع فساد مبارزه کنند؛ دستگاه‌های حکومتی نیز به خاطر وظیفه‌ای که دارند لازم است در جهت مبارزه با فساد تلاش و جدیت داشته باشند.

وی در مورد آسیب‌شناسی پرونده‌های مفاسد اقتصادی چند سال اخیر خاطرنشان کرد: در بررسی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که برخی دستگاه‌ها باید دستورات و نظارت‌های خود را بازنگری کنند؛ یکی از مواردی که با آن مواجه شدیم این بود که علاوه بر نظارت بانک مرکزی بر مسائل، لازم است خود بانک‌ها نیز نظارت مستقیم داشته باشند تا نظارت به صورت مؤثر و مفید انجام شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه سه قوه در مقابله با فساد اقتصادی فعال هستند، گفت: در برخی زمینه‌ها فساد فرهنگی و یا فساد اداری کمتر از فساد اقتصادی نیست.

خبرنگار دیگری در مورد نتیجه پرونده 3هزار میلیاردی و احتمال تغییر برخی احکام سؤالی مطرح کرد که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: تا کنون هیچ تغییری در احکام صورت نگرفته است؛ در مورد این پرونده افرادی درخواست اعمال ماده 18 داده بودند که موافقت نشد.

وی همچنین با اشاره به ممانعت دولت کانادا مبنی بر دستگیری و بازگرداندن یکی از مفسدان اقتصادی کشور گفت: کانادا به عنوان کشوری که مدعی مقابله با فساد و پول‌شویی است، حاضر نشد فردی که متهم به فساد مالی و اقتصادی است را دستگیر و تحویل دهد که جای تأسف دارد؛ قوه قضائیه، ناجا و وزارت خارجه همچنان پیگیر این ماجراست.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد خلاف شرع بودن سلول‌های انفرادی گفت: در قانون پیش‌بینی شده که در چه مواردی و به اذن چه کسی افراد به سلول‌های انفرادی منتقل می‌شوند.

توزیع سبد کالا از سوی دولت و ازدحام جمعیت در مقابل فروشگاه‌ها موضوع مطرح شده توسط یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست بود که محسنی اژه‌ای اظهار کرد: امیدواریم دولت، تدبیر خوبی در این زمینه داشته باشد و بتواند با تدبیر خوب این قضیه را بهتر از آنچه اتفاق افتاده انجام دهد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: صف‌های طولانی و گرفته شدن وقت، شایسته مردم نیست و مغایر با عزتمندی مردم است.

وی همچنین در مورد هشدار رئیس قوه قضائیه مبنی بر نفوذ جریان تکفیری به مرزها گفت: امروز این جریان در کشورهای همسایه جنایت می‌کند و ممکن است اگر هوشیار نباشیم بخواهند در کشور ما تشنج ایجاد کنند؛ البته نمی‌توانند آنچه در سایر کشورها انجام می‌دهند، در ایران پیاده کنند اما در عین حال لازم است مراقب باشیم تا اقدامات جنایتکارانه و مجرمانه تکفیری‌ها به داخل مرزهای ایران کشیده نشود.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اشاره به گزارش احمد شهید در مورد نقض حقوق بشر در ایران گفت: برخی کشورها که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، کارشان در این زمینه افتضاح است چرا که در برخی کشورها و حتی کشورهای خودشان مرتکب جنایت‌هایی شده‌اند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه موضوع حقوق بشر دستاویزی برای برخی جریان‌ها شده است، اظهار کرد: این جریان‌ها و دولت‌های سلطه‌گر کشورهایی که می‌خواهند زیر سلطه خود دربیاورند، به اتهام نقض حقوق بشر تحت فشار قرار می‌دهند.

وی در مورد موضع‌گیری‌های احمد شهید گفت: این گزارشگر ثابت کرده بی‌طرف نیست و در مورد موضوعات مطرح شده پیش‌داوری می‌کند و از کسانی مستندات خود را جمع‌آوری کرده که با مردم و نظام جمهوری اسلامی در تضاد هستند و حتی برخی از آنها علیه جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده‌اند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: این گزارش برگرفته از گفته‌های سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی است و نمی‌تواند اعتباری داشته باشد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب