امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16577 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور؛

پانزدهمین نمایشگاه الکامپ فارس با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افتتاح شد

خبرایران: پانزدهمین نمایشگاه الکامپ و سومین نمایشگاه تلکام استان فارس با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افتتاح شد.
پانزدهمین نمایشگاه الکامپ فارس با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افتتاح شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، ناصر علی سعادت با حضور در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه الکامپ و سومین نمایشگاه تلکام استان فارس که به همت نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه صنف ماشین‌های اداری استان فارس برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

این نمایشگاه با حضور صائبه سلوکی سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، آزاد معروفی عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، مهرتاش رئیس اتحادیه رایانه و ماشین های اداری استان فارس، روزگار مدیرکل مخابرات استان فارس، همتی رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات استان فارس، مختاری رئیس سازمان تنظیم مقررات استان، معلم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز، سعید حیدری رئیس فاوای شهرداری شیراز، استدلال معاون فناوری اطلاعات استانداری فارس و جمع کثیری از مسئولان، مقامات دولتی و کارشناسان حوزه فاوا افتتاح شد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با ابراز خوشحالی از رشد کمی و کیفی این دوره از نمایشگاه، برگزارکنندگان نمایشگاه الکامپ و تلکام استان فارس را مورد تقدیر قرارداد و افزود: موجب افتخار است که چنین رویدادی توسط نهاد مردمی نظام صنفی رایانه‌ای و با همراهی اتحادیه استان برگزارشده است. رشد کمی و کیفی این نمایشگاه نسبت به سال گذشته مشهود است. در سال گذشته این نمایشگاه 2500 متر فضا داشته اما امسال با رشدی قابل‌توجه به 6 هزار متر  افزایش‌یافته است. کسب‌وکارهای نوپا در کنار شرکت‌های قدیمی و بزرگ‌تر استان در این نمایشگاه حضور یافتند و تمام این برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها ظرف دو ماه به انجام رسیده است. امیدوارم این تلاشها ثمربخش بوده و این نمایشگاه در اقتصاد و صنعت استان فارس تاثیرگذار باشد.
در ادامه او از نظام‌الدین خوارزمی رئیس هیئت‌مدیره پیشین نظام صنفی رایانه‌ای استان فارس و هومن منظری رئیس کنونی نصر فارس، بابک صدیقی نماینده استان فارس در شورای مرکزی، جواد مراد پور خزانه‌دار و همچنین مهر آفرین وثوقی دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان فارس قدردانی کرد.
سعادت در ادامه سخنرانی خود به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه، میانگین رشد اقتصادی کشور را هشت درصد پیش‌بینی و ابلاغ کردند. رقمی که بسیاری نسبت به تحقق آن بدگمان هستند اما من معتقدم این پیش‌بینی تنها با توجه و تکیه به صنعت فاوا امکان‌پذیر است. به این دلیل که فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها صنعتی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تمام صنایع حضور دارد و تاثیرگذار است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با ارائه آماری اهمیت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دنیای امروز یادآور شد و گفت: در سال 2016 اندازه بازار صنعت فاوا  3. 7 هزار میلیارد دلار است این رقم بیش از دو و نیم برابر فروش کل نفت در دنیاست. متاسفانه منطقه خاورمیانه در آمارها لحاظ نشده است. این در شرایطی است که کشور ما مزیت رقابتی جدی برای این صنعت دارد. مهم‌ترین عامل نیز نیروی انسانی متخصص است. در ایران سالانه 200 هزار نفر از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند و در این زمینه ایران بعد از کشور آمریکا سومین کشور دنیا در تولید نیروی انسانی متخصص به شمار می‌رود. همین‌طور طبق آمارهای جهانی در سال 2016، صنعت فاوا تمامی رکوردهای ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی را در دهه‌های اخیر شکسته است. باید مزیت اشتغال‌زایی فاوا و این حجم از نیروی انسانی متخصص را به فرصت تبدیل کنیم.
به گفته سعادت توجه به سه سرفصل تغییر نگاه به بازار فاوا، قوانین و مقررات حوزه فاوا و پذیریش اهمیت اقتصادی فاوا می‌تواند کشور را در بهره‌مندی از فرصت‌های صنعت فاوا یاری رساند.
 
 
 
 
تغییر نگاه به بازار فاوا
او با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به بازار و صنعت فاوا افزود: تاکنون با اتکا به درآمدهای نفتی دولت در نقش کارفرما ظاهرشده و بخش خصوصی به‌عنوان پیمانکار در کنار دولت ارتزاق کرده است. اما با تغییر نگاه باید بخش خصوصی را به‌عنوان سرمایه‌گذار صنعت فاوا به رسمیت بشناسد. بخش خصوصی که با قبول تمام ریسک‌ها  سرمایه‌گذاری می‌کند تا به موفقیت برسد. برای مثال در تمام کشورهایی که تجارت الکترونیک شکل‌گرفته دولت‌ها پذیرفتند برای تشویق مشتری به خرید الکترونیکی برای 10 سال یا 15 سال و شاید مادام‌العمر مشتری را از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده معاف کنند . با تحریک بازار تقاضا ناخودآگاه سرمایه‌گذاری در بخش تجارت الکترونیک سودآور می‌شود.
سعادت در ادامه افزود: ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار نیز مسئله مهمی است تازمانیکه به رعایت قانون کپی‌رایت اهمیت ندهیم، تولیدکننده نرم‌افزار احساس امنیت ندارد و نرم‌افزارهای تولیدی محدود به موارد خاص می‌شود. باید این تغییر نگاه نمود بیرونی پیدا کند و شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.
 
 
 
 
 
به‌روزرسانی قوانین و مقررات حوزه فاوا
سعادت به‌روزرسانی قوانین و مقررات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اجرای آن‌ها را راهکار دیگر دانست و گفت: خوشبختانه قوانین و مقررات متعددی در حوزه فاوا داریم. اما مشکل اساسی این قوانین عدم به‌روزرسانی آن‌هاست. برای مثال تنها زمانی صادرات به رسمیت شناخته می‌شود که از مرزها و از طریق گمرک کشور خارج شود. این در شرایطی است که تعداد اپلیکیشن های موبایل که در داخل کشور تولیدشده و از مرکز رسانه‌های دیجیتال موفق به دریافت مجوز شده از مرز 150 هزار مجوز گذشته است. نرم‌افزارهایی که چند جوان طراحی می‌کنند و در شبکه‌های جهانی به فروش می‌رسانند اما طبق قوانین گمرک، هیچ صادراتی صورت نگرفته است چون این نرم‌افزارهای موبایل از گمرک عبور نکردند. قوانین ما باید به‌روزرسانی شود و با شرایط روز دنیا و تکنولوژی منطبق شود. 
او  در ادامه با اشاره به ارزش 50 میلیارد دلاری بازار جهانی تولید نرم‌افزار گفت: بازار تولید نرم‌افزار موبایل در سال 2016 بالغ بر 50 میلیارد دلار است و پیش‌بینی‌شده تا سه سال آینده از مرز 100 میلیارد دلار می‌گذرد. این بازار در اختیار جوانان ما قرار دارد اما متاسفانه از هیچ حمایت صادراتی برخوردار نیستند چون در زمان تدوین قانون این نوع از صادرات پیش‌بینی نشده است. 
 
پذیرش اهمیت اقتصادی صنعت فاوا
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور سومین سرفصل را پذیرش اهمیت اقتصادی فاوا عنوان کرد و افزود: جایگاه و اهمیت اقتصادی یک صنعت را از جایگاه آن در بورس می‌توان تشخیص داد. تعداد شرکت‌های حوزه فاوا که به بورس راه یافتند کمتر از انگشتان دست هستند که اغلب آن‌ها شرکت‌های دولتی بودند که در زمان خصوصی‌سازی به بورس وارد شدند. شرکت‌های خصوصی فاوا بسیار محدود در فرابورس حضور دارند درحالی‌که در بازار بورس دنیا اغلب شرکت‌های قدرتمند و بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند.
 
 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب