امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1658 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد؛

راه اندازی 11 مرکز ذخیره سازی محصولات کشاورزی / افتتاح 53 پروژه تعاونی روستايی کشاورزی در دهه فجر امسال / شناسایی 230 شغل در حوزه کشاورزی

خبرایران:«حسین صفایی» مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت : راه اندازی 11 مرکز ذخیره سازی محصولات کشاورزی از جمله سردخانه و انبار به عنوان یکی از پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال است چرا که یکی از فعالیت‌ها و ماموریت‌های این سازمان خریدهای توافقی و تضمینی محصولات است .
راه اندازی 11 مرکز ذخیره سازی محصولات کشاورزی / افتتاح 53 پروژه تعاونی روستايی کشاورزی در دهه فجر امسال / شناسایی 230 شغل در حوزه کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «حسین صفایی» مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی امروزدوشنبه 14 بهمن‌ماه با  حضور اصحاب رسانه برگزارشد.

دراین نشست خبری «حسین صفایی» مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهارداشت: اولین افتتاحیه ما در این دهه راه‌اندازی 11 مرکز ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی شامل سردخانه و انبار است و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی در نظر دارد تا از سال آینده تنظیم بازار محصولات کشاورزی با افزایش مسئولیت پذیری اتحادیه‌های بخش خصوصی به آن ها واگذار کند تا بتواند همان‌گونه که بازار برخی محصولات داخلی مانند تخم مرغ که به بخش خصوصی واگذار کرد تنظیم همه بازار محصولات کشاورزی را بر عهده بگیرد.

وی افزود: با توجه به تسهیلات حدود 11 هزار میلیارد تومانی دولت برای خرید تضمینی گندم و محول شدن این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی، براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و اطلاعات 30 سال گذشته، ستادی به نام "گندم" تاسیس شده تا بتوانیم خرید تضمینی گندم را ساماندهی کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد:‌ در سال‌ گذشته 650 نقطه فعال برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده بودکه سبب بروز مشکلاتی شد اما در حال حاضر طبق بررسی‌های انجام شده 2280 نقطه خرید تضمینی گندم در سراسر کشور شناسایی شده و درصدد هستیم طی بررسی‌های

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال 93 بخش خصوصی نیز در خرید تضمینی گندم مشارکت خواهد کرد؟ گفت: با توجه به در نظر گرفتن تسهیلات حدود 11 هزار میلیارد تومانی برای خرید تضمینی گندم و این که بالا بودن قیمت گندم توجیه پذیری اقتصادی را برای بخش خصوصی کاهش می دهد به نظر نمی رسد نیازی به حضور بخش خصوصی برای خرید تضمینی گندم باشد و وزارت جهاد کشاورزی خود به عنوان متولی ، این وظیفه را انجام خواهد داد.

صفایی گفت: براساس یکی از وظایف سازمان تعاون روستایی درصددیم تا بر کنترل کیفی تولید محصولات کشاورزی از جمله محصولات استراتژیکی مانند گندم تاکید بیشتری داشته باشیم چرا که اگر حتی یک درصد پروتئین در محصولی مانند گندم افزایش پیدا کند میتواند تاثیر بسزایی در سبد غذایی و پروتئینی مردم داشته باشد بنابراین کشاورزان باید بیش از پیش توجه داشته باشند تا با انتخاب ارقام کیفی تر بتوانند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

وی از افتتاح 53 پروژه سازمان تعاون روستایی در دهه فجر خبر داد و گفت: راه اندازی 11 مرکز ذخیره سازی محصولات کشاورزی از جمله سردخانه و انبار به عنوان یکی از سازمان تعاون روستایی جزو پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال است چرا که یکی از فعالیت‌ها و ماموریت‌های این سازمان خریدهای توافقی و تضمینی محصولات است که با توجه به مراکز ذخیره سازی افتتاح شده ظرفیت این سازمان برای ذخیره محصولات کشاورزی به حدود 2.5 میلیون تن افزایش می‌یابد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های قابل افتتاح این سازمان افتتاح 13 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی شامل مراکز جمع‌آوری شیر، کارخانه‌های بوجاری گندم و کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام و طیور و فرآورده‌های لبنی است.

صفایی ادامه داد: راه اندازی پنج جایگاه سوخت بنزین، گازوئیل و ... از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح سازمان تعاون روستایی در دهه فجر است که البته در گذشته بیشتر جایگاه‌های سوخت رسانی نفت به مناطق روستایی بودند اما باید تلاش شود تا این جایگاه‌های سوخت به سوخت‌های فسیلی مورد استفاده جامعه کشاورزی کنونی تبدیل شوند.

به گفته وی افتتاح 14 مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از پروژه‌های این سازمان است که در دهه فجر به بهره برداری می رسد و سازمان تعاون روستایی می تواند درکنار حدود 10 هزار فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در مناطق روستایی و حدود 302 فروشگاه شهرستانی به عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به بپردازد.

صفایی عنوان کرد: شرکت سهامی زراعی که به عنوان یک نوع نظام بهره برداری جدید تلقی می‌شود و کشاورزان می توانند در این نوع سیستم مالکیت خود را تبدیل به سهام کنند از دیگر برنامه‌های سازمان تعاون روستایی است که این شرکت‌ها تشکیل شده و درصددیم تا بتوانیم با همکاری محصولات بورس کشاورزی که اخیرا وزیر جهاد کشاورزی آن را ابلاغ کرد عرضه محصولات کشاورزی تولید شده و وارداتی را در بورس تقویت کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در پاسخ به سوالی که به رغم ماده 33 قانون بهره بری کشاورزی حضور کشاورزی در بورس پررنگ نیست گفت: اگرچه قانون بهره وری کشاورزی در سال 89 به فروش محصولات کشاورزی در بورس تاکید داشته اما اقدام عملی پررنگ نشده است.

وی ادامه داد: سازمان مرکزی تعاون روستایی، تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی را با جدیت در سال 93 توسعه می دهد و اکنون نیز برخی نهاده ها مانند کود و سم توسط تجارت الکترونیک خرید و فروش می شود و این تجارت زمینه حضور محصولات در بورس را نیز فراهم می کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور همچنین از شناسایی 230 شغل در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: کشاورزان می توانند با مراجعه به نظام صنفی شهرستان های مربوطه پروانه فعالیت برای این شغل ها بگیرند.

وی تاکید کرد: عرضه محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشاورزان که در داخل تولید و یا از دیگر کشورها وارد می‌شود می تواند شفافیت بازار عرضه و تقاضا و قیمت این کالاها را افزایش دهد که متاسفانه برخی به همین دلیل از ورود به بورس محصولات کشاورزی امتناع می کنند و امیدواریم در آینده بتوانیم بیش از پیش دراین زمینه موفق شویم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: سازمان مرکزی تعاونی روستایی در راستای ایجاد سازمان نظام صنفی کشاورزی در کشور و سطح استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت‌ها بسیاری انجام داده تا بتواند ضمن شناسایی شغل‌های مختلف در کشاورزی در راستای کیفیت بخشی به تولید محصولات کشاورزی و نظارت بر فعالیت‌های کشاورزان بیش از پیش از وظایف خود را انجام دهد.

صفایی ادامه داد: بر این اساس تاکنون 230 شغل در بخش کشاورزی شناسایی شده و حدود 400 کشاورز عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی شده اند که امیدواریم با فراگیرتر شدن آن شاهد عضو شدن همه کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی باشیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب