امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16581 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر پیروز حناچی اعلام کرد؛

برج‌ها در منطقه ۲۲ تأثیر بسیار خطرناکی بر جریان باد دارند/باغ نگارستان قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه تهران است/۷۹ درصد از درآمد شهرداری‌ها به عوارض تراکم و پروانه‌های ساختمانی بستگی دارد

خبرایران: معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷۹ درصد از درآمد شهرداری‌ها به طور مستقیم به عوارض تراکم، عوارض پروانه‌های ساختمانی، جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض بر تفکیک اراضی ساختمانی و حذف پارکینگ‌ها به دست می‌آید
برج‌ها در منطقه ۲۲ تأثیر بسیار خطرناکی بر جریان باد دارند/باغ نگارستان قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه تهران است/۷۹ درصد از درآمد شهرداری‌ها به عوارض تراکم و پروانه‌های ساختمانی بستگی دارد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ماه ۹۵ با حضور«دکتر پیروز حناچی» معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری «دکتر پیروز حناچی» معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: ۷۹ درصد درآمد شهرداری‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق عوارض ساخت و ساز از جمله عوارض تراکم، عوارض پروانه‌های ساختمانی، اخذ جریمه‌ از کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض بر تفکیک اراضی ساختمان و حذف پارکینگ‌ها تأمین می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درخصوص میانگین پایبندی شهرداری تهران به طرح جامع شهر تهران، تصریح کرد: ابتدا باید بگویم داشتن طرحی که بد اجرا می‌شود، بهتر از این است که هیچ طرحی نداشته باشیم. تمام طرح‌هایی که تهیه می‌کنیم باید به طرح‌های بالادست خود پایبند باشند. البته میزان حاد بودن و انحراف معیارشان متفاوت است. مثلا دو طبقه به مسکونی اضافه می‌کنند یا در بافت فرسوده یک طبقه اضافه می‌کنند که ما طی دو سه سال اخیر به آن حساس شده‌ایم.

وی افزود: اگر اجازه می‌دادیم طرح‌های خود را به اجرا بگذارند جمعیت تهران سه میلیون نفر افزایش پیدا می‌کرد. تمام تلاشمان را کردیم که طرح تفضیلی تهران به طرح‌های بالادست نزدیک شود. شهرداری ابتدا مقاومت می‌کرد، اما در حال حاضر همکاری می‌کنند. این‌که همه دست به دست هم بدهیم تا نگذاریم تهران از چارچوب مدیریت خارج شود به نفع همه است.

دکتر حناچی درخصوص خانه ثابت پاسال که ظاهرا شهرداری با استفاده از طرح پهنه مختلط قصد دارد آن را به پروژه تجاری تبدیل کند، خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای در این باره نداریم، ولی تلاش می‌کنیم که دستگاه‌هایی مثل وزارت خارجه به این مکان بیایند. میراث فرهنگی هم حساسیت بیشتری نسبت به این پروژه نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: باغ نگارستان قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه تهران است که نشست خبری را در این محل برگزار کردیم. این باغ اوایل دهه ۷۰ قرار بود تخریب شود و به جایش برج بسازند که دکتر مرحوم دکتر حسن حبیبی – معاون اول وقت رئیس جمهوری در آن زمان جلوی تخریب آن را گرفت و اعتباری را برای مرمت این باغ اختصاص داد که جا دارد از ایشان تشکر کنیم. اینجا می‌توانست مثل بسیاری از بناهای تاریخی که در شهر تهران تخریب شوند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: ما همواره در مدیریت شهری مقابل دو تصمیم خوب و بد قرار داریم و موظفیم تصمیم خوب را اتخاذ کنیم و ما بر موقعیت کلانشهرها نظارت می کنیم. برخی از شهرداری ها می گویند ما سرانه های سبز شهرداری را افزایش داده ایم در حالی که از بین بردن درختان در داخل شهر به بهانه کشت آن در ارتفاعات کیفیت زندگی مردم را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که شورای عالی شهرسازی و معماری بر روی آن تحقیق می‌کند منابع مالی پایدار و تأثیر آن بر اداره شهرها است ادامه داد: بنابراین یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند بر اثر آن طرح‌هایی که به دلیل نرسیدن منابع مالی اجرا نشود، منابع مالی پایدار است که شهرداری‌ها باید در اختیار داشته باشند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، افزود: هفته گذشته رئیس جمهور اشاره کردند که وابستگی شهرداری‌ها به عوارض ساخت‌وساز بدتر از وابستگی دولت به نفت است. به طوری که طبق آمار استخراجی ۷۹ درصد از درآمد شهرداری‌ها به طور مستقیم به عوارض تراکم، عوارض پروانه‌های ساختمانی، جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض بر تفکیک اراضی ساختمانی و حذف پارکینگ‌ها به دست می‌آید و این درآمدها سوای از عوارض پایدار سوخت، نوسازی، کسب و پیشه، گاز، برق و عوارض بلیت هواپیماست که این موارد ۱۲ درصد بودجه شهرداری‌ها را به خود اختصاص داده است.

دکتر حناچی، خاطرنشان کرد: ۷۹ درصد بودجه کلانشهرها از فروش تراکم انجام می‌شود و وضعیت تهران از سال ۱۳۸۴ تاکنون حادتر شده است و اخذ جریمه ماده ۱۰۰ غیرقانونی است، نگرانی رئیس جمهور از ۷۹ درصد تأمین منابع مالی از اخذ عوارض نگرانی به جایی است به طوری که لایحه تأمین منابع مالی پایدار شهرداری‌ها در دستور کار قرار دارد و منابع مالی از کجا تأمین شود و کیفیت شهری نقش بسزایی دارد و وضعیت بودجه شهرداری تهران از سال ۸۶ تا سال ۹۱ نشان می‌دهد که تأمین بودجه شهرداری‌ها از عوارض ساختمانی بیش از ۸۰ درصد است و در حال حاضر نیز در همین حد باقی مانده است این آمارها نشان می‌دهد که اگر به این وضعیت ادامه دهیم اداره این شهر با این وضعیت به مشکل خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اداره شهرها از سال ۸۴ حادتر شده است و این گونه اداره امور شهرها تبعاتی خواهد داشت، گفت: اداره امور شهری به این روش مغایر با اهداف توسعه پایدار در شهرها است و مانع جدی در توسعه کسب و کار و سلب آسایش شهروندان خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به کمیسیون ماده ۵ قانون تأمین شورای عالی شهرسازی، گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری کمیسیون ماده ۵ را مجبور کرده است تا تمام مصوبات این کمیسیون منتشر شود چرا که اگر این مصوبات منتشر نشود جزو تخلفات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون ماده ۵ از وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست تشکیل می‌دهند، گفت: طبق گزارشی که از سال ۹۰ تا ۹۲ کمیسیون ماده ۵ از ۲۲ منطقه شهر تهران ارائه کرده است مشخص شده است از ۱۵۶ بند مصوبه بیشترین مصوبات و بررسی‌ها مربوط به بلندمرتبه‌سازی در منطقه یک در حدود ۳۶ مورد است و در مرحله دوم بیشترین آمار مربوط به تغییر کاربر در منطقه یک بوده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مناطق یک تا ۶ بیشترین تقاضا برای بلندمرتبه‌سازی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: به اعتقاد بنده منطقه ۲۲ شهر تهران مانند قطاری است که به دلیل بالا بودن ساخت‌وساز از صدور پروانه‌های ساختمانی و بلندمرتبه‌سازی‌ها از ریل خارج شده است که هیچ ارتباطی با طرح جامع و طرح تفصیلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی برج در منطقه ۲۲ احداث شده است که قابل پذیرش نیست، گفت: این برج‌ها در منطقه ۲۲ تأثیر زیادی بر جریان باد دارند که بسیار خطرناک است. شهرها را در چنین شرایطی اداره می‌کنیم و خیلی از فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و بنده ادعا می‌کنم که برای احداث اتوبان صدر حتی ۴ صفحه مطالعه برای اینکه دو طبقه شود، وجود ندارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب