امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16589 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تحلیل نشریه هندی ادعا کرد؛

ایران در محاصره ائتلاف خطرناک هسته‌ای کشورهای سنی

خبرایران:نشریه سواراجیا (Swarajya) متعلق به جناح نوگرای هند با انتشار گزارشی در نسخه آنلاین خود نوشته است که "جهان باید برای ائتلاف هسته‌ای کشورهای سنی آماده شود.
ایران در محاصره ائتلاف خطرناک هسته‌ای کشورهای سنی

در این گزارش آمده است: میراث عبدالقدیر خان [که به پدر هسته‌ای پاکستان معروف است] در آستانه توسعه و تبدیل شدن به ائتلافی است که در نهایت به یک محور هسته‌ای سنی با حضور عربستان، ترکیه و پاکستان تبدیل خواهد شد.ترکیه کنونی اصلا مانند کشوری نیست که کودتا در آن شکست خورده باشد. همه چیز از جمله آداب دموکراتیک در حال واژگونی است، البته به غیر از دولت!

عربستان سعودی نیز با یک فشار جهانی و چالش‌های عمده اقتصادی روبروست و حاکمیت این کشور مجبور به بازنگری در اتحاد قدیمی خود با غرب شده است.پاکستان هم خود را منزوی‌تر از هر زمان دیگر در تاریخ 70 ساله‌اش می‌بیند. به نظر می‌رسد واقعیت‌های پیش‌گفته به این زودی‌ها تغییر نکند.

 نشریه "سواراجیا" در ادامه با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران نوشته است: «اما ایرانِ شیعه که در همسایگی این سه کشور قرار دارد، در حال بازسازی روابط عادی خود با قدرت‌های جهانی پس از سال‌ها انزوای تحمیلی از سوی آمریکاست. ایران این توفیق را با مقاومت و ایستادگی کسب کرده است.پذیرش توافق هسته‌ای توسط تهران ثابت کرد که ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر نداشتن هیچ‌گونه جاه‌طلبی برای تبدیل برنامه هسته‌ای خود به توسعه تسلیحات اتمی، معتبر و صحیح بوده و اکنون برنامه هسته‌ای ایران هم بومی شده و هم دارای مشروعیت جهانی است.در عین حال همسایگان سنی ایران از پذیرش این واقعیت سر باز می‌زنند.

منبع یادشده افزوده است: اما این موضوع در مورد برنامه هسته‌ای پاکستان که برنامه‌ای تسلیحاتی است و جهان آن را به‌عنوان یک واقعیت خطرناک می‌بیند، صادق نیست. این برنامه‌ایست که در انحصار نیروهای مسلح این کشور قرار دارد و به پشتوانه‌ای برای اسلامگرایان تندرو تبدیل شده است.ژنرال‌های پاکستانی به‌خوبی دریافته‌اند که تا وقتی سیاست‌های این کشور زیر چتر هسته‌ای قرار دارد، کسی مقابل تهدیدات اسلام آباد و صدور تروریسم از جانب آن‌ها نخواهد ایستاد.

عربستان سعودی هم که اصلی‌ترین منبع مالی برای ترویج افراط گرایی اسلامی محسوب می‌شود، این واقعیت را درک کرده است.ترکیه، کشوری که با حمایت از داعش ادامه حیات این گروه تروریستی در شام را تسهیل کرده، نیز فهمیده که برای تأمین منافع استراتژیک خود نیازمند چنین پشتوانه‌ایست.

در انتهای گزارش می‌خوانیم: البته همکاری هسته‌ای برای این سه کشور جذابیت‌ها و منافع دیگری نیز دارد. به‌هرحال حتی بدون "چتر اتمی" نیز این کشورها سربازانی در تمامی جهان دارند که به صورت انفرادی یا در قالب گروه‌های کوچک فعالیت می‌کنند.اما در سایه چتر اتمی، آرمان تشکیل خلافت جهانی برای آن‌ها در دسترس می‌نماید و تلاش‌هایشان برای دستیابی به این هدف افزایش می‌یابد که قطعا عواقبی اجتناب ناپذیر خواهد داشت

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب