امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16875 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدمرتضی موسویان اعلام کرد؛

ساماندهی محتوای دیجیتال اصلی‌ترین هدف مرکز فناوری اطلاعات است/ برترین ناشران دیجیتال تجلیل شدند

خبرایران: سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از دستاوردهای گروه نشر دیجیتال و تجلیل از برترین‌ ناشران دیجیتال سه ماه نخست سال این حوزه گفت: ساماندهی محتوای دیجیتال در سراسر کشور به عنوان اصولی‌ترین و حیاتی‌ترین هدف مرکز تعریف شده است.
ساماندهی محتوای دیجیتال اصلی‌ترین هدف مرکز فناوری اطلاعات است/ برترین ناشران دیجیتال تجلیل شدند

آیین رونمایی از دستاوردهای گروه نشر دیجیتال، آغاز توزیع هولوگرام شرکت محور رونمایی از سامانه senashop.ir و تجلیل از ناشران برتر سه ماه نخست سال 95 پیش از ظهر امروز دوشنبه (25 مرداد) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

موسویان با اشاره به هدف اصلی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: ساماندهی محتوای دیجیتال در سراسر کشور به عنوان اصولی‌ترین و حیاتی‌ترین هدف مرکز تعریف شده است. از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان نشر دیجیتال مقوله مالکیت معنوی و ایجاد ساختارها و چارچوب‌ها برای پشتیبانی از این مهم است. شابک کتاب شامل شناسنامه تولیدکنندگان آن یعنی نویسنده، ناشر و مترجم است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح شامد افزود: کد یونیک شامد در ابتدای مهر رونمایی خواهد شد. دلیل وقفه‌ این رونمایی بحث زیرساخت نرم‌افزاری است که با پشتیبانی بخش خصوصی طراحی شده است.

موسویان ادامه داد: پیش‌بینی شده که شامد در سه دقیقه اخذ شود. برای تشویق و بهره‌برداری از شامد به عنوان کلید پشتیبان مالکیت معنوی در نظر داریم تا در جشنواره هر ساله سرآمد، شامد به عنوان محور اصلی مطرح شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال گفت: جشنواره سرآمد براساس داوری مردم اجرا خواهد شد. کمیته علمی جشنواره با کمک کارشناسان دانشگاهی تشکیل شده تا شاخص‌هایی را به مردم معرفی کنند. ارتقای سواد رسانه‌ای مردم یکی از اهداف مهم مرکز در برگزاری این جشنواره است به عبارت دیگر هدف آشنایی غیرمستقیم مردم با مبانی تولید محتوای دیجیتال است.

موسویان اظهار کرد: سواد رسانه‌ای با درآمد ناخالص ملی ارتباط مستقیم دارد به عبارت دیگر به هر میزان که سواد رسانه‌ای ارتقا پیدا کند درآمد ناخالص ملی نیز افزایش خواهد یافت. مشارکت عمومی در ارتقای سواد رسانه‌ای موثر است.

وی ادامه داد: بسیاری از نظریات علم ارتباطات از جمله دروازه‌بانی خبر در حوزه فضای مجازی کاربرد ندارد. بنابراین هر یک از بازنشر دهندگان و تولیدکنندگان محتوا در این فضا باید مسئولیت‌پذیر باشند.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه‌های دیجیتال و مسئولیت اجتماعی گفت: تا به امروز 100 چکیده مقاله برای این جشنواره ارسال شده است و اختتامیه آن همزمان با روز فرهنگ عمومی برگزار خواهد شد. در نظر داریم تا با تصویب شورای فرهنگ عمومی برگزاری این جشنواره را به صورت دایمی در تقویم داشته باشیم. هدف ما از برگزاری این جشنواره نزدیک‌تر کردن محیط دانشگاهی با فضای عملی است. اکثر پژوهشگران، پژوهش را برای پژوهش انجام می‌دهند که با اهداف کاربردی فاصله دارد. محورهای همایش بیشتر شامل نیازهای کاربردی است و بخش مستندکردن تجربیات فعالان در تولید محتوا به همایش اضافه شده است.

موسویان بر تغییر ارایه محتوا از برهامل به برخط افزود: کمیته صیانت در حوزه اعطای مجوز به طور قطع تشکیل خواهد شد باید به افرادی مجوز اعطا شود که دارای سابقه فعالیت روشنی هستند. علاوه بر این تنظیم بازار نیز باید از سوی ناشران دیجیتال صورت گیرد. البته اعطای مجوز نیز بر تنظیم بازار موثر است. در زمینه رصد اشراف کامل نداریم به عبارت دیگر نمی‌دانیم چند بازیگر در فضا نشر دیجیتال حضور دارند.

در پایان این همایش از معصومه آتشپز گرگری، مدیرعامل واحد فرهنگی دیجیتال کلان دانش سهند، امیر جلیلوند، مدیرعامل شرکت آتیه داده‌پرداز و ناصر خسروی، مدیرعامل واحد فرهنگی دیجیتال لوح گسترش دنیای نرم‌افزار سینا به عنوان برترین ناشران دیجیتال سه‌ماه نخست سال 95 تجلیل شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب