امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سردارتقی مهری خبرداد؛

کنترل ویژه پلیس ازفاصله یک کیلومتری/ کارت سوخت در روند حرکت و تردد تاثیری نداشته/ برخورد بدون اغماض پلیس با حوادث حادثه ساز/توقف خودروها با جریمه بیش از یک میلیون تومان/ سهم ۸۰ درصدی 5 تخلف در تصادفات فوتی

خبرایران:رییس پلیس راهور ناجا گفت:درسال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که روزانه ۴۵ کشته داشته ایم و به طور متوسط هر هفته یک هواپیمای ایرباس در جاده های کشور سقوط کرده است.
کنترل ویژه پلیس ازفاصله یک کیلومتری/ کارت سوخت در روند حرکت و تردد تاثیری نداشته/ برخورد بدون اغماض پلیس با حوادث حادثه ساز/توقف خودروها با جریمه بیش از یک میلیون تومان/ سهم ۸۰ درصدی 5 تخلف در تصادفات فوتی

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری«پلیس راهورناجا»صبح امروز2 شهریورماه 1395 با حضور«سردارتقی مهری»رییس پلیس راهورناجا واصحاب رسانه درشهرک آزمایش برگزار ودراین نشست خبری «سردار تقی مهری» رییس پلیس راهور ناجا با تبریک هفته دولت درباره برنامه های پلیس راهور در شهریور ماه و دور پایانی مسافرت های تابستانی اظهارداشت: یکی از موضوعات مهم و اساسی در سطح ملی موضوع تصادفات و به ویژه جان باختگانی است که بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند.

 رییس پلیس راهورناجا تصریح کرد: شاید در بررسی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند از این رو موضوع جانباختگان تصادفات موضوع مهمی است.

وی با اشاره به اجرای طرح تابستانی با همکاری همه دستگاه های خدماتی گفت: این طرح تا ۴ مهر ادامه دارد و همه هماهنگی های لازم برای برقراری نظم و امنیت در سطح جاده های کشور با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی دنبال می شود و این طرح در استان های زیارتی و سیاحتی ویژه تر دنبال می شود.

سردارمهری عنوان داشت: براساس تجربیات سال های گذشته شهریور ماه پرتردد ترین ماه سال در جاده هاست بر همین اساس آمارهای سال های گذشته نشان می دهد بیشترین تصادفات فوتی نیز در همین شهریور به وقوع پیوسته است. در شهریور ماه ۹۴ بیش از هزار و ۷۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند. البته سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش تلفات داشته ایم که باز هم زیاد است.

وی افزود:درسال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که روزانه ۴۵ کشته داشته ایم و به طور متوسط هر هفته یک هواپیمای ایرباس در جاده های کشور سقوط کرده است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به طرح های پلیس برای کاهش تعداد کشته های تصادفات اشاره کرد و گفت: تا پایان شهریور رفت و آمدها در جاده ها افزایش پیدا می کند و مردم با توجه به تعطیلی مدارس برنامه ریزی می کنند که به سفرهای سیاحتی و زیارتی بروند و برای مهر ماه آماده شوند از این رو می طلبد راهور در شهریور ماه با اطلاع رسانی بیشتر و اقدامات کنترلی بیشتر خدمات بهتری به مردم ارایه دهد.

مهری با اشاره به دستور سردار اشتری برای خدمات رسانی ویژه به شهروندان گفت: در شهریور ماه برابر دستور فرمانده ناجا پلیس های دیگر برای کمک به پلیس راهور کمک می کنند.

وی با اشاره به تخلفات گفت: 80 درصد کشته های تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است.

وی با توصیه به شهروندانی که قصد مسافرت دارند، گفت: بهتر است راننده ها حتی برای مسیرهای کوتاه هم برنامه سفر داشته باشند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که طول سفر هم جزو مسافرت محسوب شود و از لحظه خروج و قرار گرفتن در جاده با رانندگی ایمن سفر خوشی را رقم بزنند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: رانندگان حتما به علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند که بهترین راهنمای مسافران و رانندگان است و طوری تعبیه شده اند که به رانندگی ایمن در جاده ها کمک می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کنترل آخرین وضعیت جاده ها و استفاده از اخبار به روز نیز نقش مهمی در کاهش میزان تصادفات دارد.

مهری ادامه داد: از همه کسانی که به عنوان سرنشین داخل خودرو هستند خواهش می کنم شرایط مناسبی برای راننده فراهم کنند که وی بتواند با آرامش رانندگی کند بنابراین یک سفر ایمن برای هموطنان با پرهیز از تخلفات می تواند تضمین کننده یک سفر ایمن باشد. خط قرمز پلیس در شهریور ماه برخورد و اعمال قانون با تخلفات حادثه ساز از قبیل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و نوعی از رانندگی که باعث استرس در سطح جاده ها می شود است که بدون اغماض با متخلفان برخورد می شود کسانی که دو تخلف حادثه ساز داشته باشند، خودرویشان تا ۷۲ ساعت متوقف می شود و از ادامه سفر آنها خودداری می شود.

سرار مهری در ادامه با اشاره به آمار ۴ ماهه سال ۹۵ گفت: خوشبختانه در سطح جاده ها حدود 4.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش متوفیان و جان باختگان را داشته ایم در درون شهر ۳ درصد افزایش داشته ایم و در مجموع مدت مشابه در سال گذشته 2.8 درصد کاهش تلفات را داشته ایم.

وی با اشاره به مهمترین علل تصادفات فوتی و جرحی گفت: حدود ۷۰ درصد تصادفات به خاطر سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده که باعث جان باختن ۵ هزار و ۴۳۰ نفر شده است و اگر هموطنان دقت بیشتری داشته باشند قطعا وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهیم داشت. سهم وسایل نقلیه سواری در تصادفات ۴ ماهه سال جاری، ۵۵ درصد است و بیشترین فراوانی در خصوص انواع وسایل نقلیه مربوط به سواری هاست.

وی درباره خدمات ترافیکی که توسط پلیس راهور در ۵ ماهه سال ۹۵ داشته نیز گفت: در خصوص شماره گذاری خودروهای نوشماره، ۳۰ درصد افزایش شماره گذاری داشته ایم یعنی از ۳۷۴ هزار به ۴۸۶ هزار دستگاه رسیده ایم که خودروهای وارداتی از ۲۴ هزار به ۲۲ هزار کاهش یافته یعنی شاهد کاهش ۱۱ درصدی بوده ایم.

وی ادامه داد: در خصوص موتورسیکلت هم ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم. همینطور درباره اسقاط خودروهای فرسوده ۶۳ درصد کاهش اسقاط داشته ایم. درباره صدور گواهینامه هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته ایم که مربوط به کاهش موالید است. در مجموع پلیس راهور برای ارائه خدمات ترافیکی چه در صدور گواهینامه یا شماره گذاری و رسیدگی به تخلفات رانندگی خدمات مطلوبی را به مردم ارائه می دهد و به دنبال پدیداری نظم در رانندگی است.

وی گفت: در ۹ تیپ خودرو که تولید داخل بوده اند از ابتدای سال جلوگیری از شماره گذاری رخ داده است. برابر مصوبه هیات وزیران خودروهایی که گاز سوز و دوگانه سوز هستند اگر استاندارد یورو ۴ را از نظر آلایندگی نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند بعضا خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند هم از خانواده ایران خودرو و هم از خانواده سایپا سمند اس ای و همینطور سورن ایکس یو 7، پژو ۲۰۶ اس دی، ال نود، سایپا 131 و 132، مزدای تک کابین و دو کابین سی ان جی سوز جزو خودروهایی هستند که نتوانستند استانداردهای لازم را کسب کنند و شماره گذاری آنها متوقف شده است.

مهری گفت: در تابستان و به ویژه در شهریور پلیس برای کنترل اتوبوس ها، برنامه ویژه دارد هم برای کنترل محسوس هم نامحسوس. برای حمل و نقل ناوگان اتوبوس رانی برنامه های ویژه ای داریم در مقایسه ۵ ماهه امسال ۴۷ فقره تصادف و در مجموع ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تصادفات اتوبوسی بوده ایم و بر این اساس 43 درصد متوفیان این حوادث در صحنه و 22 درصد مجروحان آنها کاهش داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی های لازم بین پلیس و راهداری با بهره گیری از سامانه های جدید که به صورت آزمایشی در چند محور اجرا می شود و به صورت آن لاین از فاصله یک کیلومتری از طریق جی پی اس همه اطلاعات خودرو را ارسال می کند و به ماموران برای کنترل اتوبوس ها و سرعت آنها کمک می کند. این طرح در حال حاضر در محور تهران - قم، اصفهان - شیراز و مشهد - تهران به صورت آزمایشی اجرا می شود. این سامانه نامش «سپهتن» است و کمک می کند برای کنترل رفتار راننده در طول مسیر که امیدواریم از آن بیشتر بهره ببریم.

وی ادامه داد: با همکاری پلیس و وزارت راه و شهرسازی دوربین های ثبت تخلف از نوع دوربین های جدید با قابلیت های بیشتری در فاز ۱ تا ۳ انجام شده و در ۸ فاز در سطح همه جاده ها نصب می شود. تاکنون ۳۰۰ دستگاه دوربین در سطح جاده ها نصب شده و ۳۰۰ دستگاه دیگر تا پایان تابستان مورد بهره برداری قرار می گیرند. در گذشته ۴۵۰ دستگاه داشتیم هم در درون شهرها و هم در برون شهرها.

مهری با اشاره به آمار اعلام شده ۵ ماه گذشته، گفت: ۷۱ درصد جان باختگان در جاده های برون شهری و ۲۹ درصد در درون شهرها جان باخته اند که عابران پیاده بیشتر در درون شهرها جان خود را از دست می دهند و در خارج از شهرها نیز بیشتر رانندگان هستند که جان خود را از دست می دهند.

وی درباره بخشودگی دو برابری جرایم رانندگی نیز گفت: دیرکرد جریمه ها تا پایان سال ۹۴ بخشیده شده است. لذا توصیه می کنیم رانندگان در اسرع وقت از این امکان استفاده کنند و کسانی که بیش از یک میلیون جریمه دارند خودروی آنها متوقف می شود و رانندگان تا پایان پاییز فرصت دارند که از این تسهیلات استفاده کنند.

وی درباره معاینه فنی خودروها در نیمه دوم سال و بحث آلودگی هوا در کلان شهرها گفت: بسته های ویژه ای در نظر گرفته شده که اعمال استانداردهای جدید برای تولید خودرو و همینطور پرداختن به مساله سوخت استاندارد و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

وی به اجرای طرح محدوده کنترل آلاینده در کلان شهرها با هماهنگی وزارت کشور و پلیس گفت: دوربین های ثبت تخلف برای کنترل مکانیزه در نظر گرفته شده که خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون شوند. بر اساس تصمیم دولت و وزارت کشور محدوده زوج و فرد در تهران بزرگ با بهره گیری از دوربین ها کنترل می شود و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، از مهر ماه در داخل این محدوده به صورت الکترونیکی مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند.

وی با اشاره به این که حدود ۱۰ درصد خودروهای متوقف شده توسط پلیس در سال گذشته فاقد برگه معاینه فنی بوده اند ابراز امیدواری کرد که فاز اول طرح مقابله با آلودگی هوا با بهره گیری از سامانه سیمفا که سخت افزار آن تهیه شده و وزارت کشور و راهور آنلاین با هم در ارتباط هستند در شهریور و مهر ماه اجرایی شود.

وی گفت: وزیر کشور عملیاتی شدن را از شهریور ماه اعلام کرد و اعمال قانون از مهر ماه دنبال می شود این سامانه به پلیس کمک می کند که خودروهای فاقد برگه معاینه فنی را شناسایی کنند و اعمال قانون شوند.

سردار مهری خاطرنشان کرد: مراجعه رانندگان به صورت دوره ای به مراکز معاینه فنی، کمکی به وضعیت سلامت افراد جامعه است و از نظر فنی وسیله مورد ارزیابی قرار می گیرد و به افزایش کارایی خودرو کمک می کند.

مهری گفت: در کشور ۱۸ میلیون خودرو وجود دارد که بیش از ۷ میلیون آن نیاز به برگه معاینه فنی ندارند چون زیر ۵ سال از تولید آنها می گذرد اما بقیه خودروها مهم است که حتما برگه معاینه فنی داشته باشند. امیدواریم طرح سیمفا بتواند کنترل بهتری بر وضعیت فنی خودرو ها داشته باشد و مراکز معاینه فنی به تجهیزات جدید مجهز شده اند که توصیه می کنم رانندگان حتما با مراجعه به این مراکز از این امکانات استفاده کنند.

وی درباره حذف کارت سوخت گفت: دولت متولی کارت سوخت است و هر تصمیمی که بگیرند ما تمکین می کنیم کارت سوخت از قاچاق سوخت پیشگیری می کند و ممکن است بعضی از خودروها فاقد حرکت باشند که از سهمیه آنها سوء استفاده می شود. اما در مجموع کارت سوخت در روند حرکت و تردد تاثیری نداشته است.

مهری درباره شماره گذاری خودروی لوکس گفت: از ابتدای سال تاکنون خودروی لوکسی شماره گذاری نشده است و افسر ان راهور با لباس شخصی در اتوبوس ها حضور دارند تا رفتار و رانندگی رانندگان اتوبوس ها را رصد کنند و بر اساس تدبیر فرمانده نیروی انتظامی قرارگاه سرقت تشکیل شده و راهور عضو این قرارگاه است و هر هفته در جلساتی بین راهور و آگاهی تبادل اطلاعات می شود و این تبادل اطلاعات در کشف سرقت ها بسیار موفق عمل کرده است. دوربین هایی که در سطح شهر با راهور همکاری می کنند اطلاعات خوبی را در اختیار پلیس آگاهی قرار می دهند و باعث می شوند که خودروهای سرقتی زودتر شناسایی شوند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب