امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17051 تاریخ انتشار: جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نشست دکتر امید با رؤسای مراکز علمی کاربردی استان مازندران؛

دکتر امید: نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها خالی است/ دانشگاه جامع علمی کاربردی شانس بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار دارد / دانشگاه جامع علمی کاربردی توانایی کمک به دولت در حل مشکلات اقتصادی را دارد

خبرایران : دکتر محمد حسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با توجه به گشایش‌های اقتصادی، احیای بازار کار و نیاز به نیروهای ماهر بیشتر، دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به رسالت خود که تربیت نیروهای مهارتی است، شانس بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار دارد و می تواند به دولت در حل مشکلات اقتصادی کمک کند.
دکتر امید: نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها خالی است/ دانشگاه جامع علمی کاربردی شانس بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار دارد / دانشگاه جامع علمی کاربردی توانایی کمک به دولت در حل مشکلات اقتصادی را دارد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، نشست صمیمانه دکتر محمد حسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با رؤسای مراکز این دانشگاه در استان مازندران همزمان با گرامیداشت هفته دولت برگزار شد.در ادامه برگزاری جلسات هماهنگی و هم‌اندیشی سرپرست و معاونین دانشگاه جامع علمی کاربردی در استانها، ششمین جلسه در استان مازندران و با حضور دکتر محمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر آقاجانی رئیس واحد استانی مازندران و رؤسای 40 مرکز علمی کاربردی استان در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر نوشهر برگزار شد.

دکتر محمد حسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در این جلسه با اشاره به فرصت طلایی در برنامه ششم که توجه به بحث مهارت آموزی است، تأکید کرد: با توجه به گشایش‌های اقتصادی، احیای بازار کار و نیاز به نیروهای ماهر بیشتر، دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به رسالت خود که تربیت نیروهای مهارتی است، شانس بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار دارد و می تواند به دولت در حل مشکلات اقتصادی کمک کند.

وی از اجرای  طرح منطقه بندی آموزش عالی در کشور خبر داد و گفت: آموزش عالی کشور به 10 منطقه تقسیم شده است تا بر این اساس نقش همه دانشگاه‌ها در تصمیم سازی‌های وزارت، بیشتر و پررنگ تر شود. در همین راستا مراکز علمی کاربردی نیز در قالب ۱۰ منطقه کنار هم قرار خواهند گرفت تا همه مراکز و واحدهای استانی در تصمیمات دانشگاه جامع مشارکت داشته باشند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی به مراکز این دانشگاه توصیه کرد تا ظرفیت‌های منطقه ای خود را شناسایی کنند و براساس آن رشته‌های جدید متناسب با بازار کار را طراحی و راه اندازی کنند.

دکتر امید با بیان اینکه طی 10 سال گذشته تعداد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی از حدود  200 هزار دانشجو به حدود یک میلیون دانشجو افزایش یافته بود گفت: باتوجه به اینکه تعداد دانشجویان کشور رو به کاهش است پیش بینی می شود تعداد دانشجویان این دانشگاه به حدود 400 هزار نفر برسد.

 

خالی ماندن نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها

وی تأکید کرد: درحال حاضر بیش از نیمی از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها با مشکل صندلی خالی مواجه است و اکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در سال در دانشگاه‌های کشور وجود دارد اما در کنکور سراسری سال جاری حدود 800 هزار متقاضی حضور داشتند.

وی عنوان کرد: در طول 70 سال عمر آموزش عالی در کشور ما شاهد تأسیس حدود 50 دانشگاه دولتی بودیم اما طی کمتر از 7 سال حدود 70 دانشگاه دولتی جدید در کشور بوجود امده است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: همچنین مراکز این دانشگاه نیز از حدود 300 مرکز طی سال‌های گذشته به بیش از هزار و 200 مرکز افزایش یافته و اکنون تعداد مراکز این دانشگاه به هزار و 50 مرکز کاهش یافته است.

دکتر امید تأکید کرد: افزایش ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه پیام نور نیز دیده می‌شود به طوری که تعداد دانشجویان این دانشگاه طی سال‌های گذشته از  حدود 200 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر رسید و طبق آمارهای موجود تعداد دانشجویان این دانشگاه مجددا کاهش یافته و به کمتر از 600 هزار نفر رسیده است.

خاطرنشان می شود، در ابتدای این نشست دکتر آقاجانی رئیس واحد استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مازندران ضمن ارائه گزارش عملکرد این واحد به بیان برنامه‌های استراتژیک و چالش های پیشرو آموزش‌های علمی کاربردی پرداخت.

همچنین، در این جلسه نماینده محترم مردم شریف نوشهر، جالوس و کلاردشت و رؤسای مراکز علمی کاربردی استان مازندران نیز به طرح دیدگاهها، پیشنهادات و بیان مشکلات و انتظارات خود پرداختند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب