امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17096 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد؛

سازمان شیلات و محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا به توافق رسید/ 1000 میلیارد تومان سرمایه‌ خارجی درامسال به بخش شیلات می‌آید/مطالبات پرورش دهندگان میگو پرداخت نشد/ تخفیف 20 درصدی محصولات شیلاتی به مناسب بازگشایی مدارس

خبرایران: حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته 350 میلیون دلار معادل 82 هزار تن انواع آبزیان صادر شده که این محصولات به کشورهای عراق، امارات، ویتنام و چین صادر شده و توانسته‌ایم هزار تن از آبزیان خود را به روسیه صادر کنیم.
سازمان شیلات و محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا به توافق رسید/ 1000 میلیارد تومان سرمایه‌ خارجی درامسال به بخش شیلات می‌آید/مطالبات پرورش دهندگان میگو پرداخت نشد/ تخفیف 20 درصدی محصولات شیلاتی به مناسب بازگشایی مدارس

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان شیلات ایران»امروز7شهریورماه 1395 با حضور«حسن صالحی» رییس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، اصحاب رسانه درسازمان شیلات ایران برگزار ودراین نشست خبری«حسن صالحی» رییس سازمان شیلات ایران اظهارداشت: رقابت سختی میان صادر کنندگان کشورهای مختلف برای تصاحب حوزه‌های صادارتی وجود دارد.

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد:میگو، تن ماهی، کنسرو و قزل‌الای ایران بعد از امضای تفاهمنامه به این کشور صادر می‌شود و بعد از اجرای برجام در بخش‌های مختلفی از تولید و پرورش آبزیان شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد بزرگ سرمایه‌گذاری روسیه در آستارا و قشم اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد:پیشنهاد سرمایه‌گذاری در مناطق یاد شده به روسیه داده شده و توسط کمیته ماهیگیری روسیه مورد تایید قرار گرفته است و بزودی اعضای این کمیته به ایران می‌آیند تا این طرح را به مرحله عملیاتی برسانند.

صالحی عنوان داشت:یک شرکت روسی و ایرانی باهمکاری یکدیگر پروژه مشترکی را برای پرورش آبزیان در منطقه آزاد انزلی دارند و در حال ایجاد سازوکار و تاسیسات مورد نیاز هستند و بعد از اجرای برجام سرمایه‌گذاران کشورهای نروژ، فرانسه، چین در بازار ایران سرمایه‌گذاری کردند و اکنون سرمایه‌گذاری آنها به مرحله عملیاتی رسیده است .

وی اضافه کرد: مذاکراتی با کره جنوبی و تایلند در بخش شیلات صورت گرفته که آنها نیز به زودی به مرحله سرمایه‌گذاری خواهند رسید و نمایشگاه بین‌المللی شیلات ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی چین برگزارمی شود در این نمایشگاه تفاهمنامه‌های همکاری با کشور چین برای انجام پروژه‌های بیشتر دربخش شیلات برقرارمی‌شود وحدود هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاریهای خارجی است که در سال 95 پیش‌بینی شده که از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود.

رییس سازمان شیلات ایران درمورد تولید ماهی تیلاپیا درکشورگفت:تولید این محصول در کشورهای دیگر رشد روزافزونی دارد و مصرف آن نیز در کشور ما با وجود افزایش تعرفه واردات افزایش یافته واینگونه ماهی هم اکنون در 140 کشور دنیا نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی و حتی آفریقایی پرورش داده می‌شوند.

وی افزود: تیلاپیا اکنون در کشور به صورت تک جنسی و درمراکز تحقیقاتی بافق تولید می‌شود و ما براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان محیط زیست ایران داریم قرار است که این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده که به آنها مجوز نیز داده شده است تولید شود و بچه ماهی مورد نیاز این 10 مرکز از محل تولید مرکز تحقیقات بافق یزد و واردات تامین می‌شود.

صالحی یادآور شد: ماهی تیلاپیا در دمای 10 درجه می‌میرد و ما نگرانی زیادی برای رها شدن این گونه در مناطق شمالی کشور نداریم اما در استان خوزستان از طریق منطقه اروند بدون نظارت ما ماهی تیلاپیا به کشور وارد شده و باعث ورود این ماهی به رود شادگان شده واحتمال ورود این ماهی به کرخه و کارون و حتی استان مرکزی کشور وجود دارد که این امر باعث به خطر افتادن سایر گونه‌های آبزیان می‌شود.

وی درمورد بیماری لکه سفید میگوهم تاکید کرد: این بیماری در سال گذشته خساراتی برای پرورش دهندگان میگو به همراه داشت اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم که بخشی از مطالبات این بخش را پرداخت کنیم و میزان تولید میگو در سال 93، 25 هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به دلیل وجود بیمار لکه‌سفید به 18 هزار تن کاهش یافت اما در سالجاری پیش‌بینی می‌شود که تولید ما به بیش از 20 هزار تن برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درمورد میزان صادرات ایران در بخش شیلات هم ابرازداشت: سال گذشته 350 میلیون دلار معادل 82 هزار تن انواع آبزیان صادر شده که این محصولات به کشورهای عراق، امارات، ویتنام و چین صادر شده و توانسته‌ایم هزار تن از آبزیان خود را به روسیه صادر کنیم.

وی عنوان داشت:صادرات ایران به روسیه عمدتا به صورت غیرمستقیم بوده است، گفت: 30 درصد از صادرات ایران به روسیه به صورت مستقیم اما 70 درصد این صادرات از طریق سایر کشورهای اوراسیا صورت گرفته و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که 5 هزار تن از آبزیان ایران براساس هدفگیری‌های صورت گرفته به روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران درمورد برنامه‌های سازمان شیلات به مناسبت هفته دولت تصریح کرد: در هفته دولت 95 پروژه به بهر‌ه‌برداری می‌رسد که تا به امروز بخش عمده‌ای از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و براین اساس 2500 شغل مستقیم و غیرمستقیم از طریق صنعت شیلات کشور ایجاد می‌شود که برای تحقق این پروژه‌ها 135 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

صالحی درپایان گفت: به مناسبت بازگشایی مدارس از تاریخ 15 شهریور الی 15 مهرماه کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات شیلاتی خود را به صورت هماهنگ با 20 درصد کاهش قیمت عرضه می‌کنند و به دنبال توسعه مصرف آبزیان در کشور هستیم که انجام پروژه‌های اینچنینی می‌تواند به افزایش مصرف کمک کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب