امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1715 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛

رشد اعتبارات بهداشتی کمتر از 10 درصد بوده است/ مجلس به رشد اعتبارات بهداشتی بی‌توجهی است/ آخرین اخبار از تعرفه‌های پزشکی سال ۹۳

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با انتقاد از بی توجهی مجلس نسبت به رشد اعتبار بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها از ارائه پیشنهاد رسمی افزایش تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی در جلسه روز یکشنبه شورای عالی بیمه و تلاش برای پوشش ویزیت بخش خصوصی توسط بیمه‌ها خبر داد.
رشد اعتبارات بهداشتی کمتر از 10 درصد بوده است/ مجلس به رشد اعتبارات بهداشتی بی‌توجهی است/ آخرین اخبار از تعرفه‌های پزشکی سال ۹۳
به گزارش خبر ایران، علیرضا زالی سازمان نظام پزشکی امروز در مراسم توسعه مرکز چشم پزشکی بصیر در تهران در جمع خبرنگاران درباره انتقال اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی توسعه شبکه بهداشت به بیمه ها گفت:‌ یکی از مشکلات مزمن بخش سلامت بی توجهی به خدمات بهداشتی و پیشگیرانه است و متأسفانه رشد اعتبارات این بخش در سالهای گذشته کمتر از 10 درصد و حدود 7 درصد بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختار بیمه های کشور ما درمان محور است و به بهداشت عمومی توجه ندارد، این تصمیم مجلس مبنی بر انتقال بودجه بخش بهداشت به بیمه‌ها کمکی به ارتقای سلامت مردم و پیشگیری از بیماریها نمی‌کند، در حالی که این 3 هزار میلیارد تومان می‌توانست قدری از عقب ماندگی بخش بهداشت را جبران کند و آغازی برای یک روند صحیح باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: البته اعتبارات سرانه درمان و بیمه‌ها هم باید با استفاده از منابع پایدار از جمله اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا کند زیرا بی توجهی به این منابع عامل مهم خالی شدن روستاها و مناطق محروم از پزشک بوده است.

وی افزود: پیشنهاد ما در شورای عالی بیمه این است که یک تعرفه ترجیحی برای مناطق محروم و روستاها تصویب شود تا امکان ماندگاری بیشتر پزشکان در این مناطق فراهم شود و جلسات شورای عالی بیمه از یکشنبه آینده برای تعیین تعرفه های پزشکی سال آینده آغاز می‌شود و با توجه به گستردگی موضوع حداقل 3 جلسه رسمی برای تعیین تعرفه‌های بخش دولتی، خصوصی و غیر دولتی لازم است.

زالی گفت: پیشنهاد ما این است که امسال در یک متد(روش) جدید قیمت واقعی خدمات پزشکی مبنای تعرفه گذاری قرار گیرد و برای کاهش سهم مردم از هزینه های درمانی پیشنهاد می‌کنیم برای هزینه ویزیت در بخش خصوصی که 80 درصد مراجعات مردم را شامل می‌شود، تعرفه ویزیت بخش خصوصی مبنای بیمه ها قرار گیرد و بیمه های تکمیلی پوشش بیشتری نسبت به این خدمات داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: اشکال مهم نظام سلامت این است که بودجه های پایدار و تعریف شده نداریم و اعتباراتی مانند سهم سلامت از مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر سیگار یا نوشابه‌های گازدار به بخش سلامت اختصاص نیفتاده یا به صورت ناقص اختصاص یافته است.

وی گفت: نمونه آن اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی سهم سلامت در سال 91 بود که در نهایت در آخرین روز سال فقط 1900 میلیارد تومان آن اختصاص یافت.

زالی همچنین در مورد اعتبارات بیمه‌ها نیز گفت: در مورد رشد بیمه ها نیز که برخی رشد 66 درصدی را برای سال 93 اعلام کرده‌ اند، واقعیت این است که رشد واقعی اعتبارات بیمه‌ها حدود 30 تا 40 درصد و ناکافی است.

وی همچنین از آغاز بررسی رسمی تعرفه‌های پزشکی بخش دولتی، خصوصی و غیر دولتی از یکشنبه هفته آینده در جلسه شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که امسال متد تعیین تعرفه ها عوض شود، قیمت واقعی خدمات مبنا قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه رشد تعرفه ها در بخشهای مختلف متفاوت است نمی توانیم یک رقم کلی را درباره رشد تعرفه‌ها اعلام کنیم اما پیشنهاد ما این است که برای کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش خصوصی، بیمه‌ها به خصوص بیمه‌های تکمیلی به جای مبنا قرار دادن ویزیت بخش دولتی، ویزیت بخش خصوصی را مبنای پرداخت قرار دهند چون 80 درصد مراجعات مردم در بخش خصوص مربوط به ویزیت سرپایی است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب