امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17231 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

براي پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر وعوامل تهدید کننده سلامت؛

تفاهم نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

خبرایران:وزراي راه وشهرسازي و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
تفاهم نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به گزارش خبرایران از روابط عمومي سازمان راهداري وحمل ونقل جاده اي،وزراي راه وشهرسازي و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي با هدف توسعه اقدامات سلامت محور براي پیشگیری و ارتقای مداخلات کنترلی بیماری های غیرواگیر و استقرار " سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط" مصوب شورای عالی سلامت و امنیت غذا، تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
 دكتر عباس آخوندی وزير راه وشهرسازي در مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای سند کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر و کاهش سوانح رانندگی با کمک وزارت بهداشت، اظهار داشت: بخش عمده اتفاقات نظیر همین سوانح رانندگی مربوط به تحولات سریع شهرنشینی است و قطعاً تسلط بر این حوزه‌های شهری و تحول آنها زمان‌بر است.

وی افزود: ابتدای انقلاب حدود يك ونيم میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود داشت که امروز این رقم به 17 میلیون دستگاه خودرو رسیده است، همچنین جمعیت شهری در دهه 30 حدود 6 میلیون نفر بود که امروز 55 میلیون نفر جمعیت شهری داریم، بنابراین شاهد تغییر سریع سبک زندگی و استفاده زیاد از وسایل نقلیه موتوری هستیم.

دكتر آخوندي اظهار داشت : 28 درصد سوانح رانندگی در شهرها و 72 درصد دیگر در جاده‌ها و راه‌های روستایی رخ می‌دهد، اما کشته شدن افراد در سوانح رانندگی شهری در کشور قابل تأمل است که باید این سهم 28 درصدی کاهش یابد.بنابراين آمار سوانح رانندگی نشان می‌دهد در حوزه شهرنشینی نیاز به آموزش داریم.

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها به‌عنوان کمیسیونی در راستای ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش سوانح رانندگی به‌دقت و منظم برگزار می‌شود، گفت: هر ماه جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار می‌شود که نتیجه آن روند نزولی تلفات سوانح رانندگی است.

وی با تأکید بر اینکه باید از سرعت غيرمجاز در جاده‌ها جلوگيري شود، گفت: لازمه این کار افزایش قدرت مدیریت الکترونیکی جاده‌ها است.براين اساس تا پیش از این فقط 240 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها وجود داشت، در حالی‌که طی یک تفاهم‌نامه 2 هزار و 100 دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها نصب خواهد شد و تا پایان سال 96 در هر 10 کیلومتر از محورهای شریانی، یک دوربین ثبت تخلف سرعت خواهیم داشت که این دوربین‌ها سرعت متوسط یعنی سرعت بین دو دوربین را هم ثبت می‌کند و در كنار آن همه دوربین‌های نظارتی تصویری در مرکز مدیریت راه‌ها امکان ارائه تصاویر آنلاین به مسافران را دارند و استقبال مناسبی از سایت WWW.141.IR شده است واين سايت يكي از سايت‌هاي جهت و دريافت اطلاعات توسط كاربران است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات سخت‌گیرانه برای صدور گواهینامه باید اعمال شود، گفت: این امر نیاز به حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس دارد تا صدور گواهینامه با بررسی همه‌جانبه تسلط فرد انجام شود.اما در عين حال در کمیسیون ایمنی راه‌ها مقررات سختگیرانه در صدور گواهینامه بررسی می‌شود، همچنین در مورد جرائم باید به‌نحوی عمل کرد که مؤثر باشد.

  دكتر آخوندي گفت: اصلاً منطقی نیست که نرخ جرائم با تورم خورد و خوراک مردم یکسان باشد، زیرا جریمه راهنمایی و رانندگی که جزو اقلام سبد کالای خانوار نیست و باید بازدارنده باشد.

وي با تأکید بر اینکه برای جاده‌ها استانداردهای ارزیابی را به تصویب رسانده‌ایم، گفت:‌ جاده‌ها ارزیابی می‌شود تا ایمنی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وزير راه وشهرسازي  در بخش ديگري از سخنان خود با تأکید بر اینکه درصد بالایی از کشته‌شدگان سوانح رانندگی در فاصله 30 کیلومتری شهرها جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های شهری را دنبال می‌کنیم.

اين گزارش حاكيست دكتر هاشمي وزير بهداشت ودرمان واموزش پزشكي نيزضمن قدرداني از تلاش مجموعه وزارت راه وشهرسازي براي ارتقاي ايمني وكاهش سوانح رانندگي  اظهار داشت:

سوانح رانندگي يكي از عوامل اصلي تهديد سلامت انسان ها در جهان است كه در ايران ضريب تهديد بمراتب از بسياري از  كشورها بالاتر است كه بخش  عمده اي از آن به دليل رفتار هاي پر خطر وبخش ديگري از آن معلول امكانات وزير ساخت هايي است كه با ساماندهي واستفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود و توسعه آن متناسب با شرايط ،مي تواند در پيشگيري تلفات ناشي از سوانح رانندگي  وساير عوامل تهديد سلامت موثر واقع شود كه با تعامل وهمكاري بين بخشي مي توان ضريب تهديد سلامت را در حد مورد انتظار كاهش داد.   

دكتر هاشمي افزود: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت پاسخگویی در قبال سیاست‌های کلی سلامت و انسجام مبادی تصمیم‌گیری، اجرا، نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها در راستای تحقق اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با این تفاهمنامه تهيه شده است.

 وزير بهداشت ودرمان وآموزش پزشكي،اقدامات سلامت محورباهدف پیشگیری و ارتقای مداخلات کنترلی،بیماری‌های غیرواگیر و استقرار سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط مصوب شورای عالی سلامت و امنیت غذا ، کاهش 25 درصدی خطر مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و سوانح رانندگی، کاهش 20 درصدی میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 10 درصدی مصرف الکل  را برخی از اهداف بلند مدت این تفاهم نامه برشمرد.

 وي افزود:ارتقای ایمنی عبور و مرور در کریدورهای پرخطر، ارتقای برنامه مراقبت از سلامت شغلی رانندگان وسایل نقلیه سنگین،‌ایجاد نظام جامع و یکپارچه اطلاعات و توسعه و اجرای استانداردهای مسیرهای امداد شهری و جاده‌ای از دیگر رئوس این تفاهم‌نامه است.

بنا بر این گزارش در این مراسم كه معاونان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس اورژانس کشور و معاونان وزیر راه و شهرسازی ، جمعي ازمديران وزارت بهداشت درمان آموزش پزشكي ومديران سازمان راهداري وحمل ونقل جاده‌اي حضور داشتند تفاهمنامه همكاري بين دو وزارتخانه توسط دو وزير امضاء  ومبادله گرديد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب