امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17241 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدحسن عصاره اعلام کرد؛

برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی/ سرانه مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌ها از 5/1 درصد به ۴ درصد رسیده/ برداشت گیاهان نادردر چند سال اخیر کاهش یافته است

خبرایران: دبیرستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی از ۱۵ الی ۱۸ شهریورماه برگزار می‌شود.
برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی/ سرانه مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌ها از 5/1 درصد به ۴ درصد رسیده/ برداشت گیاهان نادردر چند سال اخیر کاهش یافته است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی »صبح امروز14 شهریورماه 1395با حضور«محمدحسن عصاره» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی و اصحاب رسانه درساختمان معاونت علمي برگزار«محمدحسن عصاره» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی اظهارداشت: در جشنواره و نمایشگاه ملی «گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران» از نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی رونمایی می‌شود و تمام مطالبی که مربوط به توسعه این حوزه است، به صورت عددی در این نقشه آورده شده است و بنا داریم که بر اساس آن به پیشرفت‌هایی در حوزه گیاهان دارویی نایل شویم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح کرد:نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن تکالیف مربوط به این حوزه مشخص شده و ۲۰۰۰ محصول ارائه می‌شود،در سال‌های گذشته ۸۰۰ و ۱۱۰۰ محصول ارائه شد و اکنون این میزان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ و ۹۳، ۱۲۰ و ۹۰ واحد از مراکز علمی ـ دانشگاهی در این جشنواره حضور داشتند،گفت: امسال ۱۴۷ مرکز در جشنواره گیاهان دارویی حضور دارند تعداد دارو و فرآورده‌های طبیعی در فهرست رسمی وزارت بهداشت از ۱۳۸ قلم در دهه دوم انقلاب به ۹۳۸ قلم در پایان سال ۹۱ و ۱۷۱۳ قلم تا مرداد ۹۵ ارتقا یافته است

عصاره با بیان اینکه سهم سرانه مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌ها از 5/1 درصد به ۴ درصد رسیده است، گفت: سطح زیر کشت برخی از گیاهان دارویی در چهار سال اخیر از جمله زعفران، خانواده نعنائیان و چتریان، زرشک و گل محمدی از ۱۲۸ هزار با بیش از ۴۰ درصد رشد به ۱۸۱ هزار هکتار رسیده است سرانه مصرف داروهای گیاهی نیز از ۳۰ گرم در سال ۸۰ به ۲۴۸ گرم در سال ۹۴ رسیده است.

وی عنوان کرد: افزایش ظرفیت اسمی انواع داروهای انسانی و دامی با منشأ گیاهی به صورت قرص، کرم، شربت و کپسول از ۳۰۰ میلیون در سال ۹۲ به ۵۷۰ میلیون عدد در سال ۹۴ ارتقا یافته است ارتقای ظرفیت اسمی تولید انواع اسانس و عصاره گیاهی از ۱۲۲ هزار تن در سال ۹۲ به میزان ۱۸۳ هزار تن در سطح ۱۸۳ واحد تولیدی و صنعتی در سال ۹۴ رسیده است.

  دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به توسعه کشت گیاهان نادر گفت: در چندین سال اخیر برداشت این نوع گیاهان کاهش یافته و در شرایط زراعی، توسعه کشت داده شده است؛ این موضوع از اهداف ماست تا بتوانیم از گونه گیاهان نادر حفاظت کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون از ۱۷۲ طرح فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مالی شده؛ این حمایت مالی به صورت بلاعوض بوده و حجم آن برابر با ۵۵ میلیارد تومان است. همچنین از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی ۲۳۶ طرح فناورانه در مراکز علمی حمایت شده است.

عصاره با اشاره به مراکز غیرمجاز ارائه خدمات درمانی از طریق طب سنتی گفت: در این زمینه برنامه‌هایی از سوی وزارت بهداشت در حال اجراست که از آن جمله می‌توان به ایجاد سلامتکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های کشور در زمینه ممانعت از خام‌فروشی در حوزه گیاهان دارویی بیان کرد: قوانین جلوگیری از برداشت گونه‌های گیاهی در حال انقراض در حال اجرا است و در حال حاضر حجم صادرات خام‌فروشی کشور در حوزه گیاهان دارویی ۸۰ میلیارد دلار شده است.

  دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی  گفت: در این جشنواره ۲۸۰۰ محصول ارائه می‌شود که از این تعداد ۴۵۰ محصول به صورت فناورانه و دانش‌بنیان هستند. همچنین ۱۴۷ مرکز علمی، دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی حضور دارند.

وی ادامه داد: قرار است برای اولین بار جشنواره دانش‌آموزی با ۱۰۰ گروه فن‌آفرینی برگزار شود. از دیگر برنامه‌های این جشنواره برگزاری فن‌بازار با ارائه ۷۰ نوع فناوری است؛ این فن‌بازار با حضور سرمایه‌گذاران، فناوران و تسهیلگران در این عرصه برگزار می‌شود.

عصاره افزود: همچنین برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی منطبق بر آموزه‌های مکتب پزشکی ایران، سلامتکده طب سنتی در حاشیه این جشنواره تأسیس شده که بیش از ۳۰ تخصص و گرایش‌های مختلف در آن به عموم مردم ارائه می‌شود و ایجاد هربراتوم برای اولین بار برای عرضه گیاهان دارویی زنده که شامل ۳۰۰ گونه می‌شود، از دیگر اقدامات حاشیه جشنواره گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: همچنین پیش‌بینی شده ۱۸ کارگاه آموزشی برای پزشکان، داروسازان، فناوران، پژوهشگران و ... برگزار شود. در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران» بیش از ۴۰۰ عنوان آثار مکتوب و فاخر طب سنتی و گیاهان دارویی ارائه خواهد شد و در این نمایشگاه سه روزه، علاوه بر رونمایی از محصولات دانش‌بنیان و نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی، برگزیدگان در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی معرفی می‌شوند.

بنابراین گزارش،سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران» با حضور ۴۸۹ شرکت تولیدی صنعتی در بخش خصوصی از فردا به مدت 3  روز در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب