امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17319 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر شاپورمحمدی مطرح کرد؛

باید قوانین و مقررات زائد بازار سرمایه اصلاح و حذف شود/ سامانه پیامکی برای معاملات در حال راه‌اندازی است/ نهادهای غیردولتی، شرکت‌ها و موسسات خیریه همه باید اطلاعات‌شان را به سازمان بورس بدهند

خبرایران: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارکشور گفت: نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و موسسات خیریه همه باید اطلاعات‌شان را به سازمان بورس بدهند.
باید قوانین و مقررات زائد بازار سرمایه اصلاح و حذف شود/ سامانه پیامکی برای معاملات در حال راه‌اندازی است/ نهادهای غیردولتی، شرکت‌ها و موسسات خیریه همه باید اطلاعات‌شان را به سازمان بورس بدهند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«سازمان بورس و اوراق بهادارکشور» صبح امروز شنبه ۲۰ شهریور ماه 1395 با حضور«دکتر شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشورو اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار کشور برگزار و دراین نشست خبری «دکتر شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اظهارداشت: ما اعتقاد داریم قیمت‌ها و شاخص باید شفاف باشد، ولی قیمت‌ها از شاخص مهم‌تر هستند؛ چرا که ما در کشور معاملات شاخصی نداریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تصریح کرد:معاملات دستورالعملی دارد و موضوع غیر عادی‌ای نیست، اگر معاملات بلوکی در ضوابط خود انجام شود، اشکالی ندارد، در غیر این صورت و اینکه خارج از ضابطه صورت گیرد با آن ها برخورد خواهد شد که قبلا هم در این مورد پرونده تشکیل شده است.

وی درباره اصلاح قوانین و مقررات بازار سرمایه افزود: اعتقاد داریم یک جاهایی مقررات بازار سرمایه ما زیاد است، ولی در جاهایی هم کسری مقررات داریم و باید خلا موجود پر شود تلاش می کنیم مقررات زائد حذف شود.

 دکتر محمدی، درباره تسویه اعتباری کارگزاری‌ها گفت: این امر هر سال بوده که امیدواریم بتوانیم کاری کنیم اعتبار خرید سهام مستقیما به مشتری داده شود. یک سیاست می‌تواند این باشد که خود سرمایه‌گذاران مستقیما اعتبار دریافت کنند. در دنیا اعتبار به مشتری مرسوم است.

وی درباره رشد سریع شاخص و ارتباط آن با تحلیل بنیادی اقتصاد، گفت: همیشه بازار نوسان های کوتاه مدتی دارد، در بلند مدت نوسانات بلند مدت جذب می شود بازار سرمایه به خاطر اخبار واکنش نشان می دهد ولی فاندامنتال های اقتصاد روند بلند مدت را مشخص می کند. در بلند مدت بازار ما سود آور بوده و شاخص سازگار با اقتصاد است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، درباره سهام عدالت گفت: وقتی سهام عدالت عملیاتی شود. باید به مردم و کانون اعتماد داشته باشیم در دنیا نهاد ناظر این مدارک حرفه‌ای را نمی‌دهد، بلکه ارگان هایی می دهند که خودشان اعتبار دارند و اعتبار مدارک از اعتبار آن هاست و بعضی از سرمایه‌گذاران وقتی قیمت کاهش پیدا می‌کند، نگران می‌شوند و سهام خود را می‌فروشند، ولی باید آن‌ها دقت کنند که در هر صورت سود سهام در پایان سال سر جای خودش است.

 وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که سازمان بورس دنبال خواهد کرد مبحث اقتصاد مقاومتی است که این برنامه قبلا در وزارت اقتصاد به تصویب رسیده است. همچنین ارتقای معاملات تسویه و بازار سرمایه یکی از مهمترین اولویت‌های ماست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، ادامه داد: ما باید از توان داخلی به شکل حداکثری استفاده کرده و سامانه معاملات حقوقی را در ایران تهیه کنیم. ما در بهینه‌سازی سامانه معاملات از جوانان کشور استفاده خواهیم کرد، البته اگر دانش بین‌المللی هم وجود داشته باشد حتما استفاده خواهد شد. یکی از اولویت‌های اصلی ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی تقویت سامانه معاملاتی خواهد بود.

دکتر محمدی تاکید کرد: بحث اصلاح رویه اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه از دیگر اولویت‌های مهم ماست. از هفته اولی که به سازمان بورس آمدم کار سامانه زمان‌سنجی سازمان بورس شروع شد و در حال حاضر به انتهای خود می‌رسد. این سامانه معاملاتی مختص به بازار بورس نخواهد بود و در قسمت‌های دیگر بازار سرمایه بکارگیری خواهد شد. شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی باید این سامانه زمان‌سنجی را لحاظ کند تا زمان را گسترش دهیم.

 وی درباره‌ راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی، اظهار داشت: راه‌اندازی ابزارهای جدید یکی‌دیگر از اولویت‌های ما بود، انشاالله بتوانیم در زمان کوتاهی این موضوع را عملیاتی کنیم و در کنار ابزارهای مالی بازار سرمایه ابزاری مانند اختیار خرید و اختیار فروش راه‌اندازی شود که امیدواریم تا آخر سال این موضوع عملیاتی شود.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، درباره‌ واگذاری اختیارات به دیگر نهادهای مالی بازار سرمایه، گفت: ما در حوزه صندوق‌ها بعضی از اختیارات را به خود صندوق‌ها دادیم تا آنها خودشان کارها را پیش ببرند. از کارهای دیگر که سازمان آن را دنبال می‌کند این است که موضوع امتحانات و آموزش‌ها را به کانون‌ها واگذار کنیم.

 دکتر محمدی ادامه داد: ما به دنبال تعامل با نهادهای دیگر از جمله بانک مرکزی هستیم و در این راستا که صندوق‌ها ساختارشان را اصلاح کنند سقف ۷۰ درصد سپرده‌گذاری را به ۶۰ درصد کاهش دادیم و دلیل‌اش این است که با توجه به کاهش تورم و کاهش نرخ سود بانکی این موضوع می‌تواند محقق شود. اصلاح ساختارهای صورت گرفته که برای شرکت‌های تولیدی بورس خوب است و از این دید سازمان همکاری خوبی با بانک مرکزی دارد.

 وی درباره‌ شفافیت در بازار سرمایه گفت: تقویت اطلاع‌رسانی بر افشای اطلاعات یکی از مهم‌ترین خواسته‌های بازار سرمایه بوده در همین راستا هر شرکت باید به صورت ماهانه گزارش تولید و فروش‌اش را افشا کند. این موضوع سابقا اجباری نبوده، اما از این به بعد اجباری خواهد شد.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، در مورد تعامل بازار سرمایه ایران با بازار سرمایه جهان، اظهار کرد: هفته قبل تفاهم‌نامه‌ای را با بافین آلمان داشتیم که این تفاهم‌نامه درباره انتقال دانش مالی به کشور و همکاری فی‌مابین و جذب سرمایه‌گذار خارجی بود و موضوع تسریع در پذیرش شرکت‌های بورس و صندوق‌ها به شدت دنبال می‌شود. ما در این مورد جلسات هیات پذیرش را انجام دادیم.

 وی با بیان اینکه سامانه پیامکی برای معاملات در حال راه‌اندازی است، توضیح داد: در حال حاضر اگر با کدهای آنلاین معامله شود صاحب کد هیچ پیامکی را دریافت نمی‌کند، اما بعد از راه‌اندازی این سامانه پیامک به صاحب این کد ارسال خواهد شد. این موضوع کمک خواهد کرد که سوء‌استفاده از کدهای معاملاتی به صفر برسد و از پولشویی جلوگیری شود و هم کمک خواهد شد به اشخاص که بدانند در چه زمانی چه خرید و فروشی صورت گرفته است. علاوه بر این بحث توسعه بازارگردانی برای ما بسیار مهم است باید جذابیت‌های بازارگردانی افزایش پیدا کند و اگر نیاز بود صندوق‌ها هم بازارگردانی کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، با اشاره به اینکه مردم در خرید و فروش‌ها نباید به شایعات توجه داشته باشند، تاکید کرد: خرید باید مبنی بر اطلاعات بنیادی باشد. سرمایه‌گذاران باید تحلیل کنند و طبق آن تحلیل خرید و فروش انجام دهند. خرید مبتنی بر اطلاعات بنیادی باید مورد احترام همه باشد. عموم مردم را باید به عنوان سرمایه‌گذار هوشمند و عقلایی تلقی کرد و از طرفی باید توان تولید شرکت‌ها را قوی کنیم. باید موانعی که جلوی راه شرکت‌ها است را برداریم و سودآوری شرکت‌ها را بیشتر کنیم در این راه نقش رسانه‌ها بی‌بدیل است و رسانه‌ها باید در این مورد فرهنگ‌رسانی کنند و نباید فرهنگ‌سازی بلندمدت مورد غفلت قرار بگیرد.

 دکتر محمدی درباره نقش رسانه‌های اجتماعی در بازار سرمایه، گفت: رسانه‌های اجتماعی همه مفید هستند فقط نحوه استفاده از آنها می‌تواند قابل بحث باشد. اگر شایعه‌ای می‌آید وظیفه دوستان رسانه‌ای است که واقعیت را منتشر کنند. باید آن چیزی که عموم رسانه‌ها به آن اعتقاد دارند را صحیح تلقی کنیم. سرمایه‌گذار عقلایی به شایعات نباید توجه کند و باید بر حساب DPS خرید و فروش کرد نه از روی شایعات.

 وی درباره اینکه چه زمانی نماد معاملاتی بانک‌ها باز می‌شود، اظهار کرد: این موضوع را پیگیری کردیم. اختلاف نظری بین سازمان حسابرسی و بانک مرکزی وجود دارد که باید حل شود تا این نمادها باز شود.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، درباره ماده ۶ قانون اصل ۴۴ نیز گفت: این قانون تکلیف می‌کند که نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و موسسات خیریه همه باید اطلاعات‌شان را به سازمان بورس بدهند مخصوصا سازمان‌هایی که از عموم مردم پول جمع‌آوری می‌کنند. این مساله سابقا ضمانت اجرایی‌اش وجود داشت. در پیشنهاد اولیه‌ای که شد ضمانت اجرایی خوبی برای آن دیده شده بود از جمله اینکه سازمان بورس به کسانی که اطلاعات نمی‌دهند تذکر دهد و در مرحله بعدی نسبت به مسدود کردن حساب‌شان اقدام کند.

دکتر محمدی در پایان گفت: در شورای نگهبان نسبت به این موضوع ایرادی وارد شد و به صحن مجلس برگشت. قرار شد که با اجازه مقام قضایی این موضوع اتفاق بیفتد. این ضمانت اجرا به نظر ما خوب است. ما سامانه‌ای را برای سازمان بورس آماده می‌کنیم که بعد از آن بشود این موضوعات را بررسی کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب