امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17388 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

هنرمند پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر مطرح کرد؛

حضور جامعه هنرمندان برای معرفی بافت تاریخی ضروری است / احیای بناهای تاریخی توسط شهرداری تهران موجب بازگشت هویت به شهر می شود

خبرایران: هنرمند پیشکسوت سینما ، تلویزیون و تئاتر گفت: آشنایی جامعه هنرمندان به تاریخ پایتخت و حضور آنها در محله های قدیمی شهر تهران برای معرفی این فضاها به مردم ، ضروری است.
حضور جامعه هنرمندان برای معرفی بافت تاریخی ضروری است / احیای بناهای تاریخی توسط شهرداری تهران موجب بازگشت هویت به شهر می شود

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران ؛ ایرج راد با بیان این مطلب افزود: احیای بناهای تاریخی توسط شهرداری تهران در منطقه 12 و احیای دوباره«طهران قدیم» آن هم در نبود سازمان های متولی باعث بازگشت هویت تاریخی تهران شده است.

وی با اشاره به اینکه بعداز گذشت سالها توانست از بناهای تاریخی منطقه 12 بازدید کند؛ ادامه داد: همیشه دیدن بناهای تاریخی تهران برای بنده جذاب بوده است اما در سال های اخیر انقدر پایتخت شلوغ شده که کمتر فرصت آمدن به بافت تاریخی تهران قدیم و محدوده بازار را داشتم. اگر شهرداری ماین نطقه نیز برنامه هایی را برای اشنایی دوباره اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان با این فضاهای تاریخی فراهم نمی کرد؛ گمان نمی کردم که فرصت قدم زدن در کوچه پس کوچه های منطقه 12 را پیدا می کردم.

راد با انتقاد از عملکرد سازمان های متولی حفظ بناهای تاریخی و میراث فرهنگی بیان کرد: متاسفانه در سه دهه اخیر سازمان های متولی برای معرفی بافت های تاریخی تهران اقدام خاصی انجام نداده اند در صورتی که آشنایی نوجوانان و جوانان با این اماکن و فضاها ، می تواند در هویت پذیری آنها و آشنایی با تاریخچه شهری که در آن زندگی می کنند ؛ تاثیرگذار باشد.

این هنرمند پیشکسوت با یادآوری خانه پدری خود در چهاراه معزالسلطنه خیابان امیریه افزود: بناهای تاریخی که بنده در منطقه 12 تهران دیدم مرا یاد خانه پدری ام انداخت که در آن بزرگ شدم ، برایم دیدن این بناها خیلی جذاب است ، چند سال پیش به این محل رفتم تا خانه پدری ام را پیدا کنم اما انقدر آپارتمان های بزرگ و کوچک در این محله ساخته و محله تغییر کرده بود که حتی نتوانستم محلی که خانه پدری ام در آنجا قرار داشت را پیدا کنم.

وی با بیان اینکه حفظ بافت های تاریخی و معرفی این فضاها به نسل جوان ، در بازگشت هویت شهری موثر است ، تاکید کرد: هرچقدر ما نسبت به تاریخ گذشته خودمان آگاهی داشته باشیم ، دید بهتری نسبت به فرهنگ و تاریخ خود خواهیم داشت.

ایرج راد با اشاره به اینکه جامع هنری نیز می تواند با شناسایی این اماکن نسبت به معرفی تاریخ تهران تاثیرگذار باشند ؛ گفت: بسیاری از این بناهای تاریخی می تواند به عنوان لوکیشن فیلم های تاریخی مورد استفاده قرار گیرد ، همچنین فیلمسازان می توانند آثار مستندی از تاریخچه بناهای تاریخی منطقه 12 تهیه کنند.

به گفته وی ؛ در زمینه هنرهای مکتوب و نوشتاری نیز توصیف این خانه ها و فضاها در داستان ها ، رمان ها و همچنین عکاسی از بناهای تاریخی و یا تهیه نقاشی هایی از این فضاها می تواند به شکل زیر بنایی دانش آموزان را با سنت ها و تاریخ شهرشان آشنای کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب