امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17402 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل بورس کالای ایران خبرداد؛

ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر متناسب با نیاز بازار نیست/تامین مالی ۲۶۵۰ میلیارد تومانی با اوراق سلف موازی گندم/ مخالف لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هستیم

خبرایران:مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه دو پیشنهاد برای تنظیم بازار شکر داریم، گفت: باید عرضه شکر در بورس کالا نقدی و همچنین عرضه تمام محصول شکر در بورس کالا انجام شود.
ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر متناسب با نیاز بازار نیست/تامین مالی ۲۶۵۰ میلیارد تومانی با اوراق سلف موازی گندم/ مخالف لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هستیم

به گزارش خبرایران، حامد سلطانی‌نژاد امروز در حاشیه نشست نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد نحوه عرضه شکر در بورس کالا اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 369 هزار تن شکر در بورس کالای ایران عرضه شده، اما مصرف سالانه بیش از یک میلیون تن است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه حدود 70 درصد شکر عرضه شده در بورس کالا از طریق معاملات سلف انجام شده است، اظهار داشت: ما معتقدیم برای مدیریت بازار بهتر است شکر به صورت نقد معامله شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تحویل‌ دهنده شکر هم باید هر چه زودتر شکر را به مشتریان تحویل دهند، اظهار داشت: ما دو راهکار یکی عرضه کل شکر در بورس کالا و عرضه نقدی شکر را برای مدیریت بازار این محصول پیشنهاد می‌دهیم و  همچنین بورس کالا با فراهم آوردن زیرساخت‌ها آمادگی دارد، تا در مقدار کم و در حد یک تریلی و یک تن به متقاضیان شکر عرضه کند و این اقدام در راستای تنظیم بازار صورت گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: روزانه 8 هزار تن شکر در بورس کالا عرضه می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار به شدت متقاضی این کالا است، نباید عرضه به صورت سلف انجام شود.

سلطانی‌نژاد یکی از دلایل مشکل بازار شکر را ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر عنوان کرد و ادامه داد: ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر پایین است و نمی‌توانند شکر مورد نیاز بازار را به ترتیبی که بازار مدیریت شود، تأمین کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی راجع به تصمیم وزارت صنعت در رابطه با لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اظهار داشت:‌ کالای پتروشیمی از کالاهای خاص است و قیمت و توزیع آن بر روی زندگی همه تأثیر دارد و در صورت عرضه کالای پتروشیمی در بورس کالا شفافیت به وجود می‌آید.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: قطعاً ما با پیشنهاد خروج عرضه محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالفیم و این موضوع را یک قدم به عقب می‌دانیم. زیرا قانون‌گذار برای شفافیت در معامله خواسته است تا عرضه محصولات پتروشیمی در یک نظام عرضه و تقاضا که همان بورس کالا باشد، صورت گیرد.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا همکاری خوبی با ما داشته است، بیان داشت: در حال حاضر گندم، جو و ذرت در بورس عرضه می‌شود، به طوری که از ابتدای امسال تاکنون 850 هزار تن جو در بورس کالا عرضه شده است.

وی گفت: تاکنون از 65 هزار کشاورزی که جو را در بورس کالا عرضه کرده‌اند 45 هزار کشاورز پول خود را دریافت کرده‌اند. همچنین پس از اجرای طرح آزمایشی عرضه ذرت در بورس کالا در سال گذشته، امسال در تلاش هستیم، تا در راستای اجرای ماده 33 افزایش بهره‌وری در کشاورزی تمام ذرت تولیدی کشاورزان به قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه شود.

بنابراین گزارش حامد سلطانی‌نژاد امروز همچنین در نشست خبری «نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار شرکت بورس کالای ایران و ایجاد و به کارگیری ابزار تأمین مالی و معاملاتی متنوع متناسب با نیاز مشتریان از جمله استراتژی‌های بورس کالای ایران است.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: آمار معاملات بورس کالای ایران در سال 94 نشان می‌دهد که در حوزه‌ بازار فیزیکی بالغ بر 9800 تن محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: همچنین در این زمان حدود 2800 تن محصولات پتروشیمی و 764 تن محصولات کشاورزی عرضه شده است. در زمینه فرآورده‌های نفتی نزدیک 9800 تن و طلا 604 کیلوگرم در حوزه بازار فیزیکی بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران بیان داشت: در مجموع 23 هزار تن کالا در سال 94 در بورس کالای ایران معامله شده است.حدود 16 هزار میلیارد تومان در حوزه بازار مالی (قراردادهای مشتقه) در سال 94 کالا در بورس عرضه شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری با همکاری تولیدکنندگان در توسعه بازار فیزیکی و مالی در مجموع تاکنون حدود 30 هزار میلیارد تومان داد و ستد در بورس کالای ایران صورت گرفته است، به طوری که در بازار مشتقه در این مدت رقم معاملات فیزیکی و مشتقه 50 به 50 بوده است. ما در بازار مالی می‌توانیم واسطه‌‌ها را با هم تقابل دهیم و در این بازار واسطه‌ها می‌توانند با تقابل عرضه و تقاضا قیمت کالا را کشف کنند.

سلطانی‌نژاد بیان داشت: یکی از ظرفیت‌های بورس کالای ایران ظرفیت مرجعیت کشف قیمت شدن است که با ابزار مالی می‌تواند محقق شود.

وی افزود: اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه و همچنین ایجاد و به کارگیری ابزارهای تأمین مالی و معاملاتی متنوع متناسب با نیاز مشتریان از ظرفیت‌های بورس کالای ایران در کشف قیمت است.

مدیرعامل بورس کالای ایران بیان داشت: ایجاد امکان تأمین مالی خریداران کالا از طریق معاملات قراردادهای نسیه و اوراق خرید دین و همچنین ایجاد امکان تأمین مالی فروشندگان کالا از طریق معاملات قراردادهای سلف و سلف موازی استاندارد از جمله امکانات بورس کالا است که مطابق آن امروز 2 هزار و 650 میلیارد تومان از نوع اوراق سلف موازی برای دولت از بورس کالای ایران تأمین مالی صورت گرفت.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: به عبارتی دولت گندم خود را شروع به پیش‌فروش کرده و هر 100 کیلوگرم گندم معادل یک ورقه بهادار است و هر کس این ورقه بهادار را داشته باشد در 6 ماه آینده می‌تواند گندم یا پول آن را از دولت تحویل بگیرد. 10 تا 15 درصد محصولات مورد معامله در بورس کالا در رینگ صادراتی مورد معامله قرار می‌گیرد و به بازارهای صادراتی ارسال می‌شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به ظرفیت‌های قانونی و عملی بورس کالا در ماده 33 افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی که در اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشمول حمایت دولت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: براین اساس نزدیک 190 هزار تن ذرت تولید استان خوزستان در سال 94 به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: براساس این قانون از ابتدای امسال تاکنون 850 هزار تن جو دامی در سراسر کشور به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و از 65 هزار کشاورز جوکار 45 هزار کشاورز پول خود را دریافت کرده‌اند.به زودی آغاز معاملات تمام ذرت تولیدی داخل کشور در بورس کالا آغاز می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب