امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17434 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برگزاری همایش تخصصی در بیست‌سالگی پیام‌پرداز؛

دفاع از عمارت شیشه‌ای: توسعه امنیت فضای سایبری

خبرایران:مسئولان و خبرگان عرصه فناوری اطلاعات بهترین روش برای توسعه امنیت فضای سایبری را توجه به بومی‌سازی محصولات حوزه امنیت برمی‌شمرند.
دفاع از عمارت شیشه‌ای: توسعه امنیت فضای سایبری

به گزارش خبرایران ازروابط عمومی شرکت مهندسي ارتباطي پیام‌پرداز، این شرکت به مناسبت بیستمین سال فعالیت خود روز شنبه 27 شهریورماه 95، همایش «عمارت شیشه‌ای: توسعه امنیت فضای سایبری سازمان» را با حضور مديران ارشد فناوري اطلاعات سازمان‌ها و مؤسسات دولتي، نظامي، دفاعي و امنيتي كشور در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار کرد.

امنیت بر بستر بومی‌سازی میسر می‌شود

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل یکی از سخنرانان این نشست تخصصی بود که با اشاره به سرعت فزاینده توسعه فناوری اطلاعات و فضای سایبری، تاکید کرد: اکنون نگاه ما به جنگ در آینده تلفیقی از جنگ نظامی و سایبری است. همین امروز هم اگر جنگی در دنیا روی دهد بدون شک بخشی از آن جنگ سایبری است کمااینکه در حملات روسیه به اوکراین و گرجستان شاهد این پدیده بودیم.

سردار جلالی گفت: ما به رویکردهای جدیدی برای دفاع سایبری نیاز داریم چون کارشناسان جهان اکنون بر این اعتقادند که هکرها به‌راحتی از پروتکل‌های امنیتی موجود عبور می‌کنند. ما باید در این راستا ادبیات جدیدی تولید کنیم که پاسخگوی نیازهای کشور ما باشد و برای این کار نباید منتظر آمریکا و یا هیچ کشور پیشرفته‌ای باشیم چراکه بومی‌سازی در بخش امنیتی بیش از 80 درصد الزامی است و نبود آن امنیت و دفاع سایبری را بی‌مفهوم خواهد کرد.

 

ضرورت تعامل و اعتماد دولت به بخش خصوصی

دکتر برنجکوب، رئیس هیئت‌مدیره پیام‌پرداز و دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به اینکه شرکت پیام‌پرداز یک شرکت دانش‌بنیان پیشرو در بخش خصوصی کشور در حوزه امنیت محسوب می‌شود، گفت: امروز درحالی‌که امنیت وجهه خود را در عرصه دفاعی حفظ کرده عرصه‌های نوظهوری در بخش غیرنظامی شامل امنیت شبکه، امنیت سامانه، امنیت سازمانی، ذخیرسازی اطلاعات و حریم خصوصی نیز یافته است.

وی افزود: طی این سال‌ها پروژه‌هایی همچون طراحی، پیاده‌سازی و استقرار مرکز عملیات امنیت در سازمان‌های بزرگ و متوسط که از سال 89 کلید خورد و پس از یک سال به بهره‌برداری رسید و اکنون این محصول بومی در حوزه‌های بانکی، انرژی و مخابراتی کشور فعال است. همچنین مگاپروژه الکترونیکی کردن تعاملات و مراودات متداول در شركت پیام‌پرداز با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در دست کار است که طی دو یا سه سال آینده خبرهای خوب بیشتری از آن خواهیم شنید و گام مثبت و ارزشمندی در مسیر بومی‌سازی حریم خصوصي  امنیت اطلاعات در میهن ما خواهد بود.

برنجکوب با تاکید بر توانمندی‌های بخش خصوصی اظهار داشت: مسئولان باید دست‌کم امکان فرصت برابر در مقابل محصولات خارجي را برای این بخش فراهم سازند. شأن دولت بالاتر از رقابت با بخش خصوصی است و باید در جایگاه خود به خدمت‌رسانی و ایفای نقش در جامعه بپردازد.

 

امنیت ملی، ضامن حاکمیت ملی است

پس از آن مهندس انتظاری،  عضو شورای عالی فضای مجازی  و معاون نوآوري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي در سخنانی اظهار داشت: رمزگذاری، یکی از بخش‌های مهم حوزه فناوری است. در کشورهایی مثل آمریکا به مدیریت اینترنت اهمیت فراوانی می‌دهند تا جایی‌که یکی از مدیران ارشد امنیتی در آمریکا در جایی بیان کرده بود که ما حاضر به مذاکره و تبادل اطلاعات در همه زمینه‌های حوزه اینترنت اعم از نوشتن مقررات امنیتی و مدیریتی هستیم اما در مدیریت اینترنت هرگز کوتاه نمی‌آییم و کسی را در این مورد با خود شریک نمی‌کنیم. اکنون مهم‌ترین بخش حاکمیت اینترنت، امنیت آن است و حاکمیت به امنیت وابستگی دارد.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در کشور در این زمینه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: خوش‌بختانه ما در کشورمان مدیران پای کار و شرکت‌های توانمندی داریم که بسیار کارا و مفید در عرصه آی‌تی کشور مشغول فعالیت هستند.

این همایش همچنین با ارائه مقالاتی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات همراه بود که طی آنها به بررسی آناتومی و چند نمونه حمله مانای پیشرفته APT، راهکارهای پایش و مقابله با تهدیدات صفر-روز متناسب با کاربردهای مختلف شبکه‌ای و نیز رایانش چندطرفه با حفظ حریم خصوصی در فضای بدون اعتماد پرداخته‌شد.

لازم به ذکر است، هسته اولیه شرکت مهندسي پیام‌پرداز در تابستان سال 1365 در دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف رفع نیازهای جنگ تحمیلی عراق علیه کشور در حوزه امنیت اطلاعات در مناطق عملياتي شکل گرفت. هدف اولیه جایگزینی دفترچه­های رمز دستی با یک سامانه رمزکننده متن مبتنی‌بر ریزپردازنده بود که سهولت کاربری و امنیت بیشتر را به ارمغان می­آورد. ادامه این تلاش منجر به ارائه اولین‌بار درس رمزنگاری در کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان توسط دکتر عارف شد. هسته مخابرات امن جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت ده سال به فعالیت پژوهشی خود در راستای رفع نیازهای امنیتی نهادهای راهبردی کشور ادامه داد و در ادامه به منظور تثبيت فعاليتهاي انجام شده شركت صددرصد خصوصي پيام پرداز در سال 75 با مشاركت 12 نفر از دانش آموختگان و فارغ التحصيلان رشته هاي مخابرات و كامپيوتر تأسيس شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب