امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17437 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدخزاعی در نشست خبری اعلام کرد؛

جشنواره فیلم مقاومت نقطه مقابل سینمای غرب است/به دنبال اهداف بزرگتری به بهانه برگزاری جشنواره هستیم/ حضور74 میهمان خارجی درجشنواره14/ اهداء جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور به بهترین مجموعه تلویزیونی با عنوان انقلاب اسلامی

خبرایران: دبیرچهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: در این دوره از جشنواره فیلم مقاومت جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور به بهترین مجموعه تلویزیونی با عنوان انقلاب اسلامی اهداء می‌شود.
جشنواره فیلم مقاومت نقطه مقابل سینمای غرب است/به دنبال اهداف بزرگتری به بهانه برگزاری جشنواره هستیم/ حضور74 میهمان خارجی درجشنواره14/ اهداء جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور به بهترین مجموعه تلویزیونی با عنوان انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگارسینمایی خبرایران ، نشست خبری و رونمایی از اقلام تبلیغاتی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت  صبح امروز باحضر«محمد خزاعی»دبیرچهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت،«یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت و اصحاب رسانه درتالار اسوه برگزار ودراین نشست خبری«محمد خزاعی»دبیرچهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت اظهارداشت: جشنواره فیلم مقاومت از قدیمی ترین جشنواره های سینمای انقلاب اسلامی است و دفاع مقدس بحث 8 سال نیست، شاید جنگ به شکل فیزیکی تمام شده باشد اما مبارزه ادامه یافته است.

 دبیرچهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد:جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در جهان پر هیاهوی جنگ و ظلم و بی عدالتی که اجازه انعکاس فریاد‌ها و صداهای مستقل را نمی دهد امکان و بستری می‌سازد برای دیده و شنیده شدن صداها و تفکرات مستقل و ضد سلطه و می‌تواند نقطه مقابل سینمای غرب باشد. این جشنواره و رویدادهای مشابه همگی در سالگرد هفته دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن یاد دفاع مقدس است.

وی خاطرنشان کرد:اگرچه جنگ تمام شده اما مبارزه همچنان ادامه دارد و تنها جنس آن تغییر کرده است. جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ در ایران به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب پایه گذاری شده است. جشنواره‌ای که جدی تر به موضوعات دفاع مقدس و انقلاب می‌پردازد و سی و چند سال از برگزاری آن به صورت دوسالانه می‌گذرد.

خزاعی با تاکید بر لزوم گسترش حوزه فعالیت این جشنواره تاکید کرد: این جشنواره از ۸ سال قبل در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و رویکرد آن با محوریت مقاومت تغییر مسیر داده است، چراکه احساس نیاز به این که باید در کشورهای همسو فعالیت داشته باشیم، باعث شد تا نام مقاومت به عنوان اسمی فراگیرتر برای این رویداد انتخاب شود. در واقع این جشنواره، رویدادی فرهنگی است،.

وی یادآورشد: ما به دنبال اهداف بزرگتری به بهانه برگزاری این جشنواره هستیم. جشنواره فیلم مقاومت فرصتی برای تجمیع و تشریح اهداف در منطقه است، بنابراین باید برنامه ریزی کلان تری برای حمایت از جریان‌های فرهنگی ضد سلطه داشت.

دبیرجشنواره فیلم مقاومت عنوان داشت:متاسفانه فیلمسازان مستقل و مقاوم در برابر جریان ضد صهیونیستی امروزه در دنیا جایگاه خاصی ندارند. آثارشان مهجور می‌ماند و در جشنواره‌های پر زرق و برق دنیا نشان داده نمی‌شود. باید پرسید چرا این جشنواره‌ها از مضامین انقلابی گذر می‌کنند؟ پاسخ روشن است. زیرا این جشنواره‌ها بعد سیاسی دارند. بنابراین فیلمسازان مستقل و انقلابی و مبارز برای افشاگری جنایت‌ها و ظلم‌ها باید پاتوق فرهنگی داشته باشند.

وی ادامه داد: من مدعی پاتوق بودن جشنواره فیلم مقاومت برای فیلمسازان ضد سلطه نیستم. اما امیدواریم به این هدف برسیم و در سال‌های آینده به فضایی برسیم که این فیلمسازان جشنواره فیلم مقاومت را پایگاه خود بدانند. طی بررسی‌های انجام داده شده به این نتیجه رسیدیم حتی جشنواره مقاومت محوری در کشورهای دیگر وجود ندارد.

 خزاعی ابرازداشت: من با کشورهای همسایه این پیشنهاد را مطرح کردم که تکثر جشنواره‌های مقاومت را تجربه کنیم و برای برگزاری هرچه بهتر بخش بین‌الملل این جشنواره به کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق، لبنان و افغانستان پیشنهاد دادیم تا جشنواره‌های فرهنگی با موضوع مقاومت برگزار کنیم. زیرا پاتوق ایجاد کردن مستلزم فعالیت در سایر مرزها نیز هست. براین اساس امیدواریم در سالهای آینده شاهد شکل‌گیری و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی با موضوع مقاومت در نقاط مختلف دنیا باشیم.

وی با اشاره به تفاوت‌های دوره چهاردهم جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با دوره‌های گذشته بیان کرد: برنامه‌های متنوعی در حوزه داخلی و خارجی را در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نظر گرفته ایم. به طور کلی ۲۹۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و ۱۷۱۷ اثر از ۱۰۴ کشور جهان به دستمان رسیده است. این آمار قابل توجه است. از این نظر که موضوع مقاومت در فیلمسازی تنها به کشورهای همسایه محدود نمی‌شود. ۲۹۴ اثر طی چند روز برگزاری جشنواره نمایش داده می‌شود. ۶۱ اثر خارجی و بقیه ایرانی هستند. ۲۷ انیمیشن، ۱۴ اثر سینمایی ویدئویی،۱۲ مجموعه تلویزیونی، ۲۰ فیلم، ۵ انیمیشن سینمایی، ۳۲ فیلم کوتاه، ۵۲ اثر مستند، ۲۵ نماهنگ، ۲۰ عنوان فیلم کوتاه و ۲۲ اثر در بخش جلوه گاه نور ویژه موضوع والدین شهدا نمایش داده می‌شود. ۲۸ اثر مستند، ۲۲ اثر پویانمایی نیز در بخش خارجی نشان داده خواهد شد.

دبیرچهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت عنوان کرد: فراخوان جشنواره امسال فیلمسازی درباره پدران و مادران شهداست و اعلام کردیم ثبت و ضبط خاطرات این افراد در جشنواره مورد توجه است و ۲۰۰ اثر از تهران و شهرستان به طور آماتور و غیر حرفه ای در اختیارمان گرفته است. همچنین در بخش قلم طلایی بالغ بر ۴۰ رمانی که حضرت رهبری بر آن تقریض نوشته اند نیز  مورد داوری قرار می‌گیرند و امیدواریم فیلمنامه‌های اقتباسی از این آثار به مرحله تولید برسند.

وی درباره مهمانان خارجی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز توضیح داد: ما امسال در حوزه بین‌الملل جشنواره جهش و پیشرفت خوبی داشتیم که این موضوع از اخباری که در رسانه‌های منطقه کار شده کاملاً مشخص است. امسال دراین بخش 32 کشور حضور دارند که در مجموع 74 میهمان خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت که این میهمان‌ها از کشورهای فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، کنیا، لهستان، دانمارک، ایرلند، کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و آمریکا هستند. نکته دیگر اینکه از تعداد 70 فیلمساز خارجی که در روزهای جشنواره وارد کشور می‌شوند 30 نفر از آنها را در دوره‌های فشرده شرکت خواهیم داد که این فیلمسازان از کشورهای فلسطین، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند. لبنان با 21 فیلمساز، عراق با 13، آمریکا با 5، فلسطین با 3، سوریه با 7 و اتریش، ایتالیا، استرالیا، برزیل، بنگلادش، ترکیه، مصر، ایرلند و کره جنوبی هرکدام با یک فیلم‌ساز در این جشنواره حضور خواهند داشت.

خزاعی درباره تعداد فیلم‌های خارجی گنجانده شده در جدول نمایش جشنواره عنوان کرد: ۱۱ فیلم با موضوع ضدصهیونیسم، درباره موضوعات پشت پرده عربستان و جنایات آن ۴ فیلم، فلسطین ۱۹ فیلم، داعش ۱۰ فیلم، جنایات آمریکا ۱۱ فیلم، اسلام و ایران هراسی ۶ فیلم، یمن ۲ فیلم و معرفی چهره‌های مقاومت ۲ فیلم در ایام جشنواره نمایش داده می‌شود. فیلم فانی و از هم گسیخته با موضوع جنایت‌های داعش جدیدترین فیلم کارگردان سلطان شن است که اکران ویژه ای در جشنواره خواهد داشت. فیلم مایکل مور در بخش مسابقه، الیور استون درباره هوگو چاوز، حضور خانواه‌های شهید از سوریه، فلسطین و لبنان و برگزاری نشست‌های تخصصی درباره اسلام هراسی و نشست سینماگران انقلاب از جمله برنامه‌هایی است که در جدول نمایش جشنواره گنجانده شده است. همچنین فیلم اسنودن سانس ویژه ای خواهد داشت و فیلم مطرح دیگری که هنوز نمایش آن قطعی نیست برای اکران در جدول نمایش در نظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: در بخش جلوه‌گاه نور که یکی از بخش‌های مهم و اصلی این جشنواره است فراخوانی برای تهیه و تولید فیلم با موضوع پدر و مادر شهدا داده‌ایم که حاصل آن ارسال 200 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره بود. براین اساس جوایز نفیسی‌ را هم برای برگزیدگان این بخش اختصاص خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما در قالب برگزاری این جشنواره، برگزاری نشست‌های تخصصی و موضوعی در موضوعاتی چون اسلام هراسی و صهیونیسم را خواهیم داشت. در روزهای برگزاری این جشنواره کارگاه‌های آموزشی نیز در نظر گرفته شده که 50 فیلمساز خوب از سراسر کشور و 30 فیلمساز از خارج کشور در این کارگاه‌های آموزشی حضور خواهند داشت. همچنین علاوه بر کارگاه‌های آموزشی کلاس‌های آموزش استراتژیک نیز برگزار خواهیم کرد تا فیلمسازان خوب کشور با محورهای مقاومت و تحولات منطقه‌ای بیش از پیش آشنا شوند.

خزاعی اضافه کرد: بر همین اساس 6 سخنرانی با موضوع محوری فرهنگ مقاومت در نظر گرفته شده که سخنرانان شامل عزت‌الله ضرغامی، سعید جلیلی، صفار هرندی، حجت‌الاسلام پناهیان و رحیم‌پور ازغدی هستند. در عین حال در طول برگزاری این جشنواره نشست‌های انتقال تجربه نیز در نظر گرفته شده که در این نشست‌ها ابراهیم حاتمی‌کیا، پرویز پرستویی، مریلا زارعی، احمدرضا درویش، ابوالقاسم طالبی و مسعود ده‌نمکی نشست را اداره می‌کنند. همچنین در روزهای برگزاری این جشنواره 8 عنوان کتاب رونمایی خواهد شد که این کتاب‌ها نیز با موضوعات قدرت لابی صهیونیست در ایتالیا، اورشلیم جدید، صهیونیسم سرگردان و جنایات جنگی می‌باشد.

خزاعی ادامه داد: همچنین در این جشنواره بزرگداشت‌هایی برای نادر طالب‌زاده، جعفر دهقان، محمدرضا شرف‌الدین، عزیزالله حمیدنژاد، اصغر بختیاری و مراسم نکوداشت فرج‌الله سلحشور، شهید رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، فرید کشن فلاح و سید سیاح طاهری برگزار می‌گردد. این در حالی است که در دوره قبل جشنواره معرفی چهره مقاومت سال 2014 میلادی را داشتیم که در آن زمان سید حسن نصرالله به این عنوان انتخاب شد و امسال نیز در سال 2016 چهره مقاومت عبدالملک حوثی به نمایندگی از مقاومت مردم یمن داده می‌شود.

خزاعی یادآور شد: در این دوره از جشنواره فیلم مقاومت جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور به بهترین مجموعه تلویزیونی با عنوان انقلاب اسلامی اهداء می‌شود. این جایزه در مراسم افتتاحیه رونمایی خواهد شد و پیرامون انعکاس اخبار و رویدادهای این جشنواره باید به این مطلب اشاره کنم که بالغ بر 250 خبر در رسانه‌های مختلف منطقه پیرامون برگزاری جشنواره فیلم مقاومت کار شده است که تمامی این اخبار در سایت جشنواره قرار گرفته است.

وی یادآور شد: مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت 3 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری و مراسم اختتامیه 9 مهرماه در برج میلاد برگزار می‌شود و در بخش داوری جشنواره فیلم مقاومت چهره‌های سرشناس و شاخصی حضور دارند که کار داوری را انجام خواهند داد. همچنین خانواده شهدا متشکل از پدر شهید احمدی روشن، حسین عامریان، پروین سمیعی، حجت‌الاسلام ولی‌الله علی گودرزی، فاطمه سادات خوئی، کیوان پور محمد تقی، مرتضی امامی کوشا کار داوری آثار را در نظر گرفته و یک اثر را به عنوان بهترین فیلم انتخاب می‌کنند.

 دبیرچهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت افزود: همچنین یک بخشی هم به نام نگاه مردم داریم که به این بخش نیز بهترین اثر از نگاه مردم در نظرسنجی انتخاب و مشخص می‌شود. همچنین در روزهای جشنواره فیلم‌هایی که به نمایش در خواهد آمد در پردیس سینمایی ملت خواهد بود که این فیلمها توسط مجید شاه حسینی، نادر طالب‌زاده، حسن عباسی و محمد تقی فهیم مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین نمایشگاه عکس و پوستر مقاومت در چند ایستگاه مترو برگزار خواهد شد که آدرس دقیق و اطلاعات کامل آن به زودی اعلام می‌شود.

خزاعی در پایان گفت: ما در غالب برگزاری این جشنواره برنامه اکران‌های مردمی را نیز با کمک جشنواره عمار و بسیج دانشجویی و بسیج طلاب کمک گرفته‌ایم که در 3 هزار نقطه کشور فیلمهای این جشنواره اکران خواهد شد. همچنین در 150 دانشگاه کشور نیز نمایش فیلمهای جشنواره را خواهیم داشت. در ضمن برای حوزه‌های علمیه هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا فیلم‌ها را نمایش دهیم. همچنین تا امروز در خارج از کشور 47 هفته فیلم برگزار کردیم که امسال نیز در غزه و لبنان قطعی شده و در بوسنی و هرز گویین نیز در حال برنامه ریزی هستیم تا برگزار شود. مکان‌های نمایش فیلمها پردیس سینمایی ملت و سینمای فلسطین می‌باشد.

بنابراین گزارش، مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت 3 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری و مراسم اختتامیه 9 مهرماه در برج میلاد برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب