امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17475 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد؛

اوباما: روسیه جلال و شکوه از دست رفته را با توسل به زور بازیابی می کند/کشور کره شمالی «زمین بایر کره شمالی» است/در جنگ سوریه هیچ ارتشی پیروز نخواهد شد/اسرائیل نمی‌تواند تا ابد زمین‌های فلسطینیان را اشغال کند

خبرایران:رئیس‌جمهور آمریکا درآخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:من اعتقاد دارم آمریکا تا زمانی می تواند یک ابرقدرت استثنایی باقی بماند که به فراتر از منافع خود فکر کند.
اوباما: روسیه جلال و شکوه از دست رفته را با توسل به زور بازیابی می کند/کشور کره شمالی «زمین بایر کره شمالی» است/در جنگ سوریه هیچ ارتشی پیروز نخواهد شد/اسرائیل نمی‌تواند تا ابد زمین‌های فلسطینیان را اشغال کند

به گزارش خبرایران، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین حضور خود در مجمع سازمان متحد با سمت رئیس کابینه کشورش، به دستاوردهای خود و تغییرات دنیا در 8 سال تصدی این سمت پرداخت.

اوباما در خصوص دستاوردهای دولت خود، تقویت ساختار عدم اشاعه هسته‌ای، ازسرگیری روابط سیاسی با کوبا، خاتمه دادن به بلندترین جنگ آمریکا و حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی را مهم‌ترین دستاوردهای خود دانست.

اوباما در ادامه به وضعیت حاکم بر جهان پرداخت و گفت: «در سردترین دوران پس از جنگ سرد هستیم. ملت‌ها خیلی زود با هم درگیر می‌شوند. ما دو گزینه داریم: یا همکاری و یا زندگی در دنیایی که اختلافات مذهبی و نژادی، روز به روز انشقاق میان مردم را در آن بیشتر می‌کند.»

رئیس جمهور آمریکا که از جنگ سرد سخن گفته بود، به حال و روز وارث رقیب آن دوران یعنی روسیه پرداخت و گفت: «روسیه می‌خواهد جلال و شکوه از دست رفته را با توسل به زور، بازیابی کند.»

این البته تنها سخن تند اوباما نبود. رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع کره شمالی پرداخت و گفت که این کشور باید به خاطر رفتار خود، با عقوبت مواجه شود. اوباما کشور کره شمالی را «زمین بایر کره شمالی» خواند.

باراک اوباما به دیگر درگیری‌های موجود در دنیا هم اشاره کرد و گفت که در آسیا، دولت‌ها بر سر اختلافات تاریخی با هم درگیرند و مردم اروپا و آمریکا هم نگران تغییر ساختار جمعیتی به دلیل حضور مهاجران هستند.

باراک اوباما به اوضاع خاورمیانه هم پرداخت و گفت که اگر در جامعه‌ای، زنان از رفتن به مدرسه محروم شوند و برتری‌ها بر اساس نژاد یا قومیت باشد، آنگاه پیوستگی شکننده موجود در جامعه، از بین می‌رود.

وی ادامه داد: «این وضعیت را در بسیاری از جاهای خاورمیانه دیده‌ام. آنجا رهبران به جای آنکه با اتکا به سیاست یا ارائه برنامه برای پیشرفت، از طریق سرکوب مخالفان سیاسی به آرام کردن جوامع خود می‌پردازند که همین رویکرد به جنگ داخلی در سوریه و ظهور گروه شیطانی داعش منجر شد.

باراک اوباما گفت: «در جنگ سوریه، هیچ ارتشی پیروز نخواهد شد.»

باراک اوباما به درگیری 7 دهه‌ای فلسطینی‌ها با اشغالگران صهیونیست هم اشاره کرد.

اوباما گفت که «خیلی بهتر است فلسطینی‌ها دست از اقدامات تحریک‌‌آمیز بردارند و اسرائیل را به رسمیت بشناسند و اسرائیل هم نمی‌تواند تا ابد زمین‌های فلسطینیان را اشغال کند.»

باراک اوباما سپس به معادلات جهان و قطب‌بندی امروز و دیروز پرداخت.

وی گفت: «در بخش عمده‌ای از تاریخ، قدرت تک‌قطبی نبوده است. یادم می آید که یک زمانی هم دشمنان و هم متحدان مال فکر می‌کردند که باعث بروز همه مشکلات و قدرتی که می‌تواند همه مشکلات را حل کند، آمریکا است. حتی در واشنگتن هم برخی این باور را داشتند.»

در اینجای سخنرانی، هم اوباما و هم حاضرین در مجمع نشست عمومی سازمان ملل متحد، به این تفکر خندیدند.

اوباما ادامه داد: «من اعتقاد دارم آمریکا تا زمانی می تواند یک ابرقدرت استثنایی باقی بماند که به فراتر از منافع خود فکر کند.»

باراک اوباما پس از صحبت درباره معتقدین به حل همه مشکلات توسط آمریکا، بار دیگر به موضوع ایران پرداخت و گفت: «هنگامی که ایران محدودیت‌هایی را علیه برنامه هسته‌ایش پذیرفت، این موضوع باعث ارتقاء امنیت جهانی و توانایی ایران برای همکاری با سایر ملت‌ها شد.»

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب