امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1755 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کارگردان «کلاشینکف»؛

عطاران قیمت ندارد و غنیمت سینمای ایران است/ باید در فیلم‌ها تلخی‌ها را هم شیرین نشان داد/ علاقه ای به دوربین رودست در فیلم ندارم

سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی«کلاشینکف» با بیان اینکه با عکس به اکثر فیلم‌های خود می‌رسد این نکته را در مورد فیلم کلاشینکف تاکید کرد و گفت:‌ به نظرم باید در فیلم‌ها تلخی‌ها را هم شیرین نشان داد.
عطاران قیمت ندارد و غنیمت سینمای ایران است/ باید در فیلم‌ها تلخی‌ها را هم شیرین نشان داد/ علاقه ای به دوربین رودست در فیلم ندارم

به گزارش خبرایران، نشست نقد و بررسی فیلم «کلاشینکف» با حضور سعید سهیلی کارگردان، ساعد سهیلی،‌رضا عطاران، اندیشه فولادوند بازیگران، مهدی محمدنژادیان نویسنده، ناصر چشم‌آذر آهنگساز، فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری،‌موسوی صدابردار، عصر امروز در تالار سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست سهیلی در پاسخ به این سؤال که این ایده چطور شکل گرفت، گفت: در ابتدا باید بگویم خوشحالم اکران فیلم به خوبی انجام گرفت. هر فیلم‌نامه‌نویسی روشی برای بیان قصه دارد. من از بین فیلم‌هایم 11، 12 فیلم‌نامه بوده که از عکس به آنها رسیده‌ام. یک عکس آنقدر درگیرم می‌کند و به آن فکر می‌کنم تا تبدیل به فیلمنامه می‌شود.

وی ادامه داد: در اولین جلسه با آقای محمدنژادیان یک عکس را نشان دادم که در آن مردی در دست چپش یک دختربچه و دست راستش یک کلاشینکف بود. ما با ایشان یک سال و نیم کار کردیم و از این عکس به فیلمنامه رسیدیم.

سهیلی درباره اینکه چرا صحنه‌ای از فیلم «لئون» و در بخشی دیگر فیلم‌ها در کلاشینکف دیده می‌شود، توضیح داد: این اتفاقات در فیلم عمدی نیست و ناخواسته برخی از صحنه و اتفاقات آدم را درگیر می‌کند، آدم چشم باز می‌کند و می‌بیند اینها خودشان را تحمیل می‌کند. من در کودکی با فیلم‌های «لئون، تنگنا، قیصر» ارتباط برقرار کردم نمی‌دانم چرا بخشی از فیلم لئون را انتخاب کردم شاید تأثیر ناستولوژیک این فیلم‌ها در خودم جای داده است.

کارگردان فیلم گشت ارشاد در خصوص پایان‌بندی فیلم کلاشینکف گفت: برای هر فیلمی می‌شود صد پایان در نظر گرفت بستگی به خلق و خو دارد. عادل در فیلم شخصیتی است که فاصله بین مرگ و زندگی و اتفاقاتی که دوست دارد در ذهنش مرور می‌کند. این اتفاق برگشت ارشاد نیز افتاد. اما واقعا پایان‌بندی سلیقه است.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش اول فیلم عادل است یا کلاشینکف، گفت: قهرمان فیلم عادل است که کلاشینکف هم دارد. این دو با همدیگر می‌توانند نقش اول باشند.

کارگردان «گشت ارشاد» در خصوص اینکه آیا معنی فیلم شما یعنی اینکه آیا مشکلات تنها با کلاشینکف حل می‌شود، توضیح داد: این برداشت شخصی مخاطبان است.

سهیلی ادامه داد: من باید یک موضوع بی‌ربط به اینجا را مطرح کنم. وقتی با بازیگران برای نقششان صحبت می‌کنم اولین بحث بعد از دستمزد تیتراژ و عنوان‌بندی است. آقای عطاران در مذاکره با فیلم با دستمزد که اصلا کوتاه نیامد و پوستمان را کند، هرچند عطاران قیمت ندارد و غنیمت سینمای ایران است. بعد از توافق و دستمزد بحث تیتراژ را پیش کشید و گفت می‌خواهم اسمم در تیتراژ نفر دوم باشد چرا که قهرمان اول فیلم شخص دیگری است و بعد از اینکه فیلم در تیتراژ نام ایشان اول ذکر شده به صورت امری به من گفت نباید این کار را بکنم و من دست ایشان را به عنوان غنیمت ایران می‌بوسم.

رضا عطاران نیز در مورد بداهه بودن دیالوگ‌ها فیلم‌هایش گفت: در همه فیلم‌ها سعی می‌کنم دیالوگ‌ها را پیشنهاد دهم و آنها را مال خود کنم بعضی وقت‌ها پذیرفته می‌شود و بعضی وقت‌ها خیر در مورد کلاشینکف هم همینطور بود.

ناصر چشم‌آذر در خصوص آهنگسازی فیلم گفت: سعی کردم موسیقی را در بستر قصه بسازم.

در ادامه این نشست سهیلی گفت:‌به نظرم باید در فیلم‌ها تلخی‌ها را هم شیرین نشان داد. اتفاقاتی مثل طلاق را می‌شود طوری نشان داد که تماشاگر حالش بد نشود، در صحنه‌های زدوخورد تلاش کردیم که از خشونت پرهیز کنیم و بیشتر دوربین روی آقای جواد عزتی زوم بود.

وی ادامه داد: همینجا به احترام جواد عزتی کلاه که ندارم کلاه فرضی‌ام را از سر برمی‌دارم.

 

در ادامه سخنان سهیلی، رضا عطاران به احترام جواد عزتی کلاهش را برداشت.

سهیلی ادامه داد: من خیلی علاقه به دوربین رودست در فیلم ندارم، به نظرم دوربین با سه پایه من را پیدا می‌کند حتی دوستان پیشنهاد کردند که دوربین به درون قبر برود و صحنه‌های جالب ثبت کند اما من قبول نکردم.

سعید سهیلی درباره موسیقی متن این فیلم توضیح داد: اگر فیلمهای جشنواره را با فیلم کلاشینکف قیاس کنیم می بینیم که این فیلم موسیقی متن زیادی ندارد، خیلی از موارد بعد از اینکه تصمیم گیری ها در مورد موسیقی انجام شد به این نتیجه رسیدیم گه موسیقی متن را کمتر کنیم تا تاثیر فیلم بییشتر شود، گاهی لازم است تا حجم موسیقی از هجو ان بیشتر باشد.

شهرام حقیقت دوست دیگر بازیگر فیلم سینمایی «کلاشینکف» در ادامه این نشست با اشاره به ایفای نقش خود عنوان کرد: من با سعید جان سهیلی قبلا هم کار کرده بودم، وقتی سعید کار را به من پیشنهاد داد آن را با کمال میل پذیرفتم.

وی اظهار داشت: «کلاشینکف» را با آواتار مقایسه نمیکنم اما با توجه به بضاعت سینمای ما، کار خوبی از اب در آمده بود.

اندیشه فولادوند با اشاره به همکاری های قبلی خود با سعید سهیلی عنوان کرد: این سومین همکاری من با سعید سهیلی بود که خیلی برای من جذاب واقع شد، من قصه را دوست دارم، در فیلمی که اسلحه باشد دوست دارم بازی کنم و در این اثر هم با انرژی هرچه تمام تر بازی کردم.

محسن دارسنج طراح گریم این اثر سینمایی نیز طی سخنانی کوتاه بیان کرد: ما بیشتر سعی کردیم افراد قصه را به شخصیت آنها نزدیک کنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب