امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17557 تاریخ انتشار: جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به کارگردانی مصطفی آل احمد ؛

مستندی از زندگی جلال آل احمد اکران شد

خبرایران:فیلم مستند «نویسنده بودن» به کارگردانی مصطفی آل احمد، که روایتی از زندگی جلال آل احمد است، از پنجشنبه اول مهر ماه اکران خود را آغاز کرد.
مستندی از زندگی جلال آل احمد اکران شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی، تولید این مستند 8 سال به طول انجامیده و محصول سال 90 است که شرحی است بر زندگی خصوصی، اجتماعی، سیاسی و ادبی زنده یاد جلال آل احمد به همراه عکس ها و فیلم های به جامانده از نویسنده و اتوبیوگرافی او و نقد ها و نظرهای موافق و مخالف نویسندگان، منتقدین و دوستانش از جمله عبدالله انوار، انور خامه ای، ناصرتقوایی، علی دهباشی، شمس آل احمد و لیلی گلستان و سایرین .

مصطفی آل احمد درباره ساخت فیلم «نویسنده بودن» می گوید: وقتی قرار شد فیلمی از جلال آل احمد بسازم از ابتدا با خودم گفتم باید نسبت به او بی طرف باشم و نگذارم نظریات شخصی من که چندان هم موافق با نویسنده نبود روی فیلم اثر بگذارد.

از طرف دیگر شاهد این بودم که خاصیت جامعه ی ایرانی نگاه سیاه و سفید به شخصیت هاست که یا از آن ها بت ساخته و یا با سر به زمینشان کوبیده، تلاش من بر این بود تا در فیلم از شر نگاه سیاه و سفیدی که پدیده ها را سراپا ستایش کند و یا یکسره نفی کند خلاص شد.

کارگردان این فیلم در ادامه بیان کرد: شخصیت چند لایه و اثر گذار جلال آل احمد همیشه برای من این جذابیت را داشت که از طریق آن بتوانم به شناخت بیشتری از بخش هایی از جامعه به ویژه جامعه روشنفکری در چند دهه از پرفراز و نشیب ترین سال های نشر فکر و اندیشه پی ببرم.

آل احمد در پایان افزود: هدف اصلی همین بود تا با پرهیز از دیدگاه های خصمانه یا چاکرانه و یا جعلی، آنچه به حقیقت زندگی نویسنده نزدیک بود را شناسایی کنم . به این منظور، بیشتر به سراغ آنچه نویسنده درباره خود نوشته بود (اتوبیوگرافی) رفتم و از این رهگذر فکر می کنم فیلم نویسنده بودن نخستین مستندی است که با نگاهی مستقل و در عین حال با گردآوری نظر های موافق و مخالف او ساخته شده است تا آن جا که در جریان تولید و تحقیق و ساخت آن، خود فیلم به من در این زمینه بسیار یاد داد و در پاره ای موارد به تغییر دیدگاه های خودم انجامید.

عوامل فیلم عبارتند از: پژوهش و کارگردان و تهیه کننده: مصطفی آل احمد، موسسه تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مجری طرح: مصطفی آل احمد،موسسه مجری طرح: اتاق هنر، تصویر برداران: داوود عباسی، محسن نظری، فریدون صالح، تدوین: مصطفی آل احمد، صدا گذار: محمود موسوی نژاد، دستیار کارگردان: ابراهیم حسن زاده.

همچنین مستند «نویسنده بودن» به مدت ۸۸ دقیقه است که در سینماهای هنر و تجربه در تهران، مشهد، اصفهان و شیراز در حال اکران است.

 از مصطفی آل احمد پیش از این فیلم سینمایی پوسته در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب