امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1757 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اصغر فرهادی؛

شور جدیدی در جشنواره فیلم فجر ایجاد شده /میل قلبی‌ام این است که اینجا کار کنم

اصغر فرهادی کارگردان سینمای کشورمان با بیان اینکه شور جدیدی در جشنواره ایجاد شده است، گفت: خیلی دلم می‌خواهد که فیلم بعدی‌ام در ایران باشد و تلاشم هم این است اما قراردادی از قبل دارم که باید آن را انجام بدهم که خارج از کشور است.
شور جدیدی در جشنواره فیلم فجر ایجاد شده /میل قلبی‌ام این است که اینجا کار کنم
به گزارش خبر ایران، اصغر فرهادی که در هشتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر برای تماشای فیلم سینمایی «خانه پدری» به برج میلاد آمده بود با حضور در جمع خبرنگار اظهار داشت: «خانه پدری» فیلم بسیار خوبی بود و من آن را خیلی دوست داشتم.

براساس این گزارش،کارگردان «درباره الی»همچنین درخصوص نحوه انتخاب فیلم های این دوره بخصوص در بخش مسابقه گفت: من خیلی گرفتار بودم و نتوانستم بقیه فیلم‌ها غیر از «خانه پدری» را ببینم. باید سر فرصت و با آرامش فیلم‌ها را دید.

وی همچنین در ارزیابی کلی خود از جشنواره سی و دوم بیان داشت: حضور کارگردانانی از نسل های مختلف از یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است و در کنار ان می توان گفت که بعد از یک دوره خیلی سخت و خیلی بسته‌ای که وجود داشت، فضایی به وجود آمده که شور جدیدی در جشنواره ایجاد شده است که این شور در میان سینماگران و مردم دیده می‌شود اما طبعا فیلم‌ها برای سال‌های قبل‌تر هستند.

براساس این گزارش، فرهادی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر  نظرش در خصوص فیلمسازانی که سعی در تقلید سینمای او را دارند، خاطرنشان کرد:من چون آن فیلم‌ها را ندیده‌ام، نمی‌توانم چیزی بگویم. ضمن آنکه نباید هر فیلمی که قصه‌گو بود، درامی داشت یا معمایی مطرح می‌کرد را سریع به این موضوع متهم کرد.

این کارگردان سینما ادامه داد: به طور کلی من آن فیلم‌ها را ندیده‌ام که بخواهم درموردشان قضاوت کنم ولی اینکه هر فیلمی را که شرایطی داشت که گفتم، بگوییم کلیت نگاه آن فیلمساز شبیه من است را به نوعی بی‌انصافی در حق زحماتی می‌دانم که آن فیلمسازان می‌کشند.

کارگردان «شهر زیبا» در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا فیلم بعدی اش را در ایران خواهد ساخت یا خیر؟ تاکید کرد:خیلی دلم می‌خواهد که فیلم بعدی‌ام در ایران باشد و تلاشم هم این است اما قراردادی از قبل دارم که باید آن را انجام بدهم که خارج از کشور است. تلاشم این است که در فرصت بین این روز‌ها تا شروع آن کار پیدا کنم که بتوانم فیلمی را بسازم.

وی افزود:امروز که این صحبت را می‌کنم به نظرم می‌رسد که خیلی این کار میسر نیست و فیلم بعدی در خارج از کشور و اروپا ساخته خواهد شد و بعد برمیگردم به ایران.

فرهادی تصریح کرد:البته من هیچ زمانی، داخل و خارج ایران را تقسیم نمی‌کنم. هر قصه‌ای که فکر کردم، قصه مناسبی است و دوستش دارم را کار می‌کنم اما در هر صورت میل قلبی‌ام این است که اینجا کار کنم.

این کارگردان سینما همچنین در خصوص واکنش های معترضانه منتقدان و اهالی رسانه به فیلم ها نیز گفت:ممکن است تعداد زیادی  از حاضران در سالن فیلمی را دوست نداشته باشند و تعداد خیلی اندکی باشند که از آن لذت ببرند. به نظرم یک مزاحمی برای افرادی است که با فلم ارتباط برقرار کرده‌اند. 

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» خاطرنشان کرد:همه تماشاگران از یک اویه به فیلم نگاه نمی‌کنند. ممکن است در یک فیلم شما چیزی پیدا کنید که با آن ارتاط برقرار کنید و لذت ببرید و همه ادم‌هایی که اطراف شما نسته‌اند از آن فیلم متنفر باشند. به نظرم به احترام آن یک نفری که از فیلم لذت می‌برد بهتر است که اگر فیلم را دوست نداریم، سالن را ترک کنیم یا بنویسیم.

فرهادی ادامه داد: من نمی‌خواهم تماشاگر را محدود کنم. تماشاگر به همان اندازه که فیلمی را تشویق می‌کند، نباید انتظار داشته باشد که همه چیز گل و بلبل باشد. این حق طبیعی یک تماشاگر است که یک فیلم را دوست نداشته باشد و حتی نسبت به فیلمی تند بشود اما در داخل سالن هنوز فیلم تمام نشده، چه بسا لحظه‌ای که تماشاگر به عنوان تنبیه به آن می‌خندند، چند دقیقه دیرتر، پاسخ همان لحظه را بگیرد و دیگر خیلی دیر است که خنده‌اش را پس بگیرد.

این کارگردان سینما در ادامه اظهار داشت:فکر می‌کنم رفتار منطقی این است که اجازه بدهیم فیلم تمام شود و بعد کاملا تماشاگر آزادس است کهحتی به فیلم بتازد. این اصلا مشکلی نیست. فیلمساز اصلا نمی‌تواند انتظار داشته باشد که همه رفتار‌ها با او گل و بلبل باشد.

فرهادی با اشاره به رفتار تماشاگران در فستیوال های خارجی افزود:حتی در جشنواره‌های مختلفی که من میروم نیز من تاحالا ندیده‌ام که فیلمی را هو کنند. شاید در بعضی از فستیوال‌ها در گذشته چنین اتفاقی افتاده اما این اتفاق زیادی در رسانه‌ها درشت شده است.

کارگردان «چهارشنبه سوری» تاکید کرد:این اخلاق به نظرم خیلی چیزی نیست که آن را به عنوان یک اصل بپذیریم. این باعث می‌شود که فیلمساز و گروهش که در آن شرایط سخت مملکت که خودمان می‌دانیم، کار کرده‌اند و برای اولین نمایش فیلمشان اشتیاق دارنداذیت شوند.

اصغر فرهادی در خاتمه صحبت هایش تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا، نمایش‌هایی که برای رسانه‌ها و منتقدان است، گروه سازنده فیلم اجازه حضور در سالن را ندارند. من تاکنون ندیده‌ام که فیلمم را در جشنواره‌ای با منتقدان ببینند.اینجا شاید به دلیل اینکه هم منتقدان و هم مردم هستند این اتفاق پیش می‌آید. امیدوارم این مساله حل شود و گروه سازنده فیلم همزمان با منتقدان که نگاه دقیق‌تری دارند در سالن نباشند و جلسه پرسش و پاسخ با یک تاخیر انجام شود تا از نمایش فیلم کمی زمان بگذرد و منتقدان بتوانند به خوبی نکات فیلم را مرور و بعد در جلسه نقد و ببررسی شرکت کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب