امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17576 تاریخ انتشار: شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام احمد احمدی اعلام کرد؛

برخی افراد روبه‌روی دانشگاه تهران با وقاحت برای تولید مقاله و پایان‌نامه جارمی‌زنند/ درجامعه دانشگاهی با کاهش مطالعه فقط به مدرک‌گرایی اکتفا می‌شود/محکوم شدن متخلفان چاپ غیرقانونی کتاب چندان موثر نیست

خبرایران: رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت) گفت: سال‌هاست که در خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران برخی افراد با وقاحت برای تولید مقاله و پایان‌نامه جار می‌زنند.
برخی افراد روبه‌روی دانشگاه تهران با وقاحت برای تولید مقاله و پایان‌نامه جارمی‌زنند/ درجامعه دانشگاهی با کاهش مطالعه فقط به مدرک‌گرایی اکتفا می‌شود/محکوم شدن متخلفان چاپ غیرقانونی کتاب چندان موثر نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی«سمت» به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، صبح امروز شنبه ۳ مهر ماه 1395 با حضور«حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی»رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، «دکتر حسین هاجری» معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) و اصحاب رسانه  در محل سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) برگزارو دراین نشست خبری «حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی» رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) اظهارداشت: نشر دانشگاهی با توجه به وضعیت نامطلوب فعلی و مشکلات کپی غیرقانونی کتاب متاسفانه به وضعیت ۳۰ سال قبل عقب‌ گرد داشته است وسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)،  نیزاز این جریان متضرر می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: چاپ غیرقانونی کتاب‌های دانشگاهی در زیرزمین‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر این برخی دانشگاه‌ها نیز به کپی غیرقانونی اقدام می‌کنندو این در حالی است که در آغاز فعالیت سمت از سوی دانشگاه‌ها پیام‌های تشکری مبنی بر اینکه از تکثیر جزوه درسی خلاص شدیم، دریافت می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: محکوم شدن متخلفان چاپ غیرقانونی کتاب چندان موثر نیست و در نهایت مترجم، مولف و ناشر از این جریان ضرر می‌کنند. از سویی دیگر شاهد انتشار کتاب‌های حل‌المسائل هستیم که دانشجو را به نوعی از مطالعه همه کتاب بی‌نیاز می‌کند.

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) عنوان داشت: در حالی که کتاب‌های سازمان براساس سرفصل‌های وزارت علوم تدوین شده استادان برخی دانشگاه‌ها از دانشجویان فقط بخشی از کتاب را برای آزمون پایانی ترم طلب می‌کند. چنین روندی خیانت به علم، دانشجو و سازمان سمت به عنوان ناشر دانشگاهی است.

وی تاکید کرد: در جامعه علمی و دانشگاهی که میزان مطالعه کاهش پیدا کرده و فقط به مدرک‌گرایی اکتفا می‌شود بسیاری از استادان به معنای واقعی به فعالیت علمی مشغول نیستند و حتی از دانشجویان نیز بیگاری می‌کشند.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: این وضعیت بلای جامعه علمی است که البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع پیگیری شده و به نظر می‌رسد تا رسیدن به نتیجه نهایی زمان لازمی نیاز دارد و سال‌هاست که در خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران برخی افراد با وقاحت برای تولید مقاله و پایان‌نامه جار می‌زنند. پاسخ پیگیری سازمان سمت از وزارت علوم، فقدان قانون است.

 

دکتر هاجری: دوهزارمین کتاب سازمان سمت در آبان‌ماه رونمایی و عرضه می شود

 

دکترحسین هاجری، معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) در ادامه این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: سازمان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)  ۴ معیارمبنای را برای تولید کتابهای مختلف خود در نظر گرفته است که است که این 4 معیار عبارتند از 1 - «به روز بودن محتوا»، 2 - «آموزشی بودن»، 3 - «توجه به مسایل بومی» و4 - « سازگاری هنجارهای قومی و مذهبی»

 معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) ابرازداشت: به همین دلیل برای سال تحصیلی جدید سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) مطابق هر سال کتاب‌های مورد نیاز جامعه دانشگاهی را از چند ماه قبل عرضه کرده است.

وی اضافه کرد: مهمترین برنامه‌های سازمان در سال تحصیلی جدید به راه‌اندازی نشر الکترونیکی سازمان مربوط می‌شود. امیدواریم در نیمه دوم سال نشر الکترونیک سازمان در سراسر کشور توسعه پیدا کند.

دکترهاجری یادآورشد: برنامه دوم پاسخگویی به تغییرات گسترده در برنامه‌های درسی است. شورای تحول علوم انسانی، ۱۵ رشته را در دست تغییر و بررسی قرار داده و امسال سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) برای همه عناوین مصوب شورای تحول کتاب منتشر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ عنوان از عناوین مصوب در دست انتشار است و تجدید نظردرهمه آثار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) سومین برنامه ما خواهد بود و امسال به صورت جدی به مساله بازنگری شامل روش‌شناسی و محتوای کتاب‌های سازمان توجه خواهیم کرد.

معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) تاکید کرد: افزایش آثار مبنایی به معنای بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی چهارمین رویکرد سازمان در سال تحصیلی جدید است.

وی درپایان گفت: کتاب دانشگاهی «مبانی جامعه‌شناسی» در۵ مهر ماه سال جاری در محل سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) رونمایی وهمچنین دوهزارمین کتاب سازمان سمت نیز، در آبان‌ماه با حضور پژوهشگران و کارشناسان رونمایی و عرضه می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب