امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17582 تاریخ انتشار: شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ماموريت جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان تهران با معرفي مدير كل جديد

​خبرایران: مراسم توديع مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان تهران و معارفه مديركل جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ ای استان تهران برگزار شد.
ماموريت جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان تهران با معرفي مدير كل جديد

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، مراسم توديع مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان تهران و معارفه مديركل جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان با حضور معاون وزير راه و شهرسازي ، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري ، روساي تشكلهاي صنفي حمل و نقل جاده اي ، اعضاي شوراي حمل‌ونقل و رؤساي پليس‌راه استان تهران برگزار شد.

مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در اين مراسم، ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي دفاع مقدس، با اشاره به سياست وزير راه و شهرسازي در راستاي مصوبه شوراي عالي اداري كشور مبني بر انتقال مديريت راهداري از ادارات‌ كل راه و شهرسازي به ادارات‌ كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي سراسر كشور و تشكيل اداره‌ كل جديدي تحت عنوان اداره ‌كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اظهار داشت: اين ادغام در ستاد حدود 15 سال قبل انجام و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي شكل گرفت، اما به دلايلي در استان‌ها انجام نشد.

وي افزود: پس از ادغام وزارت راه و شهرسازي، وظايف ادارات ‌كل راه و شهرسازي در استان‌ها بسيار سنگين شد، به طوري كه گستره فعاليت‌ها در حوزه‌هاي راهداري، ساخت راه، شهرسازي، مسكن و به ويژه مسكن مهر سبب شد پس از دريافت نظرات كارشناسي نسبت به انتزاع معاونت راهداري از اداره‌كل راه و شهرسازي به اداره‌كل حمل‌ونقل و پايانه‌ها اقدام شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اينكه انتخاب مديركل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در همه استان‌ها شرايط يكساني ندارد، تصريح كرد: برخي استان‌ها به دليل برخورداري از موقعيت ويژه ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي داراي شرايط ويژه‌ تري هستند و در برخي از استان‌ها به گونه‌اي ديگر، كه استان تهران به دليل موقعيت خاص جغرافيايي نيز داراي شرايط ويژه‌ مي باشد .

معاون وزير راه و شهرسازي در بخشي از سخنان خود، با اشاره به وظايف سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و همچنين اداره‌ كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خاطرنشان كرد: اين جمله را به كرات از من شنيده‌ايد كه اولويت نخست ما در سازمان ارتقاي ايمني است و خوشبختانه به رغم تنگناهاي مالي موجود، آنچه كه با منابع مالي كم هم قابليت انجام دارد، وظايف مربوط به بحث ارتقاي ايمني است.

وي افزود: گزارشات كارشناسي و پليس‌راه نشان مي‌دهد كه عمده تصادفات به دليل عامل انساني و يا مربوط به وسيله‌نقليه است، اما آنچه كه وظيفه ما در زمينه راهداري است انجام امور مربوط به ارتقاي ايمني است كه شامل خط‌كشي، ترميم تابلوهاي افقي و عمودي، اصلاح شانه خاكي جاده‌ها، اصلاح شيب شيرواني جاده‌ها، پاكسازي حريم راه‌ها، اصلاح تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها و در سطح بالاتر ساخت تقاطع غيرهمسطح است كه شايد در شرايط فعلي به دليل كمبود منابع نتوان آن را انجام داد، اما اميدواريم اين وظيفه سنگين را در حوزه راهداري به نحو مطلوب انجام پذيرد.

مهندس كشاورزيان در ادامه، با تأكيد بر اينكه استان تهران به دليل ساختار اقتصادي كشور قلب حمل‌ونقل كشور محسوب مي‌شود، گفت: هر سال با توجه به ورود نزديك به يك ميليون خودروي شخصي به چرخه حمل‌ونقل، تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومي رو به كاهش است، چرا كه اغلب افراد ترجيح مي‌دهند براي سفر از خودروي شخصي استفاده كنند، بنابراين سياست سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در اين بخش ارتقاي كيفيت حمل‌ونقل عمومي از طريق برندسازي است.

وي افزود: متأسفانه پس از انقلاب اسلامي، به دلايلي ساختار حمل‌ونقل در قالب فعاليت به صورت تعاوني و شركت خصوصي تغيير يافت، به طوري كه بخش عمده‌اي از وظايفي كه اكنون دولت انجام مي‌دهد همچون بخش آموزش، مي‌بايست توسط شركت صاحب برند انجام شود، كه ابلاغ آئين‌نامه جديد نيز در همين راستا است.

مهندس كشاورزيان تصريح كرد: طبق آئين‌نامه جديد، شركت‌هاي صاحب برند بدون نياز به خودرو مي‌توانند نسبت به تأسيس شعبه يا نمايندگي اقدام و همچنين لباس متحدالشكل تعريف كنند، به همين خاطر در استان‌ها ديگر به اشخاص و يا شركت‌ها پروانه مستقل داده نخواهد شد، در عين حال نيز تمام فعاليت‌هايي كه در اين شبكه اتفاق مي‌افتد چه از طرف راننده و چه از طرف كمك راننده و مهماندار و نيز تمامي فعاليت‌ها از نظر تعجيل، تأخير و مواردي از اين دست، جلوي نام برند مربوطه ثبت مي‌شود و اگر شركت صاحب برند توانايي رقابت با ديگر شركت‌ها را نداشته باشد خودبه‌خود حذف مي‌شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در بخش ديگري از سخنان خود مهم‌ترين مشكل موجود در بخش حمل‌ونقل كالا را عرضه مازاد ذكر كرد و افزود: در حال حاضر بخش زيادي از كرايه دريافت شده از صاحبان كالا توسط دلالان دريافت مي‌شود و بخش ناچيزي به راننده تعلق مي‌گيرد، لذا لازم است بخش عرضه محدود شود و براي اين كار مي‌بايد نسبت به خروج ناوگان فرسوده از بخش اقدام كرد. ضمن اينكه  تلاش مي شود تا از محل ماده ١٢ و تسهيلات ارائه شده از سوي وزارت نفت، نسبت به نوسازي ناوگان اقدام گردد.

مهندس كشاورزيان در ادامه، با ابراز خرسندي از سازماندهي  در بخش حمل‌ونقل بين‌المللي خاطرنشان كرد: خوشبختانه در اين بخش ساماندهي خوبي صورت گرفته است و شركت‌هاي حمل‌ونقل نقش پررنگ‌تري دارند، اين در حالي است كه وظايف شركت‌هاي داخلي تنها به صدور بارنامه محدود شده است كه اميدواريم بتوانيم اقدامات خوبي كه در بخش حمل‌ونقل بين‌المللي انجام شده است به بخش حمل‌ونقل داخلي نيز تعميم دهيم.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به پايين بودن رقم اعتبارات بخش نگهداري راه گفت: براي نگهداري راه‌ها به دو بخش اعتبارات ملي و اعتبارات استاني نياز است كه طبق قانون، براي نگهداري راه‌هاي شرياني از محل اعتبارات ملي و براي نگهداري راه‌هاي غيرشرياني از محل اعتبارات استاني اقدام مي‌شود و خوشبختانه اغلب راه‌هاي استان تهران جزو راه‌هاي شرياني محسوب مي‌شوند.

وي افزود: در بخش اعتبارات مربوط به راه‌هاي غيرشرياني كه بايد از محل اعتبارات استاني تأمين شود، نياز به بودجه زيادي است، اين در حالي است كه بودجه مصوب در بخش ملي حدود ٢٥٠٠  تا ٢٦٠٠  ميليارد تومان است و در بخش اعتبارات استاني اين رقم به مراتب پايين‌تر است و بخش اعتبارات استاني متأسفانه تنها صرف پرداخت حقوق راهداران مي‌شود. به همين دليل نبايد انتظار معجزه در اين بخش  داشت ،  اما انتظار مي‌رود براي حل اين مشكل مقامات استاني  ما را ياري كنند.

مهندس كشاورزيان در خاتمه سخنان خود، ضمن ابراز اميدواري براي حل مشكلات اعتباري از خدمات مدير كل سابق  اداره كل تقدير و براي مدير جديد در انجام وظايف  آرزوي توفيق نمود .

بر اساس اين گزارش در ابتداي اين نشست حسن كريمي معاون هماهنگي امور عمراني استانداري تهران ضمن تقدير از خدمات و زحمات مهندس شهركي گفت: در تمام مدت فعاليت ايشان در سمت مديريت‌ كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان، هيچ‌گونه مشكلي در اجراي وظايف و هماهنگي با استانداري وجود نداشت.

وي درخصوص راه‌هاي روستايي يادآور شد: به مدت ده سال راه‌‌هاي روستايي فراموش شده بودند و اگر اقدامي صورت گرفته است در دو سه سال اخير بوده، لذا اميدوارم كه در اين رابطه تدبيري انديشيده شود.

كريمي خاطرنشان كرد: به دستور وزير راه و شهرسازي مقرر بود اعتباري  معادل  ١٠٠ ميليارد تومان زمين در اختيار اداره كل راه و شهرسازي  قرار بگيرد تا مطالبات پيمانكاران را پرداخت كنند، اما اين امر محقق نشد كه براين اساس مي‌توان گفت وضعيت استان تهران نيز زياد مطلوب نيست و از مدير كل جديد درخواست پيگيري واتخاذ تدابيري هستم  تا بتوان مشكلات اين حوزه را حل كرد .

اين گزارش مي افزايد شهركي مدير كل سابق حمل و نقل و پايانه هاي استان با اشاره به توفيقات دوران مديريتي خود تعامل با تشكلهاي صنفي و مقامات استاني و ستاد را از نقاط قوت اداره كل برشمرد و گزارشي از تلاش هاي صورت پذيرفته ارائه كرد .

 همچنين نصراله‌نژاد مديركل جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان تهران نيز در اين مراسم، از سوابق مديريتي و خدماتي خود گفت و خاطرنشان كرد: هميشه هم دغدغه حمل‌ونقل، ايمني و مسائل حريم راه را و همچنين دغدغه راه و ترابري را داشته‌ام و احساس مي‌كردم كه اين دو لازم و ملزوم يكديگرند.

وي در ادامه از وزارت حمل ‌ونقل در اكثر كشورها ياد كرد و افزود: اميدوارم اين مهم براي كشور ما نيز محقق شود.

گفتني است، در اين مراسم همچنين محمدزاده مديركل راه و شهرسازي استان تهران درخصوص ضرورت اجراي طرح انتقال مديريت راهداري از ادارات‌كل راه و شهرسازي به ادارات‌كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي سراسر كشور مواردي را بيان كرد .

خاطر نشان مي گردد  در پايان اين مراسم كه معاون راهداري و جمعي از مديران سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و كاركنان دو بخش راهداري و حمل و نقل جاده اي حضور داشتند ،  حكم انتصاب مديركل جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي توسط مهندس كشاورزيان به وي ابلاغ و با اهدائ يك جلد كلام ا... مجيد و  لوح سپاس از زحمات شهركي مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان قدرداني شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب