امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17596 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

انوشیروان محسنی بندپی اعلام کرد؛

سازمان بهزیستی متولی اصلی حمایت‌های اجتماعی است / سالمندی و افزایش تعداد سالمندان پدیده‌ای جهانی است/ هم اکنون از هر۱۰۰ سالمند ۱۳ نفر آنها تنها هستند/ گیلان پیرترین استان کشوراست

خبرایران: رئیس سازمان بهزیستی کشورگفت:متاسفانه هم اکنون از هر۱۰۰ سالمند ۱۳ نفر آنها تنها هستند و تنهایی یکی از جنبه‌های منفی سالمندی است که می‌تواند فرد را دچار نگرانی‌، اضطراب کند.
سازمان بهزیستی متولی اصلی حمایت‌های اجتماعی است / سالمندی و افزایش تعداد سالمندان پدیده‌ای جهانی است/ هم اکنون از هر۱۰۰ سالمند ۱۳ نفر آنها تنها هستند/ گیلان پیرترین استان کشوراست

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری گرامیداشت «هفته ملی سالمند» صبح امروز با حضور«انوشیروان محسنی بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشور،«فرید براتی سده»‌ رئیس شورای ملی سالمندان کشور و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی سازمان بهزیستی کشور برگزار ودراین نشست خبری «انوشیروان محسنی بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشوراظهارداشت: سالمندی و افزایش تعداد سالمندان پدیده‌ای جهانی است به طوری که در آینده نه چندان دور سالمندان گروه بزرگ اجتماعی را شامل می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشورتصریح کرد: در سال ۱۳۳۵ سه درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ به 2/8 درصد رسید و سازمان بهزیستی متولی اصلی حمایت‌های اجتماعی است و برای رسیدن به اهداف کشور در زمینه حمایت از سالمندان برنامه‌های بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار ردیف خاصی از اعتبارات دولتی در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور برای سالمندان در نظر گرفته شده و سالمندی علاوه بر داشتن ویژگی‌های منفی دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری است و از لحاظ اجتماعی و سیاسی می‌توان بهره برداری مثبتی از این جمعیت به عمل آورد .

محسنی بندپی عنوان داشت: سالمندان دیروز و امروز تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند و یکی از تفاوت‌های اساسی آنها داشتن سواد و تحصیلات است و سالمندی تهدید نیست بلکه نشان دهنده رفاه اجتماعی، ‌حمایت اجتماعی، بهداشت صحیح در جامعه است که باعث شده تا جمعیت به سالمندی برسد.

وی افزود: به طورمتوسط یک پنجم طول زندگی هر فرد در دوره سالمندی سپری می‌شود و برای دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار باید به سالمندان نه به چشم تهدید بلکه به عنوان فرصت نگاه شده و از تجارب سالمندان در جهت توسعه کشور استفاده شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشوربا تاکید برنقش سالمندی درفرآیند توسعه کشوراضافه کرد: با تلاش‌های دبیرخانه شورای عالی سالمندان در طول سه سال گذشته موضوع سالمندی در کشور مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفت و بهزیستی نیز در این زمینه تلاش خوبی انجام داد.

وی به موضوع اشتغال آفرینی در دوره سالمندی اشاره ابرازداشت: ایجاد اشتغال سالمندان در موسساتی که به عنوان خیریه فعالیت می‌کنند می‌تواند عملکرد بسیار مثبتی را درجامعه بر جای بگذارد ومتاسفانه هم اکنون از هر۱۰۰ سالمند ۱۳ نفر آنها تنها هستند و تنهایی یکی از جنبه‌های منفی سالمندی است که می‌تواند فرد را دچار نگرانی‌، اضطراب کند.

محسنی بندپی یادآورشد: با افزایش سن، افراد مستعد پذیرش بیماری‌های گوناگون به خصوص بیماری‌های اسکلتی، آرتروز، مشکلات روحی روانی، گوارشی می‌شوند و هم اکنون ظرفیت مراکز روزانه نگهداری از سالمندان تکمیل است اما همچنان ظرفیت مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان تکمیل نشده و در این مراکز دارای ظرفیت خالی هستیم که این موضوع نشان می‌دهد با وجود آنکه جامعه به سمت تنهایی، گوشه نشینی و انزوا سوق پیدا کرده، خانواده‌ها باز هم تمایل بیشتری به نگهداری از سالمند خود در منزل دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون طرح ‌های حمایتی خوبی در استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان برای سالمندان اجرا شد و به صورت پایلوت در استان گیلان نیز طرح ایاب و ذهاب سالمندان به صورت رایگان انجام شد.

  رئیس سازمان بهزیستی کشوردر پایان در خصوص پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشورگفت: بر اساس بررسی به عمل آمده پیرترین استان کشور با ۱۱ درصد جمعیت کشور، استان گیلان بوده و سیستان و بلوچستان با 9/4 درصد جوان‌ترین استان کشور است.

بنابراین گزارش، همزمان با روز جهانی سالمند، 4 تا 10 مهر هر سال به عنوان هفته ملی سالمندان نامگذاری شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب