امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17733 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با حضور شبنم مقدمی و بابک حمیدیان؛

معرفی دو نمایش راه یافته از جشنواره تئاتر به جشنواره فجر +اسامی برگزیدگان

خبرایران:آیین اختتامیه جشنواره تئاتر استان تهران شامگاه روز گذشته(نهم مهرماه) در فرهنگسرای معلمِ شهرستان رباط کریم با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تهران و جمعی از هنرمندان و مسئولان برگزار شد.
معرفی دو نمایش راه یافته از جشنواره تئاتر به جشنواره فجر +اسامی برگزیدگان

به گزارش خبرایران، در ابتدای مراسم که اجرای آن را پیمان شیخی برعهده داشت از سامان ناصری هنرمند باسابقه عرصه تئاتر در شهرستان رباط کریم تقدیر شد.
سامان ناصری بعد از دریافت جایزه خود گفت: سالن خالی تئاتر از هر دردی دردمندتر است و این هدیه را به استاد حسین عاطفی تقدیم می کنم که با تشویق ممتد حضار روبرو شد.
سپس در ادامه عباس معبودی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رباط کریم ضمن خیر مقدم به مسئولین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها گفت: قرار بود فرماندار استان رباط کریم این خیر مقدم را بیان کند که متاسفانه امروز برایشان مشکلی پیش آمد و بنده در خدمتتان هستم.
معبودی افزود: در این جشنواره 50 گروه هنری با یکدیگر رقابت کردند که امروز نتیجه نهایی اعلام می شود. امیدوارم کاستی های این شهرستان را به مناعت طبع خودتان ببخشید.
در ادامه آیین اختتامیه جشنواره تئاتر استان تهران برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از تمام کسانی که زحمت کشیدند و در این مراسم شرکت و مجلس تئاتر را مزین کردند تقدیر و تشکر می کنم ادامه داد: با حضور شما عزیزان محتوای عرصه تئاتر بهتر خواهد شد. با همکاری انجمن ها و حضور اساتید باسابقه باید مسئله مهم آموزش جدی گرفته شود.
ضرغامی تاکید کرد: هرچند فضای هنر در این شهرستان کم است اما در همین اندازه باید از زیرساخت ها، فضای تمرین فراهم کنیم تا شاهد نتایج بهتری باشیم.
وی افزود: تعامل و جریان تئاتر باید برقرار باشد اگر قرار است پویایی صورت گیرد باید هنرمندان و مسئولین در جریان تئاتر روزِ دنیا قرار بگیرند چراکه مبنای عمل آگاهی، دانش و اطلاعات است. امیدوارم وعده هایی را که بیان کردم بتوانم به مرحله عمل برسانم تا هنرمندان عرصه تئاتر دلگرم شوند و سفره تئاتر پررونق شود.
سپس توسط فرامرز قلیچ خانی استندآپ کمدی با مضمون مشکلات عرصه تئاتر اجرا شد.
در ادامه مراسم شهرام کرمی به عنوان نماینده هیات داوران با اشاره به اینکه سالها بیانیه هیات داورن مرسوم بوده و بعد از مدتی متوجه شدند کسی این متن ها را نمی خواند توضیح داد: سالیان سال است بیانیه ای صادر می شود با ادبیات شبیه به هم و در آن مدام تکرار می شود در حوزه نمایشنامه نویسی تئاتر استانی ضعف داریم و به وضعیت نابسامان این عرصه اشاره شده که مشکل اصلی آن مساله مالی است.
کرمی ادامه داد: تئاتر متکی بر حمایت دولتی و هنر اندیشه محور است و هنرمندان باید مورد حمایت دولت و جامعه قرار بگیرند چرا که تئاتر متنوع است و برای عامه مردم اجرا می شود و تنها یک چیز را با خود به یدک می کشد آن هم اندیشه محور بودن آن است.
داور جشنواره با اشاره به مهم ترین ویژگی این جشنواره گفت: حضور گروه های جوان و ایده ای که باید به تمام شهرستان ها میرفتیم و نمایش ها را میدیدم بسیار خوب بود اما در برخی سالن ها مملو از مخاطب بود و در بعضی از سالن ها تعداد مخاطبان بسیار کم بود که این مساله ناراحت کننده بود.
کرمی بیان کرد: حضور نسل جوان در این عرصه به عنوان آتیه هنر ضرورت دارد و باید پیشکسوتان در کنار نسل جوان و تازه کار آثار چشمگیری را خلق کنند.
بنده به عنوان نماینده هیات داوران از تلاش تمام هنرمندان تشکر می کنم و گروهی که انتخاب می شوند باید تشویق شوند برای خلق آثار جدید و کسانی که انتخاب نشدند دلیل بر ضعیف بودن آنها نیست.
در ادامه دو قطعه از رضا کوله قانی اجرا شد که این هنرمند قطعه دوم خود را با نام «حال من چطوره حال تو چطوره» به بابک حمدیان تقدیم کرد.
در بخش پایانی آیین اختتامیه از برزین ضرغامی، محمدحسین اسماعیلی، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، شهرام کرمی، محمد فیلی، جمشید جهانزاده، اسماعیل سلطانیان و مهران احمدی دعوت شد تا جوایز برگزیدگان را اهدا کنند که این بخش توسط «مهران احمدی» اجرا شد.
برگزیدگان بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان تهران به شرح ذیل است:
** بخش موسیقی
رتبه دوم: سامان شیر نسب و علی نوجوان/ نمایش «چند خوان رستم» از شهرستان پاکدشت.
رتبه اول: عباس طباطبایی/ نمایش «آدم آدم است» ازشهرستان بهارستان.

**بخش طراحی لباس
هیات داوران در بخش طراحی لباس برگزیده ای انتخاب نکردند و از رضا صفری طراح لباس نمایش «چند خان رستم» از شهرستان پاکدشت تقدیر شد.

سارا راعی, [01.10.16 11:20]
**بخش طراحی صحنه
رتبه سوم: محمد اعلایی نمایش «کمد دیواری» از شهرستان ری.
رتبه دوم: سیدمحمدرضا حسینی نمایش «شب بخیر جناب کنت» از شهرستان بهارستان.
رتبه اول: حبیب اله دانش نمایش «آدم آدم است» از شهرستان بهارستان.

**بازیگر زن:
رتبه سوم: مشترکا به
1- حدیث علیزاده بازیگر نمایش «تجربه های اخیر» ازشهرستان ری.
2- تیام منیری بازیگر نمایش «کمد دیواری» از شهرستان ری.
رتبه دوم: مشترکا به
1- مژگان رادفر بازیگر نمایش «هنوز کایوس» از شهرستان ری.
2- نگار محمدزاده بازیگر نمایش «آدم، آدم است » از شهرستان بهارستان.
رتبه اول:
فریبا رسولی بازیگر نمایش «آدم، آدم است » از شهرستان بهارستان.

** بازیگری مرد
تقدیر ویژه از علی امیدوار بازیگر نمایش «چرخ بازیگر» از شهرستان شمیرانات
رتبه سوم: مشترکا به
1-شایان فصیح زاده بازیگر نمایش «هنوز کایوس» از شهرستان ری.
2-احسان رحیم دل بازیگر نمایش «چند خان رستم» از شهرستان پاکدشت.
3- فریبرز واحدی بازیگر نمایش «آدم، آدم است» از شهرستان بهارستان.
رتبه دوم: مشترکا به
1- طاها محمدی بازیگر نمایش «هنوز کایوس» از شهرستان ری.
2- عباس نورمحمدی بازیگر نمایش «آدم، آدم است» از شهرستان بهارستان.
رتبه اول:
عباس طباطبایی بازیگر نمایش «آدم، آدم است» از شهرستان بهارستان.

**نمایشنامه نویسی
هیات داوران ضمن تقدیر از تمامی نویسندگان صاحب نام که آثارشان را در اختیار هنرمندان حاضر در بیست و یکمین جشنواره تئاتراستان تهران قرار داده اند در این بخش برگزیده ای انتخاب نکردند و از علیرضا رحیم دل و احسان رحیم دل نویسنده نمایشنامه «چند خوان رستم» از شهرستان پاکدشت تقدیر کردند.

**بخش کارگردانی
رتبه سوم: مشترکا به
1- ایلیا عابدینی/ نمایش «ظهور ناگهانی مرگ» از شهرستان ملارد.
2-علیرضا رحیم دل/ نمایش «چند خان رستم» از شهرستان پاکدشت.
رتبه دوم: کوروش ولیدی و مژگان رادفر/ نمایش «هنوز کایوس» از شهرستان ری.
رتبه اول: حبیب اله دانش/ نمایش «آدم، آدم است» از شهرستان بهارستان.
نمایش های راه یافته به دبیرخانه جشنواره فجر از سوی هیات داوارن بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان در راستای حمایت از تولیدات نمایشی در استان تهران و با توجه به رویکرد آموزشی و خلاقانه در نمایش «آدم، آدم است» از شهرستان بهارستان هیات داوران ضمن تقدیر از این اثر نمایشی، در راستای مفاد و سیاست های جشنواره بین المللی تئاتر فجر و عنایت به این موازین دو نمایش ایرانی را جهت شرکت در جشنواره فجر به شرح ذیل انتخاب کردند:
1- نمایش «چند خوان رستم» از شهرستان پاکدشت به کارگردانی «علیرضا رحیم دل»
2- نمایش «هنوز کایوس» از شهرستان ری به کارگردانی «کوروش ولیدی و مژگان رادفر»

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب