امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17762 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رونمایی از دومین مجموعه از آثار برگزیده دفاع مقدس؛

ابطحی؛ رسالت ما جریان سازی مقاومت و دفاع جانانه از حریم مرزهای ایمانی و سرزمینی است

خبرایران :مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری گفت: رسالت ما جریان سازی مقاومت و دفاع جانانه از حریم مرزهای ایمانی و سرزمینی است و به این مهم اهتمام داریم.
ابطحی؛ رسالت ما جریان سازی مقاومت و دفاع جانانه از حریم مرزهای ایمانی و سرزمینی است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی موسسه رسانه های تصویری، سید مصطفی ابطحی؛ مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده دفاع مقدس با این شعرشفیعی کدکنی صحبت های خود را آغاز کرد.

«چه بهاری است خدا را که در این دشت ملال/ لاله‌ها آینه خون سیاووشانند / آن فرو ریخته گل‌های پریشان در باد / کز می جام شهادت همه مدهوشانند/ نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد/ تا نگویند که از یاد فراموشانند»

وی با اظهار خاکساری به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان گفت: امیدوارم با شناخت امام حسین بتوانیم راه خودمان را در حیات دنیوی و اخروی هموار کنیم. ما قرن هاست مجروح حادثه تاریخی کربلا هستیم. «هزار سال گذشت از حکایت مجنون/ هنوز مردم صحرانشین عزادارند» تقارن این رونمایی با اول محرم تقارن مبارکی است. رونمایی از آثار هنرمندانی که تلاش کردند با زبان هنر و تصویر روایت دوران عاشقی، شیدایی و فداکاری ملتی را به تصویر بکشند که روح خدا در مورد فرزندان این ملت فرمود که «آرزوی من این است که مانند آن ها باشم.» هنرمندان تلاش کردند با زبان تصویر، عشق و شیدایی ملتی را حکایت کنند که این ملت با استفاده از قیام حسین تلاش تاریخی برای برافراشتن پرچم مقاومت و پایداری کرد.

ابطحی ادامه داد: ملتی که نامشان را طلایی کردند و با نفس مسیحایی امام (ره)مس وجودشان به طلا مبدل گشت، توانستند در آن سالیان نه چندان دور، خود را در ایام عسرت و غربت به شیوه ای مجهز کنند که امروز هیچ معادله بین المللی بی حضور آنان ترسیم نمی شود. اگر امروز  آن معمار بزرگ در میان ما نیست اما چشمان هنرمندان به مراتب بازتر و اندیشه آن ها چالاک تر شده است. «ای‌ خوش آن استاد بعد از مرگ زاد/چشم خود بربست و چشم ما گشاد» امروز چشم ها گشوده است و ما رسالت بزرگی بر دوش داریم. رسالت ما جریان سازی مقاومت و دفاع جانانه از حریم مرزهای ایمانی و سرزمینی است. امام که جوانان ما را به بلوغ معرفتی و ایمانی رساند امروزه رسالت ما این است که این بلوغ را حفظ کنیم. بلوغ جوانان ما عشق و شیدایی و رهیدگی آنان از تعلقات مادی است. «خلق طفالنند جز مرد خدا/نیست بالغ جز رهیده از هوا» آن هایی که از هوا رهیدند، به بلوغ رسیدند. امیدوارم هنرمندان و نسل جوان ما هم این بلوغ ایمانی را تجربه کرده و حفظ کنند و به جهانیان پیش کش نمایند. رسالت ما این است که در این عصر بتوانیم داشته های خود را به زبان تصویر که برای همه دنیا آشناست انتقال دهیم. اگر چنین کاری صورت نگیرد خسارت خواهیم دید.

وی افزود: بهار مقاومت که می رود گشایشی در جان ها ایجاد کند نباید به خزان تبدیل شود. اگر چنین شود حسرت تاریخی در دل این نسل خواهد ماند که چرا به پاسداشت دستاوردهای دوران دفاع مقدس و مقاومت بی توجهی کرده است. این گفته هنرمند مرحوم معاصر حسین پناهی را فراموش نکنیم که گفت: خدا پرسید: میخوری یا میبری؟ و من گرسنه پاسخ دادم :میخورم!چه میدانستم لذت ها را می برند، حسرت ها را می خورند...» کاری نکنید که ما حسرت بخوریم و در مقابل نسل بعد توان پاسخ گویی نداشته باشیم. امیدوارم همه ی تلاش ذی قیمت اصحاب فکر و فرهنگ و هنر، سینما و تصویر تلاش مبارکی برای انتقال واژه های انسانی، عشق و شیدایی این ملت به جهانیان باشد.

آثاری که امروز از آن رونمایی می شود آثاری است که هنرمندان آن را تولید کرده اند. این کاری است که برای دل صورت می گیرد.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری با بیان این که شهیدان دفاع مقدس و بزرگان مقاومت بی نظیر و بی نیاز به این آثار هستند، تاکید کرد: ما و شما برای دل خود و برای این که نام مان را در جریده جاودانه عشق ثبت کنیم این آثار را تولید و عرضه کردیم. این کم ترین کاری بود که می توانستیم انجام دهیم. خجالت می برم از این که کاری را انجام دادم که درخور شما نیست همان طور که حافظ گفت: چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست. که خدمتی به سزا برنیامد از دستم.

وی افزود: از رئیس سازمان سینمایی که مشوق ما در همراهی همدلانه با سینمای دفاع مقدس بودند و نیز دبیر جشنواره مقاومت که تلاش زیادی برای انجام بهینه این ماموریت بزرگ داشتند کمال تشکر را دارم.

 

*سخنرانی هنرمندان

در ابتدای این مراسم که امیرحسین مدرس اجرای آن را برعهده داشت انسیه شاه حسینی گفت: ماه عاشقان حسین است و اگر قرار باشد در تاریخ روزی جشن مقاومت برگزار کنیم بهترین روز همین ایام است به ویژه روز عاشورا که جشن جوانمردی و پایداری است. چه خوب است که هر سال محرم باشکوه تر از سال قبل برگزار می شود.این نشان می دهد ایمان ما باطراوت است و خشک و بی روح نیست.

وی با بیان این که درباره دفاع مقدس هرچه بگوید آدم های دیگر بیشتر از او می دانند با قرائت شعری صحبت های خود را به پایان رساند.

در ادامه امیرحسین مدرس درباره آثار رونمایی شده توضیح داد: در این پکیج 22 فیلم کوتاه در 4 دی وی دی، 2 فیلم مستند و 18 فیلم داستانی بلند گنجانده شده است.

جواد اردکانی هم ضمن تشکر از افرادی که این مجموعه را فراهم کرده اند، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه سینمای ارزشی و دفاع مقدس مخاطب است. بخش بزرگی از مخاطبان این نوع فیلم ها به سینما نمی روند و کسانی هم که به سینما می روند ممکن است این گونه فیلم ها چندان مورد پسندشان نباشد.

کارگردان «شور شیرین» خاطرنشان کرد: رساندن فیلم های ارزشی به مخاطبان آن امر مهمی است به همین دلیل رونمایی از این مجموعه اقدام بسیار ارزشمندی محسوب می شود. امیدوارم فیلم هایی که با زحمات زیاد و با موضوعات ارزشمند ساخته شده اند به دست مخاطبان برسند.

وی در پایان با یادی از شهدای فیلم های ارزشی اظهار کرد: ناگهان به یاد مرحوم جواد شریفی و دوستانی که جان خود را برای زنده ماندن این سینما هدیه کردند افتادم. امیدوارم این سینما زنده بماند.

 

*عرضه بین المللی سینمای دفاع مقدس

 

در ادامه امیرحسین مدرس با اشاره به برگزاری جشنواره مقاومت طی روزهای گذشته از محمد خزاعی خواست تا پشت تریبون قرار بگیرد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و تشکر از موسسه رسانه های تصویری و سازمان سینمایی به دلیل همراهی لحظه به لحظه با جشنواره امسال گفت: تولید این مجموعه کار ارزشمندی است که از دو سال گذشته پایه گذاری شد و اولین مجموعه از آثار دفاع مقدس در آن سال به مخاطبان و هنرمندان عرضه شد. وقتی این موضوع را با موسسه مطرح کردیم که امسال برای دومین مجموعه سینمایی اقدام کنیم آقای ابطحی بسیار استقبال کردند و در وقت اندکی که بود این آثار به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی آماده شد.

وی ادامه داد: شاید چنین حرکت هایی در این 30 سال کمتر اتفاق افتاده است که آثاری از حوزه دفاع مقدس را به صورت مجموعه و به زبان های مختلف عرضه کنیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای انقلاب و دفاع مقدس بحث عرضه و تقاضا و نبود بازارهای بین الملل است. ما هنوز نتوانستیم وارد بازارهای هدفمند خود در منطقه و کشورهای جهان اسلام شویم و بخشی از این موضوع به مسائل داخلی ما و بخشی به جریان کلی سینما بازمی گردد. باید بپذیریم که بسیاری پخش کننده های معتبر دنیا و سالن دارها در اختیار ما نیستند که برای آن ها برنامه ریزی کنیم.

خزاعی با اشاره به انتقادهایی که برخی از منتقدان مطرح می کنند توضیح داد: برخی می گویند آثار ما قابل ارائه نیست اما من این حرف را به صورت کامل رد می کنم چون در 47 هفته فیلم مقاومت که ما در خارج از مرزها برگزار کردیم به شدت از آثار دفاع مقدس ما استقبال شد. ما در زمینه عرضه آثار خود کم کاری کردیم در حالی که خیلی از کشورها سینمای ایران را دوست دارند و علاقمند به استفاده از فیلم های سینمای ایران هستند.

وی ادامه داد: نیاز به برنامه ریزی وسیعی در این حوزه وجود دارد به ویژه در حوزه بین الملل که باعث برون رفت از گرفتاری های اقتصادی سینمای ایران خواهد شد. این مجموعه در جهت گفتمان سازی سینمای مقاومت در منطقه و ایران مهم است و ارائه این آثار نوعی گفتمان سازی است. سال گذشته مجموعه گردآوری شده را به سوریه فرستادیم و آن ها در اوقات فراغت میان جنگ این فیلم ها را می دیدند. رایزن های فرهنگی از این مجموعه ها استفاده می کردند و کاربرد آموزشی و فرهنگی داشت. امیدوارم از این مجموعه هم بتوانیم استفاده لازم را ببریم و گروه های هدف را شناسایی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این رونمایی از دو هفته پیش حاضر بود و جشنواره از آقای ابطحی خواهش کرد به دلیل شلوغی های کاری آن را بعد از جشنواره برگزار کنند. به زودی رونمایی از هشت کتاب از مجموعه آثار دفاع مقدس را هم خواهیم داشت.

 

*فیلم های دفاع مقدس در راه اکران

در ادامه این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با این شعر «ﻣﺠﺮﻭﺡ ﺯ ﻋﺸﻘﯿﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺎﺩﺭﻭﺍﻧﯿﻢ اﻧﺪﺭ ﻣﺮﺽ ﻋﺸﻖ ﺑه جز ﻋﺸﻖﺩﻭﺍ ﻧﯿﺴﺖ» صحبت های خود را آغاز کرد و گفت: در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله هستیم و خوشحالیم که در این ایام از مجموعه ای که مربوط به دفاع مقدس است با تلاش برادران در موسسه رسانه های تصویری رونمایی می کنیم. از دکتر ابطحی و همکارانشان تشکر می کنم. این دومین باری است که چنین جلسه ای را می گذاریم. دو سال گذشته بود که مجموعه دیگری را به برکت آغاز دفاع مقدس و جشنواره فیلم مقاومت رونمایی کردیم. به آقای خزاعی و همکارانشان خسته نباشید می گویم که در این فضای آکنده از مهر و محبت جشنواره را به خوبی برگزار کردند. ما هم به اندازه توان اندکی که داشتیم وظیفه خود را انجام دادیم.

وی با تاکید بر این که کار دفاع مقدس کار اداری نیست، تصریح کرد: در بخش های مختلف سازمان سینمایی آن چه که به فیلم های دینی و ارزشی و سینمای دفاع مقدس و مقاومت مرتبط است با عشق و علاقه و البته جان و دل انجام می دهیم. جا دارد خوشحال باشیم که دست سینمای ایران در عرصه سینمای مقاومت پر است. امروز از آقای ایل بیگی پرسیدم که چند فیلم امسال در حوزه دفاع مقدس اکران کرده ایم و ایشان این لیست را به من دادند. امکان مینا، اروند، کربلا جغرافیای تاریخ، سیانور، هیهات، ناسور، ابوزینب فیلم هایی هستند که اکران شده و یا به زودی اکران خواهند شد.

ایوبی افزود: هفت فیلم خوب نشان دهنده کارنامه قابل قبولی است و تمامی فیلم هایی که اسم بردم کارهای سفارشی نیستند که صرفا برای این که فیلمی ساخته شده باشند، تولید شوند. مراحل خوبی را طی کرده و فیلم های پرمخاطبی هستند که با فیلم های بدنه پرفروش برابری می کنند. کارنامه اکران امسال علاوه بر مخاطب خوبی که فضا را پر انرژی کرده فیلم های دینی و ارزشی خوبی ساخته شده است. پس باید قدر هنرمندانی که با امکانات اندک این فیلم ها را تولید کرده اند بدانیم. آن ها به قدری فیلم های خوب تولید کرده اند به راحتی می توانیم تعدادی از آن ها را در دسته های مختلف فیلم های اجتماعی، در جهت تحکیم خانواده و پرامید تقسیم و برای آن ها جشنواره برگزار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به گزارشات منفی که درباره تولیدات سال بعد از جشنواره فجر سال گذشته منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: یک عده از مدتینی که بودنشان در کنار ما به ما کمک می کند و ما خود را از آن ها می دانیم را ناامید می کنند و برایشان سوال ایجاد می کنند. سخنرانی های پرشوری که به داد سینمای انقلابی برسید در حالی که این کارنامه فیلم های ماست. جامعه متدینین، روحانیان و عزیزانی که دلشان برای فرهنگ این کشور می سوزد بدانند که تیم ما مانند گذشته مانند باقی دوستانی که زحمت کشیدند اولویت اول ما این مفاهیم هستند.

وی ادامه داد: ان شاالله در فرصت باقی مانده این دولت به هم کمک کنیم تا حرکت خوبی که در کشور آغاز شده ادامه بیابد. گزارشی را به زودی منتشر خواهیم کرد که در شبکه نمایش خارجی 41 درصد از توزیع فیلم های خارجی کم شده است. 280 درصد مصرف فیلم های داخلی زیاد شده است. نام این مقاومت نیست. مردم ما مصرف فیلم های خارجی شان کمتر شده است چون تولیدات داخلی ما مورد پسندش هستند. بنابراین باید قدر این نهضت تولید را بدانیم و همه کمک کنیم که سینمای دینی از مهجوریت نجات یابد. ساخت کار دینی در کشور ما دشوار شده است و حواشی زیادی دارد. همه ما حساسیت داریم اما نباید با این حساسیت ها تولید فیلم های ارزشی و دینی را کاهش دهیم. سینما می تواند عین تاریخ را بیان کند و نیازی به آشنایی با تاریخ دین و دفاع مقدس از طریق یک فیلم نیست. 

 

ایوبی با اشاره به اجرای تعزیه در خارج از ایران گفت: در زمانی که رایزن فرهنگی بودم برای مخاطبان خارجی تعزیه اجرا می کردم و چقدر از این کارها استقبال می شد. اگر صحنه های عاشورا به درستی به تصویر کشیده شوند هر انسانی که فطرت پاک دارد عاشق آن خواهد شد. اگر دین درست معرفی شود تمامی فطرت های پاک عاشق آن خواهند شد. من به تمامی موسساتم برای حمایت همه جانبه از جشنواره مقاومت و عمار دستور داده ام. ما همه سینما را سینمای دینی می دانیم چون ارزش های دینی و حسینی باید در تمام سینمای ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم جاری باشد که هست.

در انتهای این مراسم با اهدای لوح تقدیر، از دست اندرکاران آثار مجموعه فیلم های مقاومت تقدیر شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب