امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1786 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۱۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رییس سازمان محیط زیست؛

شیوه نادرست زندگی آسیب های جدی را به محیط زیست کشور وارد کرده / تلاش برای حفاظت از محیط زیست نیازمند یک حرکت ملی است

خبرایران: دکتر«معصومه ابتکار»معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست: شیوه های نادرست زندگی در برخی حوزه ها که زیبنده فرهنگ ما نیست ،آسیب های جدی را به محیط زیست کشور وارد ساخته است.
 شیوه نادرست زندگی آسیب های جدی را به محیط زیست کشور وارد کرده / تلاش برای حفاظت از محیط زیست نیازمند یک حرکت ملی است

به گزارش خبر ایران،دکتر«معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست سه شنبه شب در نشست با روسای دانشگاه ها و برخی مسوولین واحدهای تولیدی و اعضای تشکلات مردمی فعال در حوزه محیط زیست استان قزوین افزود: یکی از این شیوه های نادرست، مصرف بی رویه انرژی در همه بخش ها اعم از خانگی، اداری و خدمات، صنعت و کشاورزی می باشد که علاوه بر لطمات اقتصادی موجب ایجاد آلودگی و وارد آمدن آسیب به محیط زیست شده است.

وی، موضوع تولید و کنترل گازهای گلخانه ای را که موجب گرمای کره زمین می شوندبه عنوان یک چالش و بحث مهم امروزی در حوزه اقتصاد و سیاست یاد کرد و با بیان اینکه زیان بار بودن این نوع گازها به اثبات رسیده است، گفت: کشورما در این زمینه رتبه هفتم را در اختیار دارد که جایگاه خوب و شایسته ای نیست.

معاون رییس جمهوری همچنین با انتقاد از مصرف نامناسب آب در کشور بویژه در بخش کشاورزی، اظهار کرد: بیشترین دغدغه ما در این حوزه اصلاح الگوی کشت و آبیاری و جلوگیری از گسترش چاههای غیرمجاز که تهدیدکننده منابع آب زیرزمینی است، می باشد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست از آب های زیرزمینی به عنوان یکی از ذخایر استراتژیک یاد کرد و افزود: به خاطر همین موضوع بیشتر 20 درصد اجازه برداشت از این منابع را نمی توان داد ولی در دوره گذشته تا 80 درصد و برخی مواقع بیشتر از آب های زیرزمینی برداشت شد در حالی که برای احیای این منابع و جبران آنها سالها به زمان نیاز داریم.

ابتکار، تلاش برای حفاظت از محیط زیست را نیازمند یک حرکت ملی دانست و نقش جامعه دانشگاهی در تحقق این موضوع را مهم دانست و گفت: بدون مشارکت و همراهی مردم و استفاده از ظرفیت های علمی، دانشگاهی و تشکلات مردمی در این عرصه به جایی نخواهیم رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دانشگاهیان و تشکلات مردم نهاد نقش مهمی در رصد و کنترل فعالیت های دولت دارند، از نقد شدن دولت توسط آنها استقبال کرد و اظهار کرد: فضای دولت تدبیر و امید استقبال از نقد و ایجاد یک فضای باز برای طرح انتقادات و نظرات در چهارچوب قوانین است.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر این که همراه با پیشبرد توسعه و رشد اقتصادی کشور نباید ملاحظات زیست محیطی را بدست فراموشی بسپاریم، گفت: یک زمان عده ای می گفتند که محیط زیست، محیط ایست است در حالی که امروز دوران تقابل گذشته و ثابت شده که دوره مدیریت محیط زیست بر توسعه به میان آمده است.

وی با اشاره به این که تضادی بین دستیابی به توسعه با رعایت محیط زیست وجود ندارد، افزود : خیلی از کشورها ضمن دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی موفق به کاهش آلودگی های زیست محیطی خود نیز شده اند بنابراین ما نیز می توانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.

رییس سازمان محیط زیست که در این نشست پاسخگوی سوالات حاضرین نیز بود در خصوص آثار خشکسالی دریاچه ارومیه و راهکارهای مربوط به نجات آن نیز گفت: آثار از بین رفتن این دریاچه متوجه کل کشور و قابل توجه خواهد بود و حل آن نیز نیازمند یک همت و عزم ملی است.

ابتکار با اشاره به هدف گزاری دولت برای حل مشکلات زیست محیطی از جمله موضوع خشکسالی دریاچه ارومیه گفت: این مهم به طور جدی از روزهای آغازین روی کار آمدن دولت مورد پیگیری قرار دارد اما نباید از یاد برد که مدیریت مسایل محیط زیست ضمن نیازمند بودن به برنامه ریزی دولت با یک مشارکت فرابخشی و همراهی مردم میسر می شود.

وی در خصوص آلودگی هوای تهران نیز اظهار کرد: در سال 79 برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران به عنوان یک طرح بزرگ از سوی دانشگاه تهران و با مشارکت کشورهای ژاپن و سوئد آغاز شد که رعایت استانداردهای زیست محیطی و حذف سرب از بنزین، خارج کردن پیکان از چرخه تولید و خیلی از کارهای دیگر را بدنبال داشت که سال 84 همه این ها تعطیل شد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه امروز کیفیت بنزین نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده است ، اظهار کرد: دوباره کارها و برنامه های خود را برای مقابله با آلودگی هوا از سر گرفته ایم چرا که دولت به این کار مصم است.

ابتکار با اشاره به شرایط سخت دولت برای پیگیری برنامه های خود در زمینه مبارزه با آلودگی هوا با توجه به تحریم ها، مشکلات اقتصادی و موانع بر سر راه باقی مانده از دوره قبل گفت: با این وجود قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است که یکی از آنها ارایه بنزین استاندارد یورو 4 است که هم اکنون در شهر اراک آغاز شده و در آینده در سایر شهرهای آلوده از جمله تهران نیز عرضه می شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان یادآور شد: پس از پیگیری های فراوان، وزارت نفت پذیرفته است که بنزین با ترکیبات پتروشیمی که عامل بسیاری از آلاینده ها است از چرخه تولید حذف شود.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب