امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17964 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان اعلام کرد؛

دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان پایه گذاروطراح مدل تامین مراقبت های اولیه بهداشتی بوده/ دولت ها به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه به تمام افراد جامعه خدمات درمانی ارائه نمی دهند

خبرایران: رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان گفت: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در طول 40 سال گذشته پایه گذار و پیرو و طراح مدل تامین مراقبت های اولبه بهداشتی بوده است.
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان پایه گذاروطراح مدل تامین مراقبت های اولیه بهداشتی بوده/ دولت ها به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه به تمام افراد جامعه خدمات درمانی ارائه نمی دهند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«چالشهای سلامت روان و سلامت اجتماعی»صبح امروز25 مهرماه 1395 با حضور«دکتر جعفر بوالهری» رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)،«دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی» معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان و اصحاب رسانه دردانشکده علوم رفتاری و سلامت روان برگزار ودراین نشست خبری«دکتر جعفر بوالهری» رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان به سوابق 39 ساله این دانشکده اشاره واظهارداشت: این دانشکده پس از گذشت نزدیک چهار دهه از تاسیس خود توانسته است رشته سلامت روان را راه اندازی کند.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان  تصریح کرد: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان تنها سازمان رسمی دانشگاهی است که در حوزه سلامت روان با همکاری سازمان جهانی بهداشت در ابعاد کلان اقدامات راهبردی و پژوهشی انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه در طول تاسیس این دانشکده اکثر دولت ها از این دانشکده حمایت کرده اند گفت: ما توانسته ایم در طول سال های گذشته با کمک اساتید و صاحبنظران طرح ها و امور تحقیقاتی و پژوهشی مختلف را همراه با مدل سازی و اجرای آن در جمعیت مورد هدف به سرانجام برسانیم.

دکتر بوالهری با بیان اینکه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در حال حاضر قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی کشور و همچنین مرکز همکاری مشترک سازمان جهانی بهداشت در منطقه است، اضافه کرد: این دانشکده یک مرکز منحصر به فرد دانشگاهی است که تمام اقدامات پژوهشی خود در بحث مراقبت های اولیه سلامت روان را در داخل کشور و همچنین کشورهای منطقه ارائه می دهد.

وی ضمن تاکید بر حرکت به سوی پیشگیری و مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور گفت: در حال حاضر ارائه خدمات پزشکی در جامعه با هزینه های هنگفت و سرسام آوری از جمله احداث بناهای چندین طبقه بیمارستانی و همچنین تامین مالی انواع و اقسام تجهیزات و کادر تخصصی پزشکی صورت می گیرد.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان افزود:این درحالی است که بسیاری از سازمان ها و بیمه ها نیز امروز از پوشش بار عظیم این هزینه ها شانه خالی می می کنند.

دکتر بوالهری با بیان اینکه دولت ها به طور حتم به دلائلی همچون کمبود اعتبارات و بودجه به تمام افراد جامعه نمی توانند خدمات درمانی ارائه دهند گفت: تحقیقات چهل ساله در دنیا نشان داده است که دولت ها و برنامه ریزان بایستی به سمت پیشگیری و مراقبت های بهداشتی اولیه حرکت کنند.

وی با تاکید براینکه امروزه پیشگیری و مراقبت های اولیه بهداشتی به مراتب به صرفه تر از درمان است، با ذکر مثالی اضافه کرد: به جای خرید یک دستگاه ام آر آی می توان ده ها خدمات در حوزه مراقبت های اولیه و پیشگیری به جمعیت بیشتری از مردم ارائه کرد.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در ادامه اظهارکرد: تنها با بخش کوچکی از هزینه های درمانی کشور می توان به برخی از مراقبت های اولیه بهداشتی از جمله تامین بودجه واکسیناسیون، تامین آب شرب سالم و یا خطوط ارتباطی مداخله در بحران های خانوادگی اقدام کرد.

دکتر بوالهری در ادامه اظهارکرد: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در طول 40 سال گذشته پایه گذار و پیرو و طراح مدل تامین مراقبت های اولبه بهداشتی بوده است.

دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان نیز در این نشست با اشاره به اینکه، شعار امسال با عنوان «کرامت انسانی در سلامت روان ؛ کمک های اولیه روان شناختی و سلامت روان برای همه است» در نظر گرفته شده است اظهارداشت: برای هر روز از این هفته اسامی متنوعی در نظر گرفته شده است.

وی افزود:24 مهر با عنوان سلامت روان و حوادث و بلایا ، 25 مهر سلامت روان و افراد آسیب پذیر، 26 مهرماه همکاری بین بخشی در حفظ سلامت روان در حوادث٬ 27 مهرماه نقش متخصصان در سلامت روان، 28مهرماه سلامت بهداشت روان دانش آموزان در حوادث و بحران ، 29 مهرماه رسانه و سلامت روان در حوادث و بلایا تعیین شده تا در آموزش ها به این موارد بیشتر تاکید شود.

بنابراین گزارش، دهم اکتبر مصادف با نوزدهم مهر ماه از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان(WFMH) به عنوان «روز جهانی بهداشت روان » نامگذاری شده است، این فدراسیون هرساله برای این روز یک شعار انتخاب می کندو در ایران نیز هفته پایانی مهر ماه (24 لغایت30 مهر) به نام هفته بهداشت روان نام گذاری شده است و عمده ترین هدف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییرو اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.

شعار جهانی 2016 تحت عنوان«کرامت انسانی در سلامت روان، کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه» نام گذاری شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب