امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18219 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۳:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر قوام نصیری اعلام کرد؛

شیمی درمانی۱۰ تا ۱۱ درصد دردرمان سرطان موثر است/ محدودیت روش های درمان سرطان نقش و اهمیت رادیوتراپی را مشخص می کند/ سالانه ۹۰ تا ۹۵ میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند

خبرایران : رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: در صورتی که تومور در مراحل اولیه باشد، می توان از رادیوتراپی استفاده کرد اما اگر تومور پیشرفت کرده و قسمت های بیشتری را درگیر کرده باشد، باید از شیمی درمانی استفاده کرد.
شیمی درمانی۱۰ تا ۱۱ درصد دردرمان سرطان موثر است/ محدودیت روش های درمان سرطان نقش و اهمیت رادیوتراپی را مشخص می کند/ سالانه ۹۰ تا ۹۵ میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند

به گزارش خبرایران، نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی و یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران، صبح امروزیکشنبه ۹ آبان ماه 1395 با حضور«دکترمحمدرضا قوام نصیری» رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، «دکترعلیرضا نیکوفر» دبیرعلمی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره سالیانه،«دکترفرشیداربابی»دبیراجرایی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران و اصحاب رسانه درمحل انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران برگزار و دراین نشست خبری «دکتر محمدرضا قوام نصیری» رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران اظهارداشت: توجه به درمان سرطان ها از طریق رادیوتراپی، بسیار پر اهمیت است و در حوزه درمان سرطان چند روش مطرح از جمله جراحی، شیمی درمانی، دارودرمانی و رادیوتراپی مطرح است.

دکتر قوام نصیری تصریح کرد:جراحی را در تمام انواع سرطان مانند سرطان مغز نمی توان به کار برد و در مورد سرطان های دیگر نیز دارای هزینه سنگین و عوارض زیادی است، شیمی درمانی در بهترین حالت حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد در درمان سرطان موثر است، درمان با داروهای هدفمند نیز که فقط سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند، بسیار گران است و سازمان های بیمه گر آن را تحت پوشش ندارند؛ بنابراین می توان در بسیاری از موارد از درمان های رادیوتراپی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که تومور در مراحل اولیه باشد، می توان از رادیوتراپی استفاده کرد اما اگر تومور پیشرفت کرده و قسمت های بیشتری را درگیر کرده باشد، باید از شیمی درمانی استفاده کرد وهمچنین برای درمان برخی لنفوم ها و سرطان سینه به این صورت که توده سرطانی نه تمام بافت سینه ابتدا باید برداشته شود و سپس از رادیوتراپی استفاده کرد، حتی این تکنولوژی آن قدر پیشرفت کرده است که می توان در حین عمل جراحی و بلافاصله پس از برداشتن تومور نیز آن را به کار برد.

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران افزود: در صورتی که در درمان سرطان اشتباهی صورت گیرد، امکان جبران آن وجود ندارد؛ اگر جراحی صورت گیرد، دیگر نمی توان بیمار را به وضعیت اولیه بازگرداند و اگر شیمی درمانی انجام شود که نیاز به انجام آن نبوده است، بخش زیادی از مغز استخوان از بین می رود و بنابراین محدودیت روش های درمان سرطان، نقش و اهمیت رادیوتراپی را مشخص می کند.

وی در مورد میزان شیوع سرطان در کشور گفت: سالانه ۹۰ تا ۹۵ میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند که از این تعداد ۴۵ هزار نفر (معادل ۵۰ درصد) جان خود را سالانه از دست می دهند درحالی که این تعداد باید به حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در سال کاهش یابد.

 

دکترنیکوفر: ۴۰ درصد سرطان ها را می توان با استفاده از رادیوتراپی درمان کرد

دکترعلیرضا نیکوفر، دبیر علمی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: ۴۰ درصد سرطان ها را می توان با استفاده از رادیوتراپی درمان کرد و با این حال این روش درمانی آن چنان که باید در کشور ما شناخته نشده است و به آن اهمیت داده نمی شود.

دبیرعلمی اولین کنگره بین المللی ادامه داد: همچنین حدود ۵۰ درصد درمان سرطان ها از طریق جراحی و در خوشبینانه ترین حالت تنها ۱۰ درصد درمان سرطان ها از طریق شیمی درمانی انجام می شود.

وی افزود: با این که شیمی درمانی عوارض بسیار شدید و هزینه بسیار سنگین دارد، اما در تصور عموم اینطور جا افتاده است که هر فرد مبتلا باید شیمی درمانی شود و از آنجا که اجماع نظر پزشکی در قالب تیم درمانی در خصوص درمان بیماران وجود ندارد، در مواردی نیز به جای این که از رادیوتراپی استفاده شود از جراحی یا شیمی درمانی استفاده می شود و همین مساله می تواند بیماری را تشدید و کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر نیکوفرعنوان داشت: در بسیاری از موارد رادیوتراپی بسیار موثرتر از شیمی درمانی و جراحی و عوارض آن بسیار کمتر است؛ بیماری که رادیوتراپی می شود می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و دچار عوارض ظاهری و عوارض دیگری مانند بی اختیاری ادرار و یا برداشت حنجره در سرطان های حنجره نشود و یا بدون نیاز به حمل کیسه ای روی شکم در سرطان های دستگاه گوارش، به زندگی خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات مربوط به رادیوتراپی به اندازه لازم در کشور وجود ندارد، بیان داشت: یک دستگاه رادیوتراپی حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار قیمت دارد و در صورتی که این دستگاه ها به تعداد لازم در کشور فراهم شود، می توان از صرف سالانه میلیون ها دلار برای وارد کردن داروهای درمان سرطان جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: با یک دستگاه رادیوتراپی می توان ماهانه حدود ۱۰۰ بیمار را تحت درمان قرار داد و اگر ۴۰ درصد این بیماران بهبود یابند، به پیشرفت قابل توجهی در حوزه درمان بیماران سرطانی دست یافته ایم و دانش متخصصان ایرانی برای درمان انواع سرطان ها در سطوح بالایی قرار دارد و همتراز کشورهای پیشرفته است و اگر تجهیزات لازم در این زمینه فراهم شود می توان در این حوزه نیز همتراز با کشورهای پیشرفته گام برداشت.

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران، در خصوص هزینه های درمان با رادیوتراپی گفت: هزینه رادیوتراپی از شیمی درمانی و اعمال جراحی کمتر است؛ هزینه استفاده از این تکنولوژی در بخش دولتی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال و در بیمارستان های خصوصی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال است که قابل مقایسه با هزینه درمان های دارویی و اعمال جراحی نیست.

وی گفت: به دلیل اعمال تحریم ها نتوانسته ایم دستگاه های رادیوتراپی را به مقدار لازم به کشور وارد کنیم. البته اقدامات خوبی اخیرا صورت گرفته است که با توجه به شمار مبتلایان به سرطان کافی نیست.

 

 دکتراربابی:سرطان پانکراس، پروستات، مثانه و سینه از جمله محورهای کنگره کلینیکال انکولوژی ایران است

دکترفرشید اربابی، دبیراجرایی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: این کنگره ها با مشارکت انجمن های رادیوتراپی انکولوژی و مدیکال انکولوژی اروپا و همزمان با اولین کنگره بین المللی پرستاری کلینیکال انکولوژی از ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه در مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود.

دکتراربابی سرطان پانکراس، پروستات، مثانه و سینه را از جمله محورهای کنگره کلینیکال انکولوژی ایران اعلام کرد و افزود: علاوه بر سخنرانان داخلی، سخنرانانی از کشورهای آمریکا، مصر، انگلیس، امارات متحده عربی، عراق، اسپانیا، هند، دانمارک، بلژیک، آلمان و ترکیه در خصوص این مباحث سخنرانی خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد:دو کارگاه آموزشی نیز با موضوعات تومورهای سر و گردن و تومور پروستات طی روزهای برگزاری این کنگره ها، برپا می شوند و تاکنون ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ها ارسال شده است که از این تعداد ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده و از بین مقالان پذیرفته شده نیز ۳۰ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارایه می شوند.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران، در پایان گفت: در کنگره پرستاری کلینیکال انکولوژی نیز موضوعاتی همچون سرطان سینه، ارتباط با بیمار، جنبه های روانی بیماری، مراقبت های تسکینی، سرطان کودکان و چالش های پرستاری سرطان به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب