امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1827 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسین هاشمی؛

انتقال پایتخت در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست/ خروج کارمندان، مسکن مهر و ... از زبان استاندار

خبرایران: حسین هاشمی استاندار تهران گفت: قبل از پرداختن به موضوع انتقال پایتخت باید به مساله اساسی تهران یعنی ساماندهی این ابرشهر بپردازیم،
انتقال پایتخت در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست/ خروج کارمندان، مسکن مهر و ... از زبان استاندار
به گزارش خبرایران، حسین هاشمی درباره طرح انتقال پایتخت، گفت: با توجه به وجود هشت و نیم میلیون جمعیت ثابت پایتخت، با فرض اجرای طرح و انتقال یک میلیون نفر باز هم مشکل هفت و نیم میلیون جمعیت باقی مانده چگونه باید حل و فصل شود؟ آیا با انتقال پایتخت مشکل تهران که پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور است، حل شدنی است؟ قطعا حل نخواهد شد.

او گفت: مطالعه طرح انتقال پایتخت هیچ اشکالی ندارد اما با توجه به اینکه پروژه زمان‌بری است، نیاز به کار کارشناسی و مطالعه همه جانبه و دقیق دارد. معتقدم باید این طرح به طور دقیق کارشناسی شود و بررسی آن اقدام درستی است که دولت نیز از آن حمایت می‌کند. رییس‌جمهور نیز بر این مساله تاکید کرده‌اند اما با توجه به زمان‌بر بودن آن به نظر می‌رسد در کوتاه مدت اجرای این طرح امکانپذیر نیست.

استاندار تهران به ساماندهی پایتخت اشاره کرد و گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم و با همکاری همه دستگاه‌ها از جمله دولت، استانداری و شورای شهر و شهرداری بحث ساماندهی پایتخت در دستور کار قرار گیرد. در این مورد مباحث مهمی چون آلودگی هوا، فضای سبز استان، ترافیک، پساب‌هایی که به جنوب تهران می‌رود، نظارت بر آبیاری صیفی‌جات با استفاده از آب سالم و کمربندی تهران بسیار حائز اهمیت بوده و از مهمترین برنامه‌هایی است که باید در ساماندهی تهران مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته او درحال حاضر تعداد زیادی انبار در تهران وجود دارد که در طرح ساماندهی باید این انبارها جابجا و از شهر خارج شود. همچنین ساماندهی صنایع آلاینده نیز از اولویت‌های دیگر در این طرح است و از سوی دیگر صنوف نیز باید در تهران به یک سامان‌بخشی مناسب برسد.

هاشمی در گفت و گو با ایسنا همچنین علاوه بر موضوع مهم انتقال پایتخت، به سوالاتی درباره جدایی ری از تهران و نحوه انتقال کارمندان انتقالی، نحوه اجرای مسکن مهر، تامین امنیت تهران در آستانه نوروز و ... پاسخ داده است. گزیده‌هایی این گفتگو را بخوانید:

- در کمیسیون فضای سبز استانداری، دستگاه‌ها را موظف به درختکاری و ایجاد فضای سبز کردیم و در این طرح مقرر شده زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تامین شود، درختکاری و ایجاد فضای سبز از سوی جهاد کشاورزی و نگهداری نیز برعهده سازمان شهرداری باشد تا ضمن داشتن شهری زیبا به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کند.

- در جلسه شورای شهر نیز بحث کمربند سبز تهران را عنوان خواهم کرد هرچند که کمربند تهران خارج از محدوده تهران است اما کمک شایانی به تنفس تهران از نظر کاهش بار ترافیکی و آلودگی خواهد داشت و اجرای این طرح مهم نیازمند همکاری استانداری، شورای شهر و شهرداری تهران است و می‌توانیم از بودجه شهرداری نیز برای تامین منابع آن استفاده کرد چون مساله مربوط به شهر تهران است.

- با توجه به وجود 8600 تاکسی فرسوده پیکان، 22000 تاکسی سمند و پراید فرسوده که مجموعا بیش از 30 هزار خودروی فرسوده را به شهر تحمیل کرده است، باید برای این بخش از حمل و نقل برنامه داشته باشیم، همچنین توسعهBRT باید در دستور کار قرار گیرد چرا که به کاهش بار ترافیکی و حمل و نقل تهران کمک می‌کند.

- زمانی که در مجلس بودم با طرح جدایی ری از تهران مخالفت کردم چرا که معتقدم به دلایل مشخص این شهرستان که دارای فرمانداری مجزا و مستقل است، باید دارای نیروی انتظامی مستقل باشد. وجود اراذل و اوباش در این محدوده نشان می‌دهد که ضعف‌هایی در این زمینه داریم، لذا این شهرستان باید شهرداری و ادارات مستقل خدمت رسان داشته باشد و امکانات آن به عنوان شهرستان مستقل توسعه و ارتقا پیدا کند تا از میزان ترددها به تهران کاسته شود.

- اگر شهر تهران نیز به چندین فرمانداری تقسیم شود، قطعا خدمات رسانی بهتر خواهد شد و مشکلی ایجاد نمی‌شود. این تفکیک به مدیریت بهتر سوق داده می‌شود ضمن آنکه وجود چندین مدیریت در تهران مشکلی ایجاد نمی‌کند، البته استانداری مجری قانون است و هر تصمیمی که از سوی دولت اتخاذ شود مکلف به اجرای آن هستیم.

- طرح خروج کارمندان، طرح موفقی نبود. البته براساس یک ارزیابی محدود این را می‌گوییم نه ارزیابی جامع، چراکه حقوق و امکانات مورد انتظار به افراد اعطا نشد و امتیازات ویژه‌ای که لازم بود به آنها تعلق نگرفت. همچنین نتیجه و عملکرد سازمان‌هایی که از تهران جابجا شدند، نشان داد که این طرح، طرح موفقی نبود. این افراد طبق قانون منتقل شده‌اند و بازگشت آنها نیز نیازمند قانون است.

- درباره مسکن مهر، دولت تعهدات قبلی را انجام خواهد داد و برنامه‌ای برای توقف مسکن مهر نیز اعلام نشده است؛ بلکه ممکن است در شیوه اجرا تغییراتی ایجاد شود. به این معنا که ممکن است روش دیگری را اتخاذ کند که مسکن مهر به شکل دیگری ادامه پیدا کند. در حال حاضر نواقص زیادی در پروژه‌های مسکن مهر وجود دارد که باید این نواقص برطرف شود. یکی از این مسائل مهم امنیت فضاهای ساخته شده و پوشش نیروی انتظامی و سایر خدماتی است که باید در این شهرک‌ها ارائه شود. ضمن آنکه سیاست آینده مسکن مهر نیز در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی است و این پروژه بر اساس برنامه جدیدی که از سوی این وزارت اعلام شده، ادامه خواهد داشت.

- کمیته مبارزه با ساخت و ساز سطح استان تهران، اقدامات خوبی را انجام می‌دهد، هر چند که مورد رضایت نیست اما فرمانداری‌ها با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و جلسات مربوط به این موضوع نیز به طور مرتب در استانداری برگزار می‌شود. در شورای تامین استان نیز بحث ساخت و سازهای غیرمجاز مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده برای مناطقی که احکام قضایی صادر شده، به ویژه در بستر رودخانه‌ها، تخریب‌ها انجام شود؛ به ویژه در مسیر جاده دماوند برخورد جدی شده و دستور توقف داده شده است.

- درباره برخورد با تخلفاتی که یک سوی آن به افراد خاص یا دولتی منتهی می‌شود، نمونه‌های این برخوردها را داشته‌ایم. یک نمونه آن باغ معنوی بود که در حال حاضر دستور توقف عملیات در مجموعه باغ معنوی داده شده اما در این مورد یک اشکال وجود دارد و آن اینکه بخشی از آن دست استانداری نیست. همچنین موضوع برخی درختان 30 ساله نیز جزو مواردی است که خارج از وظایف استانداری است و نمی‌توانیم دخالت زیادی داشته باشیم. قطع درختانی با این قدمت هیچ فرقی با یک قتل ندارد و در هیچ جای دنیا درختی که 30 سال عمر دارد را قطع نمی‌کنند.

- دستور هرگونه ساخت و ساز بالای ارتفاع 1800 متر متوقف شده و در این مورد به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد. این یک سیاست کلی است و در این مورد گزارش نگران‌کننده‌ای را دریافت نکرده‌ایم.

- حادثه‌ای که در پردیس اتفاق افتاد، حادثه خوبی نبود و با عوامل آن نیز برخورد کردیم تا آرامش بین شهروندان این شهرستان برقرار شود. هر چند که برخی عنوان کردند استاندار در این باره سریع تصمیم‌گیری کرده اما بر اساس دو گزارشی که دریافت کرده بودیم، مشخص شد مشکل مدیریتی وجود داشته، هر چند که در گزارش اول موردی دیده نشد اما گزارش دوم نشان می‌داد که مشکلی در این زمینه وجود دارد.

- دقت در شهر تهران بسیار بالاست و کنترل‌های خوبی صورت می‌گیرد و در حال حاضر هیچ مشکلی در آب شرب تهران نداریم اما آنچه که مشخص و مورد تاکید است، لزوم صرفه‌جویی مردم است و با توجه به اینکه بیش از 30 درصد کاهش نزولات آسمانی داشتیم، اگر بارش‌ها ادامه پیدا کند، نگرانی کمتر می‌شود اما لازم است که مردم و شهروندان تهرانی 20 درصد صرفه‌جویی کنند تا در سال 93 مشکل کم آبی در تهران نداشته باشیم.

- براساس آماری که داشتیم جرائم نسبت به گذشته کاهش یافته است و آرامش جامعه بهتر شده است که باید این آرامش را حفظ کنیم. البته در مواقعی از سال حساسیت افزایش می‌یابد که نیروی انتظامی باید دقت و حساسیت بیشتری داشته باشد و با تمهیداتی که برای استان اتخاذ شده امیدواریم که مشکلی نداشته باشیم.

- سال آینده نسبت به امسال بهتر شده اما با توجه به کاهش بودجه عمرانی کل کشور این کاهش اعتبار شامل استانداری تهران نیز شده است. اگر جمعیت را نیز به عنوان یکی از شاخص های بودجه‌ای در نظر بگیریم باز هم سهم استان بسیار کم است و با توجه به اینکه تهران پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور است و با استانهای دیگر متفاوت است، نه تنها توجه ویژه نشده بلکه شهروندان آن از حق واقعی خود نیز برخوردار نشده‌اند.

- 52 درصد بودجه عمومی کشور منهای نفت را استان تهران تامین می‌کند و برای سال آینده این رقم 47.5 درصد خواهد بود هرچند از این موضوع خوشحال هستیم اما با توجه به جمعیت بیش از 12.4 میلیون نفری این کلان شهر باید بر اساس شاخص‌ها اعتبارات به حق به استان تخصیص داده شود و اعتبار اضافی نیز نمی‌خواهیم.

- مقرر شده مرکز ویژه نگهداری زنان در تهران راه‌اندازی شود و این موضوع جزو برنامه وزارت کشور و شهرداری است. همچنین برای ساماندهی این برنامه نیز صحبت‌هایی شده تا ساماندهی همه جانبه باشد، زیرا هر فردی که با این مساله درگیر می‌شود یک خانواده به صورت مستقیم دارد که گرفتار اعتیاد هستند.

- فاز یک مرکز درمان اعتیاد اخوان در حال خدمات‌رسانی است و فاز 2 آن نیز بزودی افتتاح خواهد شد و فاز 3 و 4 نیز با همکاری شهرداری تهران و شورای شهر افتتاح خواهد شد و می‌تواند به 3000 معتاد خدمات درمانی ارائه کند.

- پس از گزارش‌های دریافتی از نامناسب بودن شرایط بهداشتی شفق، این مرکز در حال حاضر تعطیل شده و در حال برآورد هزینه‌ها برای بازسازی است. همچنین برای اولین بار با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا مرکز اخوان غربالگری را زیر نظر وزارت بهداشت انجام دهد و مجوزهای درمانی را نیز از این وزارتخانه دریافت کرده است.

- بر اساس آخرین آمار، حدود دو میلیون تبعه افغان با مجوز و بدون مجوز در تهران ساکن هستند که در برخی شهرستان‌ها حضور این اتباع بسیار غالب است و برغم اینکه وزارت کشور در حال ساماندهی این اتباع است، اما یکی از اولویت‌های استانداری نیز بحث ساماندهی اتباع است. تعیین تکلیف این افراد یکی از اولویت‌ها و برنامه‌هاست که در دستور کار جدی قرار دارد.


 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب