امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18314 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درمراسم بازگشایی کتابخانه‌ شهدا پس از بازسازی اعلام شد؛

پایین بودن سرانه مطالعه در ایران /اختصاص 2 میلیارد تومان برای تجهیز و تامین کتابخانه های عمومی تهران/ آمار نگران کننده مطالعه درمیان جوانان و دانشجویان/ لزوم گسترش کتاب و فرهنگ کتابخوانی درمناطق محروم

خبرایران:مراسم بازگشایی کتابخانه عمومی شهدامنطقه عبدل آباد تهران عصرروزچهارشنبه ۱۲ آبان 1395 در منطقه عبدل آباد تهران برگزار شد.
پایین بودن سرانه مطالعه در ایران /اختصاص 2 میلیارد تومان برای تجهیز و تامین کتابخانه های عمومی تهران/ آمار نگران کننده مطالعه درمیان جوانان و دانشجویان/ لزوم گسترش کتاب و فرهنگ کتابخوانی درمناطق محروم

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم«بازگشایی مجدد کتابخانه عمومی شهدا پس از بازسازی » عصرروزچهارشنبه ۱۲ آبان 1395 باحضور«طیبه سیاوشی شاه عنایتی» نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی،«فاطمه ذوالقدر»نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، «علی‌اصغر ناصربخت» معاون سیاسی وانتظامی فرماندار تهران،«هیوا کاکه‌زاده» شهردارناحیه 2 منطقه 19،«مهردخت وزیرپور» مشاوردبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،«محمد الهیاری»‌معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور«محمد‌ربیع احمد‌خانی»مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها ومشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،«هوتن والی‌نژاد»مدیرکل عمرانی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور«مرتضی محمدزاده»مدیرکل امورمجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور«علی نیکنام»مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران،«علی متقی»‌مشاوردبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورو اصحاب رسانه درمحل کتابخانه عمومی شهدا برگزار ودراین مراسم«علی نیکنام»مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران اظهارداشت: 20 میلیارد ریال برای تجهیز و تامین کتابخانه های تهران ازجمله کتابخانه های چمران، شهدا، طالقانی، آسیا و فلسطین در سال گذشته اختصاص داده شده است.

نیک نام تصریح کرد: 4 کتابخانه آماده تحویل و 16 کتابخانه در حال بازسازی هستند و الباقی کتابخانه ها نیز تا آخر امسال تجهیز و تامین می شوند. کتابخانه پارک شهر نیز تا قبل از نمایشگاه کتاب آماده می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران ابرازداشت: تعداد کل منابع کتابخانه عمومی شهدا به 18 هزار جلد می‌رسد و خوشبختانه این منابع تا پایان سال جاری افزایش قابل توجهی خواهد داشت چرارا که بهسازی و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌های عمومی، یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی افزود: با تحقق این امر در کتابخانه شهدا که در محله عبدل آباد واقع شده است افزایش تعداد منابع این کتابخانه در دستور کار متولیان این نهاد قرار خواهد گرفت و این کتابخانه در یکی از محله‌های مستعد رشد واقع شده است و ارتقای کتاب و کتابخوانی و ترویج این فرهنگ می‌تواند در بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی محله‌ها موثر باشد.

نیکنام خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی برای شهروندان عبدل آباد و این نقطه از شهر در نظر گرفته و از آن استقبال شده نشست کتابخوان بود که به‌زودی و با بهره‌برداری از کتابخانه شهدا و امکانات تازه این مکان که برای شهروندان ایجاد شده، شاهد برپایی دوباره این نشست‌ها دراین منطقه خواهیم بود و امیدوارم مثل کتاب خوانی ها گذشته مورد استقبال قرار گیرد.

وی درادامه این مراسم عنوان داشت: خوشبختانه مراجعان کتابخانه شهدا توجه و اهتمام ویژه‌ای به نشست‌های کتابخوان داشته‌اند و به همین دلیل این برنامه در این کتابخانه ادامه پیدا خواهد کرد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران تاکید کرد: با برگزاری برنامه‌هایی از این دست پیش‌بینی می‌شود که در ترویج فرهنگ کتابخوانی تسریع بیشتری در این منطقه داشته باشیم و تاثیر آن باعث ارتقای سطح فرهنگی و دانش شهروندان به ویژه جوانان شود.

وی اضافه کرد: بخش کودک و خردسالان این کتابخانه نوسازی شده است و به همین جهت در این کتابخانه فضای مناسب و جداگانه‌ای برای استفاده کودکان و خردسالان از منابع موجود کتابخانه اختصاص داده شده است و دسترسی آزاد و آسان کودکان و خردسالان به کتاب‌های متناسب با گروه سنی‌شان است از ویژگی‌های این بخش است.

نیکنام درپایان سخنان خود گفت: اطلاعات منابع موجود در بخش امانات این کتابخانه به طور کامل در سامانه مدیریت یکپارچه‌ اطلاعات کتابخانه‌های عمومی کشور ثبت شده است.

 

نماینده شهر تهران: متاسفانه سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین آمده است

طیبه سیاوشی شاه عنایتی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده شهر تهران نیز در این مراسم اظهارداشت: متاسفانه سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین آمده است و  در ایران فضای مجازی جانشین کتاب شده ، درحالی که در کشورهای پیشرفته فرصتی برای رشد به کتاب از طیق فضای مجازی به وجود امده است.

نماینده شهرتهران افزود: تعامل سازنده میان مجلس و نهاد کتابخانه های عمومی قابل تقدیر است.چرا که این امر به رشد فرهنگ کتاب خوانی کمک می کند. ازطرفی افتتاح  کتابخانه ها و مراکز فرهنگی در مناطق محروم به کاهش آسیب های اجتماعی درمناطق مختلف کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 

الهیاری: نهاد کتابخانه های عمومی اقدامات خوبی درمورد تجهیز وبازسازی کتابخانه هاداشته است

محمد الهیاری ‌معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهادکتابخانه‌های عمومی کشورنیز دراین مراسم طی سخنانی کوتاه اظهارداشت: نهاد کتابخانه های عمومی اقدامات خوبی تاکنون در خصوص تجهیز وبازسازی کتابخانه های کشور داشته است.

الهیاری با اشاره به اینکه نهاد کتاب خانه های عمومی «نهضت کتابخانه سازی» خود از مدتها قبل شروع کرده تاکید کرد: علی رغم تمامی مشکلات و کاستی های موجود، به همت اداره کل عمرانی نهاد، این تلاش برای ساخت و بازسازی ادامه یافته است.

وی درخصوص فضاهای مجازی در ایران عنوان داشت: نظام سرمایه داری بر مبنای تولید استوار بود ولی با افزایش ارز وکمبود بازار مصرف، اقدام به ایجاد احساس نیاز به مصرف از طریق شبکه های اجتماعی نمود و دراین راه کتاب به بهترین شکل ممکن توانست جایگزین مناسبی باشد.

 

وزیرپور: علاقه کم به مطالعه درمیان جوانان و دانشجویان نگران کننده است

مهردخت وزیرپور مشاوردبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز دراین مراسم با اشاره به اهمیت کتاب کودک به عنوان پایه و اساس مطالعه در آینده از کمبود علاقه به مطالعه در میان جوانان و دانشجویان ابراز نگرانی کرد و گفت: انتظار داریم علاوه بر بازسازی ظاهری، کتابداران به رفع نواقص و کاستی های فنی نیز بپردازند.

 

موسویان: کتابخانه عمومی شهدا ۱۸۰۰۰ جلد کتاب دارد

سید کاظم موسویان مسئول کتابخانه عمومی شهدا نیزدراین مراسم اظهارداشت: کتابخانه عمومی شهدا در حال حاضر ۱۸۰۰۰ جلد کتاب دارد که 3 هزار جلد آن مخصوص کودکان است.

وی یادآورشد: ظرفیت کتابخانه شهدا، ۳۰۰۰۰ جلد است و شامل بخش مرجع، کودک و نوجوان، نشریات، دفاع مقدس، آثار امام خمینی و بخش دیجیتال می شود.

 

ذوالقدر: گسترش کتاب و فرهنگ کتابخوانی درمناطق محروم به فرهنگ کتاب خوانی کمک می کند

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وعضو کمسیون فرهنگی مجلس نیز دراین مراسم اظهارداشت: گسترش کتاب و فرهنگ کتابخوانی بخصوص در مناطق محروم از اهمیت بالایی برخوردار است و نظارت بر چاپ و احقاق حقوق مولفان نیز می تواند در گسترش فرهنگ کتاب خوانی مفید باشد.

وی درپایان گفت: ساخت کتابخانه های عمومی در کشور ما به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی کمک بسیاری می کند.

بنابراین گزارش ،در پایان این مراسم عکس کتابخانه عمومی شهدا به امضای حاضرین رسید و رسما این کتابخانه در محله عبدل‌آباد، خیابان شکوفه، خیابان بخشنده، خیابان لقمان جنوبی، بوستان جانباز به بهره برداری برای استفاده عموم مردم این منطقه رسید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب