امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1832 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در استقبال از ابتکار به جای قربانی‌شدن گوسفند،

پرنده‌ای رها شد / آلودگی هوا راه حل فوری ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز رفع ‌شدنی نیست.
پرنده‌ای رها شد / آلودگی هوا راه حل فوری ندارد
به گزارش خبر ایران به نقل از پایگاه خبری سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یکروزه خود به استان قزوین در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی استان قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ گفت.

معصومه ابتکار در پاسخ به سوالی پیرامون طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و طرح انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت برای کاهش حجمی از فعالیت‌های آن و کاهش آلودگی هوا نیازمند بررسی‌های متعدد و تصمیم‌گیری دولت است؛ اما مشکل آلودگی هوای تهران چیزی نیست که با انتقال پایتخت حل شود.

وی افزود: راه حل رفع مشکل آلودگی هوا اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هواست که در آن زمانبندی و برنامه‌های هر یک از دستگاه‌ها و دیگر موارد به صورت دقیق مشخص شده است و در صورتی که همه دستگاه‌ها منسجم حرکت کنند، می‌توان از میزان آلودگی هوا کاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: واقعیت این است که آلودگی هوا یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز رفع ‌شدنی نیست؛ زیرا سال‌ها مورد بی‌توجهی و رعایت نکردن استانداردها قرار گرفته است و راه حل فوری برای رفع آن وجود ندارد.
او با بیان این که برای کاهش آلودگی هوا راه حل برنامه ای مطرح است، گفت: طی یک دوره زمان بندی 5 تا 10 ساله این موضوع به نتیجه خواهد رسید.

ابتکار همچنین با اشاره به این که در استان قزوین با وجود مسئولین دلسوز درک و درایت بالایی از محیط زیست وجود دارد که امید بخش بوده و این استان شرایط خوبی نسبت به سایر استانها در زمینه های زیست محیطی دارد، وجود آلودگی در نیروگاه شهید رجایی این شهر را ناشی از کاستی در زیر ساختها دانست و افزود: گام های اولیه در راستای ایجاد زیرساختها و عدم استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه برداشته شده و انتظار داریم هر چه سریعتر وزارت نیرو و نفت اقدامات خود را انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت از قشر محیط بان در این سازمان گفت: همه تلاشمان را برای حفاظت و دفاع از حقوق محیط‌بانان به کار می‌گیریم چراکه این وظیفه و تکلیف ماست.

ابتکار یادآور شد: عده‌ای تحت عنوان شکار وارد عرصه‌های طبیعی شده، به خود اجازه درگیری با مدافعان و تعرض به حریم طبیعت را می‌دهند و به طبیعت و حیات وحش کشور که آسیب دیده و شکننده شده است، تعدی می‌کنند.

او همچنین در خصوص امواج و تاثیر آنها بر سلامت افراد گفت: متولی این موضوع مخابرات است و در این راستا این سازمان به نقش حاکمیتی و نظارتی خود عمل می کند.

ابتکار گفت: هر نوع تولید امواج و تشعشعی باید تابع یکسری استانداردها باشد که آثار سوئی نداشته باشد در غیر اینصورت می‌تواند اثرات زیست محیطی مخربی داشته باشد.

پیشنهاد کاشتن نهال و رهاسازی پرندگان به جای قربانی کردن حیوانات

همچنین به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حالی از دهکده طبیعت و بوستان هفت هکتاری باراجین قزوین بازدید کرد که در مراسم استقبال از او خبری از قربانی شدن حیوانی نبود و پرنده‌ای رها شد.

دهکده طبیعت که به عنوان یکی از پرو‍ژه‌های مهم و با جاذبه‌های متنوع طبیعی و زیست محیطی در بوستان ملی باراجین توسط شهرداری قزوین در هفت هکتار مساحت در حال ساخت است، دارای ساختمان اداری، دامپزشکی، چهار قفس پرندگان شکاری، مزرعه گاومیش‌ها، حیوانات اهلی، سوله گوزن‌ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئا‌تر رو باز و سرپوشیده، برکه و آبشار، آکواریوم بزرگ، خانه روستایی، کارگاه کودک، پارکینگ، سالن پذیرایی، فروشگاه است.

برای احداث این مجموعه تاکنون هشت میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و قرار است به بزگترین پارک حیات وحش ایران و یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی زیست‌محیطی تبدیل شده و محلی برای نگهداری و تیمار حیات وحش زخمی کشور شود.

در حال حاضر حیوانات مختلفی در این پارک نگهداری می‌شود که از آن جمله می‌توان به شیری که دچار نرمی استخوان شده و مدتی در پارک پردیسان نگهداری می‌شد اشاره کرد که این حیوان هم‌اکنون وضعیت مطلوبی دارد.

ابتکار در جریان بازدید از بوستان باراجین و دهکده طبیعت از روند احداث این مجموعه طبیعی ابراز رضایت کرد و گفت: تکمیل این مجموعه زیبا می‌تواند زمینه جذب گردشگران زیادی را فراهم کند.

صدرالدین علیپور، مدیرکل محیط زیست قزوین که در مراسم استقبال از ابتکار به جای قربانی کردن گوسفند اقدام به رهاسازی پرنده کرده بود، گفت: پیشنهاد می‌کنیم کاشتن نهال و رهاسازی پرندگانی که از متخلفان گرفته می‌شود جایگزین قربانی کردن حیوانات شود.

او گفت: با توجه به استقبال رییس سازمان حفاظت محیط زیست از این اقدام قرار است این پیشنهاد که برای نخستین بار در کشور انجام شده است از طریق سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارایه شود تا وزرا و سایر مسوولان دولتی نیز در سفرهای خود از این اقدام زیست‌محیطی استفاده کنند.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب