امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18324 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کنگره گوارش و کبد ایران خبرداد؛

مصرف تریاک از سیگار هم مخرب ترو بیشترعامل سرطان است/ 180 هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور داریم/ موضوع سونامی سرطان در ایران غیرعلمی است پرخوری و چاقی، سیگار، الکل و تریاک باعث سرطان معده می شوند

خبرایران:رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: پرخوری و چاقی، سیگار، الکل و تریاک، از جمله موارد ابتلا به سرطان معده است و نمک زیاد و عدم مصرف سبزیجات و میوه، باعث ابتلا به این نوع سرطان ها می شود.
مصرف تریاک از سیگار هم مخرب ترو بیشترعامل سرطان است/ 180 هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور داریم/ موضوع سونامی سرطان در ایران غیرعلمی است پرخوری و چاقی، سیگار، الکل و تریاک باعث سرطان معده می شوند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«شانزدهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد» صبح امروز شنبه 15 آبان ماه 1395 با حضور«دکتررضا ملک زاده» معاون وزیر بهداشت ، رئیس کنگره گوارش و کبد ایران و رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران ،«دکترسیدمحمدمهدی میرناصری»دبیراجرایی کنگره بین‌المللی بیماری‌های گوارش وکبد ایران،« دکتراکرم پورشمس» دبیرعلمی دهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد،«دکترشاهین مرآت» فوق تخصص گوارش و کبد،«دکترهمایون واحدی» فوق تخصص گوارش در خصوص بیماری التهاب روده و اصحاب رسانه در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد بیمارستان شریعتی برگزار ودراین نشست خبری« دکتررضا ملک زاده» رئیس کنگره گوارش و کبد ایران اظهارداشت: تحقیقات نشان داده که ۶۰ درصد سرطان ها در کشور مربوط به سرطان های دستگاه گوارش است.

رئیس کنگره گوارش و کبد ایران تصریح کرد: سرطان های معده، روده بزرگ، مری و لوزالمعده به عنوان سرطان های دستگاه گوارش شناخته می شوند و برای اولین بار چند عامل را برای ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در ایران پیدا کردیم و مصرف تریاک اولین عامل افزایش سرطان های دستگاه گوارش در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف تریاک در کشور خیلی بالاست و بیش از ۱۰ درصد تا ۱۸ درصد افراد بالای ۴۰ سال در ایران برای آرامش و تفریح  تریاک مصرف می کنند و مصرف تریاک از سیگار هم مخرب تر است و مطالعات ۲۰ سال گذشته نشان داده که مصرف تریاک بیشتر از سیگار، عامل سرطانزاست.

دکترملک زاده عنوان داشت: بسیاری از مردم ایران بهداشت دهان و دندان خوبی ندارند و مسواک نمی زنند. در حالی که، ماندن میکروب ها در دهان، باعث می شود به مواد سرطانزا تبدیل شوند و ازی مری و معده عبور کنند و مشکل ساز شوند.

وی ادامه داد: برنامه کنترل هپاتیت B و C در کشور امیدوارم که تدوین شود . چرا که یکی از مشکلات در ابتلا به سرطان ها، هپاتیت های ویروسی هستند و در برنامه ۵ ساله ای که وزارت بهداشت تهیه کرده، می خواهیم این دو نوع هپاتیت را کنترل و حذف کنیم. یعنی نمی خواهیم اجازه بدهیم موارد جدیدی از ابتلا به این دو نوع ویروس هپاتیت در کشور مشاهده شود.

رئیس کنگره گوارش و کبد ایران یادآورشد:۱۸۰ هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور داریم که ۱۰ نفر آنها افراد سالم و معمولی هستند و بقیه مبتلایان از افراد تالاسمی، هموفیلی و معتادان تزریقی هستند و ما می خواهیم برنامه درمان ۱۰ نفر مبتلا را اجرا کنیم.

وی با اشاره به واکسیناسیون هپاتیت B در کشورتاکید کرد: از ۲۵ سال پیش برنامه واکسیناسیون را برای نوزادان انجام می دهیم و قرار است همه افراد زیر ۴۰ سال را در مقابل این ویروس واکسینه کنیم و میزان شیوع سرطان ها در ایران ۱۳۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال است. در حالی که متوسط جهانی ۱۸۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال است.

دکترملک زاده اضافه کرد:موضوع سونامی سرطان در ایران غیرعلمی است و آمارهای ما نشان می دهد که حتی از ترکیه که ۱۷۰ مورد ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال است، پایین تر هستیم ومتاسفانه یکی از عوامل افزایش سرطان ها درکشورما افزایش سن افراد و بالا رفتن آمار سالمندان در کشور است .چرا که سرطان ها اساسا بر اساس سن سالمندی افزایش می یابد.

وی عنوان داشت: 50 درصد سرطان ها با تشخیص به موقع قابل درمان هستند و 40 درصد سرطان ها نیز قابل پیشگیری هستند و متاسفانه ابتلا به سرطان روده بزرگ«کولون» در کشوربه سرعت در حال افزایش است. در حالی که به راحتی قابل پیشگیری و درمان است.

رئیس کنگره گوارش و کبد ایران بر ضرورت غربالگری افرادی که بستگان درجه اول آنها مبتلا به سرطان کولون بوده اند، تاکید و ابرازداشت: غربالگری سایر افراد از 50 سالگی شروع می شود. ضمن اینکه چک کردن خون مخفی در ادرار به عنوان آزمایشی برای تشخیص سرطان روده بزرگ نیز توصیه می شود و در دنیا توانستند تا 60 درصد شیوع این نوع سرطان را کاهش دهند.

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران  به سرطان معده در کشور اشاره و یاداورشد: شایع ترین سرطان در مردان ایرانی، سرطان معده است که هنوز برنامه غربالگری برای آن تدوین نشده است و سرطان معده دو نوع پایین معده و بالای معده دارد که پایین معده مربوط به آدم های فقیر است که تغذیه مناسب ندارند و معده بالا مربوط به افراد غنی است.

وی درپایان گفت: پرخوری و چاقی، سیگار، الکل و تریاک، از جمله موارد ابتلا به سرطان معده است و نمک زیاد و عدم مصرف سبزیجات و میوه، باعث ابتلا به این نوع سرطان ها می شود.

 

دکترپورشمس: درکنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد به تاثیرمواد افیونی و تریاک در بروز انواع بیماری‌های گوارشی توجه شده است

دکتراکرم پورشمس دبیرعلمی دهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: قانون علمی وزارتخانه این است که تمام مباحث گوارش و کبد هرسال به روز رسانی شود ما نیز در این به روز رسانی به بحث بومی‌سازی بسیار توجه می‌کنیم و سعی می‌کنیم علوم را با توجه به ظرفیت کشور خود تطبیق دهیم.

وی ادامه داد: امسال دردهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد به تاثیر مواد افیونی و تریاک در بروز انواع بیماری‌های گوارشی و همچنین کمبود ویتامین D در بدن بسیار توجه شده است و از دیگرمباحثی که در این کنگره به اشتراک گذاشته می‌شود و چاقی و کبد چرب استفاده از تجویزهای بی‌رویه گیاهان و مضرات آنها بر روی کبد است.

بنابراین گزارش؛ شانزدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد ایران ۱۹ تا ۲۱ آبان 1395 در تهران برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب