امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1833 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آئین رونمایی از رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی»؛2/

حنیف: در تاریخ سخن اصلی مبارزان همیشه عدالت‌خواهی بوده / گاهی دچار تردید شدم که به‌جای ادب و داستان سراغ قدرت بروم

خبرایران: «محمد حنیف» نویسنده رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» گفت: سال‌ها خواندم و بعد از آن نوشتن را آغاز کردم است و ویژگی دیگر این اثر پی‌رنگ قوی آن است.
حنیف: در تاریخ سخن اصلی مبارزان همیشه عدالت‌خواهی بوده / گاهی دچار تردید شدم که به‌جای ادب و داستان سراغ قدرت بروم

به گزارش خبرنگار خبرایران، آئین رونمایی از رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» اثر «محمد حنیف» عصر امروز دوشنبه، 21 بهمن با حضور«محمد حنیف»  نویسنده اثر، نعباس پژمان» مترجم و نویسنده، «شهرام اقبال نژاد» نویسنده و مترجم حوزه ادبیات کودک و نوجوان و «شهرام پارسی‌نژاد» نویسنده و منتقد ادبی و خبرنگاران در محل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

دراین مراسم «محمد حنیف» رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» طی سخنانی اظهارداشت: در ذهنم دنبال خلق اثری بودم که همه ویژگی‌هایی که بزرگان در این جلسه گفتند را داشته باشد و خوشحالم که آن آرزو و خیال با تائید بزرگانی همراه بود که حرفشان برای جامعه ادبی حجت است. البته من در ابتدای مسیر هستم ومعتقدم که رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» سیاسی است و سیاست به همان معنایی که در همه تعریف‌ها نقطه مشترک است؛ «قدرت». بحث کلی آنکه هرچند این رمان در برهه‌ای از تاریخ اتفاق افتاده است اما درباره تمام دوران‌ها، سرزمین‌ها و انسان‌ها صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: « رمان کلاه جادویی و مجسمه مسی» درباره بشر است و قدرت مفهومی است که همه ابناء بشر با آن آشنا هستند البته نسبت به شرایط نوع و شدت آن متفاوت است؛ از قدرت «پدر» در یک خانواده و قدرت یک مدیر در یک بخش کوچک گرفته تا مدیریت‌های جهانی. همه با این مفهوم برخورد داشته‌ایم و من در این رمان سعی کرده‌ام از این مفهوم سخن بگویم و گاهی خودم دچار تردید شده‌ام که بهتر نبود به‌جای ادب و داستان، سراغ قدرت می‌رفتم. گاهی در زندگی این صاحبان قدرت چنان فشاری به انسان وارد می‌کنند که انسان در انتخاب مسیر خود دچار تردید می‌شود.

 حنیف ابرازداشت: چه عجیب است که دو مفهوم «قدرت» و «ثروت» این‌قدر به هم نزدیکند و در همیشه تاریخ نیز سخن اصلی مبارزان، عدالت و عدالت‌خواهی بوده است؛ از اولین شهید تاریخ تا امروز.

درادامه این مراسم «شهرام اقبال‌زاده» ضمن تبریک به محمد حنیف به دلیل خلق یک رمان ایرانی، اظهارداشت: این رمان تماماً ایرانی است، چراکه از طرفی پا در قصه‌های ایرانی دارد که ادبیات قومی و مردمی در آن تجلی دارد و از سویی نیز آمیزش افق‌های مختلف نظیر فرهنگ و اندیشه در آن به خوبی مشهود است و از سویی نیز شخصیت‌های این رمان تلاش می‌کنند، ساختار معیوبی که در جامعه وجود دارد را اصلاح کنند. این رمان از سویی این سؤال را مطرح می‌کند که اگر این ساختار اصلاح نمی‌شود، پس باید چه کاری برای آن انجام داد و چگونه با آن برخورد کرد.

وی به ژانر‌های استفاده شده در این رمان اشاره کرد و با بیان اینکه باید به نویسنده این اثر تبریک گفت، ادامه داد: نویسنده در این اثر توانسته است «اندیشه» را در قالب روایت به خوبی حل کند و از ژانر‌های مختلف به خوبی استفاده کند و درباره چرایی جهانی بودن رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی»، هم تفاسیر مختلفی وجود دارد این ویژگی به «زیست‌جهانی» و «جهان زیستی» نویسنده بازمی‌گردد. جهان زیستی نویسنده بسیار غنی است.

این نویسنده و منتقد ادبی یادآورشد: سال‌ها خواندم و بعد از آن نوشتن را آغاز کردم. ویژگی دیگر رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی»  پی‌رنگ قوی آن است. در عین حال که داستان کلی روایت می‌شود، از داستان شاه‌عباس یا هزار و یک شب نیز به خوبی بهره گرفته شده است که در مجموع به خوبی توانسته بازتابی از یک جامعه استبداد زده باشد.

بنابراین گزارش؛ «کلاه جادویی و مجسمه مسی» یک رمان کاملاً ایرانی است که در آن به شیوه داستان ایرانی از داستان در داستان، نقالی و قصه‌گویی عامیانه استفاده شده است.«کلاه جادویی و مجسمه مسی» با شمارگان 1200 نسخه در 256صفحه با قيمت 12000 تومان به ویترین کتابفروشی‌ها می‌رود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب