امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18374 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مراسم معارفه وزرای جدید وقدیم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

صالحی‌امیری: دولت روحانی همواره پرچمدار فرهنگ، عقلانیت، اعتدال و دیانت بوده است/ جنتی: اتاق فکر مقابله با تئاتربرای ما کم نگذاشت

خبرایران:سیدرضا صالحی‌امیری درمراسم معارفه خود به عنوان وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت:جامعه بی‌فرهنگ جامعه‌ای بدون روح و احساس است و افتخار دولت حسن روحانی این است که همواره پرچمدار فرهنگ، عقلانیت، اعتدال و دیانت بوده است.
صالحی‌امیری: دولت روحانی همواره پرچمدار فرهنگ، عقلانیت، اعتدال و دیانت بوده است/ جنتی: اتاق فکر مقابله با تئاتربرای ما کم نگذاشت

به گزارش خبرایران، آیین تکریم دکتر علی جنتی و معارفه سیدرضا صالحی‌امیری، عصر روز دوشنبه 17 آبان با حضور«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از مقامات سیاسی و هنرمندان همچون احمد مسجد جامعی، سیدمحمود دعایی، حسام‌الدین آشنا، حسین فریدون، محمد سریر، محمود آموزگار، خشایار اعتمادی، مهتاب کرامتی، علی معلم و ... در تالار وحدت برگزار شد.

محمود دعایی که به عنوان یکی از سخنرانان در اوایل این مراسم روی صحنه رفت گفت: گرچه هنگامی که حسن روحانی، در آغاز کار وزیر فرهنگ خود را به ما معرفی کرد، من نظر دیگری داشتم اما پس از آن که علی جنتی در این پست مستقر شد انتخاب رئیس‌جمهور را تحسین کردم.

سرپرست موسسه اطلاعات خطاب به علی جنتی ادامه داد: شما از قبل از انقلاب اسلامی حق بزرگی به گردن من دارید. به خاطر دارم مدارکی در اختیار من و همسرم قرار دادید که ما به واسطه آن توانستیم سه مرتبه بدون هیچ گونه مزاحمتی به مکه برویم و برگردیم. ما در آن سفر نه فقط خودمان که چیزهای دیگری را هم عبور دادیم.

دعایی افزود: انتخاب‌های علی جنتی در زمینه معاونانش همواره باعث افتخار بوده است. او در عرصه مطبوعات حسین انتظامی را در کنار خود داشت که تجربیات درخشانش غیر قابل‌انکار است. در عرصه سینما ار عزیزمان حجت‌اله ایوبی و در عرصه فرهنگی دکتر سیدعباس صالحی در مقام نیروهایی باسابقه در کنار او بودند و از علی مرادخانی هم در حوزه هنر نمی‌توان یاد نکرد.

او در مورد وزیر جدید ارشاد هم گفت: سیدرضا صالحی‌امیری در دوره تصدی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نشان داد نسبت به کسانی که بر گردن این مملکت حق دارند، حق شناس است و بی‌گمان این حق شناسی در دوره وزارت او نیز ادامه خواهد یافت.

دکترعلی جنتی که پس از محمود دعایی روی صحنه رفت، با اشاره به چالش‌هایی که در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، گفت: بخشی از چالش ما به اتاق‌های فکری مربوط بود که از ابتدای شروع به کار دولت فعالیت خود را آغاز کردند و رفته رفته به اتاق عملیات تبدیل شدند.

او تصریح کرد: اعضای این اتاق‌های فکر، در حوزه کتاب تمام آن‌چه منتشر می‌شد، صفحه به صفحه در جست‌و‌جوی یک پاراگراف یا یک عکس می‌گشتند تا آن را به عنوان نشانی از ولنگاری در حوزه فرهنگ سوژه کنند.

جنتی ادامه داد: اتاق فکر مقابله با موسیقی و کنسرت‌ها با بهره‌گیری از سایت‌ها و رسانه‌ها مسئله تک‌خوانی خانم‌ها را علم کردند. به جرات می‌گویم در طول سه سال گذشته به جز سه مورد که به خانم‌ها اجازه اجرا در فرهنگسرای نیاوران برای بانوان داده شد، هیچ مجوز دیگری صادر نشد. حال آن که در کمال بی‌تقوایی عکس خانمی در حال آواز‌خوانی روی میز 290 نماینده مجلس گذاشته شد و آن‌ها به اصطلاح به من کارت زرد دادند.

او افزود: اتاق فکر مقابله با تئاتر هم برای ما کم نگذاشت و سالن به سالن در جست‌و‌جوی دیالوگی بود که به صورت بداهه و خارج از آن چه در بازبینی دیده شده است، از دهان بازیگری خارج شود یا روسری خانمی عقب برود و آن‌ها ضبطش کنند یا از آن عکس بگیرند. وضعیت در سینما هم به همین صورت بود.

جنتی در پایان گفت: خوشحالم که امروز سکان فرهنگ در دستان کسی است که فرهیختگی و اهل فرهنگ بودنش بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه، سیدرضا صالحی‌امیری با حضور روی صحنه سخنان خود را این گونه آغاز کرد:جامعه بی‌فرهنگ جامعه‌ای بدون روح و احساس است و افتخار دولت حسن روحانی این است که همواره پرچمدار فرهنگ، عقلانیت، اعتدال و دیانت بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به حضار ادامه داد: پیام شما به دولتمردان این است که در مسیر فرهنگ حرکت کنند و پیام ما به شما این است که این قطار با نشاط به حرکت خود ادامه خواهد داد. این دستور صریح شخص رئیس جمهور به من است که حرکت فرهنگی را در مسیر روشن فعلی ادامه دهم.

صالحی افزود:مهمترین نیاز جامعه فرهنگی، امنیت فکر، بیان و قلم است. ما نیازمند اخلاقیم و فراموش نکنیم بداخلاقی‌ها هم چون زهری هستند که فضیلت‌ها را از بین می‌برند و ما نمی‌توانیم با خود انگاری و مطلق انگاری به مسیر خود ادامه دهیم و موظفیم همه اصحاب فرهنگ و همه نحله ها را به رسمیت بشناسیم. ما در مسیر خود از اجبار سازی دوری می جوییم و به اغناسازی نزدیک می شویم. عرصه فعالیت ما عرصه باورهاست و نه بایدها.

صالحی امیری در پایان گفت: سخن آخر این که روح حاکم بر فرهنگ و هنر ما دینی است و بی شک دغدغه های مقام معظم رهبری و مراجع را هم رفع خواهیم کرد.

در این مراسم هم چنین لوح سپاسی از سوی سید رضا امیری صالحی به دکتر علی جنتی اهدا شد و حکم وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی اسحاق جهانگیری به او اهدا شد.     

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب