امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18405 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسعود کوثری اعلام کرد؛

جشنواره «نشان دهخدا» ۱۳ حوزه علوم انسانی را مورد توجه قرارداده/ هدف ما ازبرگزاری جشنواره تقویت تولید آثار دانشگاهی، بازرسی و کنترل احوال این محصولات است/ وضعیت کتاب‌های علوم انسانی خوب نیست

خبرایران:مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی گفت: هدف ما از برگزاری جشنواره تقویت تولید آثار دانشگاهی، بازرسی و کنترل احوال این محصولات است و می‌خواهیم اولین گام را در این زمینه برداریم که به تألیف در حوزه دانشگاهی بیشتر از پژوهش توجه شود.
جشنواره «نشان دهخدا» ۱۳ حوزه علوم انسانی را مورد توجه قرارداده/ هدف ما ازبرگزاری جشنواره تقویت تولید آثار دانشگاهی، بازرسی و کنترل احوال این محصولات است/ وضعیت کتاب‌های علوم انسانی خوب نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشورو جشنواره «نشان دهخدا» ویژه علوم انسانی امروز سه‌شنبه ۱۸ آبان 1395 با حضور «مسعود کوثری» مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی و دبیر جشنواره «نشان دهخدا» واصحاب رسانه درساختمان مرکزی انتشارات علمی فرهنگی برگزار و دراین نشست خبری«مسعود کوثری» مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی اظهارداشت: امسال دومین سال برگزاری جشنواره«نشان دهخدا»است.

مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی درخصوص درباره آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره«نشان دهخدا» هم تصریح کرد: تعداد ۴۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در 4 مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. در مرحله اول ۱۷ اثر به دلیل نامربوط بودن حذف شدند و ۴۲۳ اثر در مرحله دوم مورد بررسی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم ۲۸۹ اثر، در مرحله چهارم ۱۳۰ کتاب و در مرحله پنجم ۲۳ داوری شدند. در نهایت ۱۱ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و سه کتاب برگزیده و هشت کتاب شایسته تقدیر شدند.

دبیر جشنواره «نشان دهخدا» عنوان داشت:دردومین جشنواره «نشان دهخدا» ۱۳ حوزه علوم انسانی مورد توجه بوده و در این دوره برگزاری جشنواره 5 حوزه؛ رتبه نخست فلسفه، عرفان و ادیان، رتبه دوم تاریخ و جغرافیا، سوم زبان و ادبیات فارسی، چهارم فقه و اصول و علوم قرآنی و 5 هنر بیشترین فراوانی اثر را داشتند و در دو حوزه علوم اقتصادی، مدیریت حسابداری و فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی اثری به دبیرخانه ارسال نشد.

وی ابرازداشت: مهمترین ویژگی این جشنواره اطلاع‌رسانی و افزایش مشارکت ناشران و اعضای هیأت علمی نسبت به دوره قبل بود و لوح تقدیر این جشنواره توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر کار و امور اجتماعی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا می‌شود.

کوثری ‌اضافه کرد: آثار از لحاظ شکلی شامل صفحه‌آرایی، ضمایم و فهرست اعلام و محتوایی شامل خصلت تألیفی بودن، مستند بودن، نوآوری و به‌روز بودن کتاب مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی یاداورشد: کتاب‌هایی که ۹۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را دریافت کنند به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند و این جشنواره مختص علوم انسانی است که در سایر جشنواره‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به تألیفی بودن کتاب‌ها اهتمام ویژه دارد.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری جشنواره تقویت تولید آثار دانشگاهی، بازرسی و کنترل احوال این محصولات است و می‌خواهیم اولین گام را در این زمینه برداریم که به تألیف در حوزه دانشگاهی بیشتر از پژوهش توجه شود و نهادهای تصمیم‌گیر را متوجه این حوزه کنیم.

کوثری در خصوص هدف دوم تاکید کرد: هدف دوم ما بومی‌سازی علم است و سومین هدف و شاید ناممکن‌ترین هدف ما این است که بعد از چند سال به سطح بین‌المللی برسیم و ناشران خارجی درخواست ترجمه‌ کتاب‌ها را داشته باشند که این مسئله نیازمند تلاش مستمر است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های مشترک استاد و دانشجو یکی از ضعف‌های علوم انسانی است و نمی‌توان گفت که کدام یک از آن‌ها سهم بیشتری در تألیف کتاب دارد و در نهایت به دانشجویی شدن کتاب‌های دانشگاهی منجر می‌شود که باید مراقب باشیم منزلت علمی آثار را پایین نیاوریم. این اتفاق برای مقالات افتاده است؛ همان‌طور که اخیرا دریافت پول برای نوشتن رساله‌ها در مطبوعات خارجی منعکس شده است.

کوثری تصریح کرد: وضعیت کتاب‌های علوم انسانی خوب نیست و البته مولفان حوزه‌هایی مانند تاریخ و فلسفه، ‌ ادبیات و علوم دینی مقاومت می‌کنند. حجم ترجمه‌های ما نسبت به تألیف کتاب افزایش یافته که این مسئله برای ما خطرناک است.

وی افزود: برخی از استادان در حوزه‌هایی مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به سمت پژوهش‌های کاربردی رفته‌اند که از نظر مالی به‌صرفه‌تر است و برخی از آن‌ها حاضر به صرف وقت برای تألیف نیستند و درباره نام جشنواره «نشان دهخدا» هم باید گفت که دهخدا نماینده زحمت و رنج متمادی برای علوم انسانی است.

کوثری در پایان گفت: اختتامیه این جشنواره روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ساعت ۱۴ تا 16 در دانشکده علوم اجتماعی، سالن «ابن خلدون» برگزار می‌شود و در مراسم وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار و رفاه اجتماعی و معاون فرهنگی وزارت علوم حضور خواهند داشت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب