امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18465 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد؛

مردم از آشفته بازار موضوع خودروهای آمریکایی متضرر می شوند

خبرایران:رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با ذکر دلایل سیاسی و اقتصادی مشخص کرد که ورود خودروهای غیر آمریکایی ساخت امریکا فقط کام دولت امریکا را شیرین خواهد کرد و عوایدی برای کشورمان و مردم ندارد.
مردم از آشفته بازار موضوع خودروهای آمریکایی متضرر می شوند

به گزارش خبرایران، میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اظهار داشت: نخستین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پس از واقعه گروگان گیری دیپلمات های امریکایی در تهران و سال 1979 انجام شد و به دنبال آن، ابتدا 12 میلیارد دلار از دارایی دولت ایران مصادره شد و همچنین آمریکایی ها قانونی وضع کردند تا به جز مواردی مانند هدایای کوچک، مواد غذایی، بعضی فرش ها و ... از ورود محصولات تولیدی ایرانی به آمریکا ممانعت به عمل آید.

وی با بیان اینکه پس از آزادسازی گروگان‌ها توسط ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی هایمان تا به امروز ضبط است، اظهار داشت: در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد اعمال تحریم فروش اسلحه به ایران بودیم و آمریکایی ها در سال 1987 و به دنبال اتهام حمایت از تروریسم، تحریم‌های کامل تری علیه ایران وضع کردند.

رضایی که در خصوص ورود یا ممنوعیت واردات خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه شمارش و بیان تحریم های خصمانه و بیشماری که علیه ایران با رهبری امریکا اعمال شده است از حوصله خارج است، متذکر شد: همین بس که رئیس جمهور آمریکا همزمان با 13 آبان ماه امسال با بیان اینکه روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است، وضعیت اضطراری 22 ساله در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

رشد GDP آمریکا با ورود خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا

وی تصریح کرد: فارغ از برخی اظهارات هیجانی چند روز اخیر در خصوص واردات خودروهای غیر امریکایی که در امریکا تولید می شود، باید بگویم به لحاظ مفاهیم اقتصادی چند نکته در این موضوع حائز اهمیت است، اول اینکه خودروهای برند تویوتا، هوندا یا بنز و ... که در امریکا تولید می شود در محاسبات GDP یا تولید ناخالص داخلی امریکا محاسبه می شود.

به گفته رضایی، چنانچه به عنوان مثال یک شرکت امریکایى در ایران یا مالزى خودرو تولید کند، میزان ارزش افزوده حاصل از تولید این خودرو به حساب GDP ایران یا مالزى منظور مى شود و این تولید فقط جزء GNP یا تولید ناخالص ملی امریکا محسوب می شود.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: به این ترتیب چنانچه می خواهیم از طریق خرید این دسته از خودروها، تولید ناخالص داخلی آمریکا را منتفع نکنیم، باید مانع ورود خودروهای غیرآمریکایی ساخت امریکا شویم و با همین استدلال هم می توان چشم بر روی واردات خودروهای امریکایی تولید شده در دیگر کشورها (موضوع شورلت های کره ای) بست.

وی سپس گریزی به موضوع فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس زد و افزود: مردم ما باید امکان استفاده از بهترین کالاهای جهان به خصوص محصولاتی که مشابه تولید داخلی را ندارند، داشته باشند. همانطور که می دانید امریکایی ها در این سال ها همواره از فروش هواپیما به ایران امتناع ورزیده اند به طوری که در دور جدید فروش بوئینگ و ایرباس نیز شاهد سنگ اندازی های گوناگون در این مسیر هستیم.

رضایی ادامه داد: در شرایطی که ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس همچنان در گیر و دار اما و اگرها است، می بینیم که سال‌هاست خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا بدون هیچ مشکلی وارد کشور شده و چنانچه تذکر رهبر معظم انقلاب در سال جاری نبود، امروز خودروهای امریکایی هم در خیابان های کشور تاخت و تاز می کرد.

وی ادامه داد: بهتر نیست از خودمان بپرسیم دلیل اجازه دولت امریکا به ورود خودروهای ساخت این کشور به ایران چیست، حال می خواهد با برند امریکایی باشد یا غیر امریکایی؟

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو سپس با ذکر چند عدد و رقم از وضع تولید خودروهای غیر آمریکایی در آمریکا اضافه کرد: بررسی تولید خودروهای با برند غیر امریکایی تنها در 5 ایالت امریکا نشان می دهد که این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420 هزار و 738 امریکایی اشتغال زایی داشته اند.

وی افزود: ایالت های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می سی سی پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیر امریکایی سالانه افزون بر 47.7 بیلیون دلار درآمدزایی برای کشور امریکا به دنبال داشته اند.

فقط مردم از آشفته بازار موضوع خودروهای امریکایی متضرر می شوند

رضایی اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع واردات خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا، اولین و آخرین محل مناقشه بین برخی مسئولان دولتی، مجلس و بخش خصوصی نیست و بهتر است به جای اظهار نظرهای متفاوت، یک تیم کارشناسی متشکل از بخش صنعت و اقتصاد کشور به همراه دولت و مجلس تشکیل و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته و اعلام شود. چراکه این آشفته بازار ثمره ای جز سردرگمی مردم و سلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی نخواهد داشت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب