امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18486 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی فروزانفر اعلام کرد؛

برگزاری همایش شهر اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها/ باید معماری قدیم خود را معاصرسازی کنیم/ برای نخستین بار جشنواره ملی معماری ایران را برگزارمی شود/شهرداری به عنوان متولی اصلی شهرضوابطی را برای معماری هویتی والگوی ساخت و ساز تعیین و تدوین کند

خبرایران:مدیرمرکز معماری اسلامی حوزه هنری گفت:برای نخستین بار جشنواره ملی معماری ایران را برگزار می کنیم و جشنواره ملی معماری ایران فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت‌های کشور درحوزه معماری و شهرسازی است.
برگزاری همایش شهر اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها/ باید معماری قدیم خود را معاصرسازی کنیم/ برای نخستین بار جشنواره ملی معماری ایران را برگزارمی شود/شهرداری به عنوان متولی اصلی شهرضوابطی را برای معماری هویتی والگوی ساخت و ساز تعیین و تدوین کند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نخستین نشست هم اندیشی اهالی رسانه با مرکزحوزه معماری اسلامی حوزه هنری، صبح امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه 1395  با حضور«علی فروزانفر» مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس زنده یاد سلمان هراتی حوزه هنری برگزار و دراین نشست « علی فروزانفر» مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری اظهارداشت: مرکز معماری اسلامی، مروج  معماری ایرانی اسلامی و تکیه بر ویژگی‌های مثبت این نوع معماری است.

مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری تصریح کرد: مقبره و یادمان دو تن از شهدای غواص در حیاط حوزه هنری با تلاش همکارانم احداث شده است.

وی ادامه داد: تابستان ۱۳۹۴ این دو شهید در حیاط مرکزی دفن شدند و مرکز معماری اسلامی، موظف شد تا مقبره‌ای برای این دو بزرگوار احداث کند. به همین خاطر، طراحی این بنا بر اساس اصول معماری ایرانی اسلامی آغاز شد و اوایل دی ماه سال جاری از این بنا رونمایی خواهد شد.

فروزانفرخاطرنشان کرد: همایش «شهر اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» از دیگر برنامه‌های ماست و قرار است نشست ها و هم‌اندیشی‌هایی داشته باشیم و مبانی نظری معماری ایرانی اسلامی را تدوین کنیم. علاوه بر آن، قرار است مسابقه عکاسی «معماری اسلامی معماری غیراسلامی» برگزار شود که در قالب طنز به نقد معماری بی هویتی می‌پردازد که در سال‌های اخیر شکل گرفته و رشد کرده است.

وی عنوان داشت: حوزه هنری با بدنه شهرداری‌ها در مراکز استان‌های مختلف ارتباط برقرار کرده‌ایم و همه تلاش ما این است که حوزه در این زمینه هم، چون فیلم و ادبیات فعال شود و هدف حوزه هنری، فرهنگ‌ سازی در زمینه معماری باهویت است. حتی نگاه ما این نیست که همه ساختمان‌ها از پایه و اساس تغییر کنند حتی اگر نما و پوسته خانه‌ها هم هویت تازه پیدا کند، اتفاق خوشایندی است.

مدیرمرکز معماری اسلامی حوزه هنری اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر در شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی، تغییراتی اتفاق افتاده و دست بساز و بفروش‌های غیرمتخصص بسته شده و کافی است شهرداری اعلام کند هرکس از نمای ایرانی بهره ببرد یا از کتیبه استفاده کند، ۱۰ درصد عوارض شهرداری به او بخشیده می شود. آن وقت خواهید دید که بسیاری به معماری با هویت علاقه‌مند می‌شوند چرا که با این نوع معماری آشنا هستند و این سبک، خانه پدرها و پدربزرگ‌ها را به خاطرشان می آورد.

وی ابرازداشت:ما باید معماری قدیم خود را حتی به صورت حداقلی معاصرسازی کنیم. برای مثال در معماری ما از کتیبه استفاده می شده چه اشکال دارد در ساختمان‌های امروز هم از بیتی برای خوشامدگویی بهره گرفته شود؟

فروزانفر به ضرورت تدوین یک ضابطه از سوی شهرداری اشاره و افزود: شهرداری خوب است به عنوان متولی اصلی شهرضوابطی را تعیین و تدوین کند. همچنین یک سری مشوق‌ها برای کسانی که معماری هویتی را الگوی ساخت و ساز خود قرار می دهند در نظر بگیرد .

وی یادآورشد: جای تاسف است که در بسیاری از سازمان ها، بودجه‌هایی برای معماری و همچنین سبک زندگی ایرانی- اسلامی در نظر گرفته شده اما هیچ خروجی خاصی وجود ندارد و اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.

فروزانفرتاکید کرد: در کشور ما جوایز فراوانی در حوزه معماری و شهرسازی وجود نداشته و جای خالی جایزه معماری در کنار جشنواره‌های مختلف فجر احساس می‌شود؛ از این رو بر آن شدیم تا برای نخستین بار جشنواره ملی معماری ایران را برگزار کنیم و جشنواره ملی معماری ایران فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت‌های کشور در حوزه معماری و شهرسازی است. قرار است این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود و رشته‌ها و حوزه‌های مختلف از جمله طراحی، ساخت و مدیریت تا ترسیم نقشه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

مهندس فروزانفرادامه داد: بنیاد معماری انقلاب اسلامی نیز از جمله نهادهایی است که در چارچوب معماری هویتی فعالیت می‌کند و حوزه هنری از ابتدا با این موسسه همکاری داشته و یار و یاور این بنیاد بوده است؛ این مسابقه هم با مشارکت بنیاد معماری انقلاب و مرکز معماری اسلامی برگزار خواهد شد.

وی در پایان گت: هدف از برگزاری این مسابقه معرفی آثار برتر در حوزه معماری ایرانی اسلامی است و با اجرای این مسابقه بر آن هستیم تا نمونه‌هایی را به صورت الگوی عملی معرفی کنیم و از مردم بخواهیم تا از این نمونه‌ها الگوبرداری کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب