امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18545 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارش کامل دومین نشست فعالان حوزه سرطان

خبرایران:ایجاد شبکه ملی خیران، خیریه‌ها و موسسات غیردولتی فعال در حوزه سرطان دستور کار دومین نشست مشترک با خیران، خیریه‌ها و موسسات غیردولتی فعال در حوزه سرطان سراسر کشور بود.
گزارش کامل دومین نشست فعالان حوزه سرطان

به گزارش خبرایران از پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ این نشست برای بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و تجارب خیران، خیریه‌ها و موسسات غیردولتی فعال در حوزه سرطان  برای ایجاد این شبکه ملی به ریاست دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت، برگزار شد.

نشست با سخنان دکتر نصیری، مدیرکل خیرین و موسسات خیریه سلامت آغاز شد و پس از خوش‌آمدگویی به مدعوین، در خصوص موضوع و دستور جلسه توضیحاتی را ارایه داد. وی با بیان این‌که تعداد ۸۱۲ خیریه در حوزه سلامت در کشور فعال هستند و تعداد ۴۲۰ خیریه، درمانگاه، بیمارستان و مرکز تصویربرداری دارند، افزود: این خیریه‌ها عموما دارای دغدغه‌ها و مشکلات مشترک هستند که در بسیاری از موارد با یک دستورالعمل مرتفع می‌شود.

مدیرکل خیرین در ادامه توضیحات مبسوطی در خصوص تشکیل کارگروههای سرطان و فعالیت آن‌ها ارایه داد و افزود: در موضوع اعتبار بخشی، شیمی‌درمانی، تامین دارو، غربالگری و غیره نیازمند یک متدولوژی واحد و یک‌پارچه هستیم تا بتوانیم همه خیریه‌ها و موسسات فعال در حوزه سرطان کشور را هم‌سو کنیم و با برگزاری نشست‌های دوره‌ای منظم در خصوص مسایل زیرساختی، درمان، غربالگری، پیش‌گیری و پژوهش و مراقبت‌های تسکینی بحث و تبادل نظر کنیم و با تدوین پروتکل مشکلات را کاهش دهیم و در جهت مثبت حرکت کنیم.

سپس نمایندگان کارگروه‌های تشکیل شده در حوزه سرطان، هر یک گزارش کاملی در خصوص فعالیت‌ها، جلسات تشکیل شده و برنامه‌های آتی خود ارایه و نقطه نظرات خود را در رابطه با مسایل و مشکلات موجود بیان کردند.

مهندس نراقی، نماینده موسسه بهنام دهش‌پور و کارگروه پیش‌گیری و تشخیص زودهنگام سرطان، در خصوص برگزاری جلسه کارگروه، بررسی برنامه‌ها، اقدامات صورت گرفته، برنامه‌های آتی و شناسایی راه‌کارها و پیش‌نهادهای اجرایی برای بهبود عمل‌کرد، رفع مشکلات و موانع موجود، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود، بیان تجربیات سازمان‌های غیردولتی در موضوع پیش‌گیری و تشخیص زودهنگام سرطان، و شناسایی برخی راه‌کارهای قابل اجرا به صورت مشترک، گزارشی را ارایه و هم‌چنین پیش‌نهاد برگزاری دوره‌های آموزشی و کمپین‌های موضوعی را ارایه داد.

سپس دکتر احمدیان، نماینده موسسه خیریه محک و رییس کارگروه درمان، با ارایه گزارش کامل و جامع در خصوص خیریه‌های دعوت شده به جلسه کارگروه، گفت: با حذف مشکلات و مطالبات، می‌بایست روی پیش‌نهادها متمرکز شد و مدل اشتراک منابع برای خیریه‌ها و وزارت بهداشت و رفع موانع را پیش‌نهاد کرد.

دکتر طبرستانی، نماینده بنیاد بیماری‌های خاص و رییس کارگروه آموزش، پیش‌گیری و پژوهش، نیز گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت بیش‌تر خیریه‌ها و بررسی چگونگی آموزش به عموم جامعه و فرهنگ‌سازی که منجر به تغییر رفتار مردم شود ارایه کرد.

پس از آن حاج صمدی، نماینده بنیاد خیریه نور و کارگروه زیرساخت و تجهیزات، گزارش کاملی از معرفی مراکز تیپ یک و دو غربالگری در سطح کشور، مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی در حال توسعه و موجود در سطح کشور و تعیین اهداف و خط مشی کارگروه، وضعیت موجود و نیازهای  زیرساختی کشور در سطح استان‌ها را ارایه داد.

آقای شرع‌بافچی، نماینده موسسه آلا و کارگروه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، هم گزارش مختصری در رابطه با جلسه تشکیل شده، اهداف و برنامه‌ها، مسایل و مشکلات خیریه‌ها و پیش‌نهادهای آن‌ها در رابطه با مراقبت‌های بعد از درمان بیماران و پی‌گیری‌هایی که بعد از درمان قطعی باید به طور مستمر ادامه یابد، ارایه کرد.

در ادامه دکتر مطلق، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، اعلام کرد که برنامه پیش‌گیری از سه نوع سرطان در سه شهر به صورت پایلوت شروع شده است و فعالان می‌توانند در خصوص تشخیص زودهنگام در دو حوزه اطلاع‌رسانی به عموم جامعه و برنامه‌های آموزش عمومی با توجه به درخواست سازمان‌ها فعالیت کنند. وی در خصوص درمان سرطان نیز گفت: در این حوزه فعالیت‌های زیادی در بحث غربالگری و تشخیص و درمان، هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی انجام شده است و افزود: فعالان می‌توانند با کمک وزارت بهداشت از طریق نیازسنجی این حوزه، کمک‌های خود را به مناطق کم‌تر برخوردار و کم‌تر توسعه‌یافته هدایت کنند. دکتر مطلق هم‌چنین پیش‌نهادهایی را در رابطه با فعالیت خیریه‌ها و موسسات فعال مطرح و برای هر گونه همکاری و کمک اعلام آمادگی کرند.

سپس نمایندگان خیران، خیریه‌ها و موسسات غیردولتی حاضر، به بحث و تبادل نظر در رابطه با مشکلات موجود پرداختند و پیش‌نهادهای خود را مطرح کردند.

در پایان دکتر ایازی به جمع‌بندی مطالب مطروحه در نشست به شرح زیر پرداخت: پی‌گیری برای تشکیل شبکه ملی خیرین و خیریه‌ها و سازمان‌های غیردولتی حوزه سرطان؛ ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه پیش‌گیری از سرطان؛ برنامه‌ریزی برای هفته سرطان و طراحی و برگزاری پررنگ کمپین مبارزه با سرطان در سراسر کشور با مشخص شدن مسوولیت‌های هر بخش و سازمان؛ تهیه مدل برای فعالیت و مشارکت خیرین، خیریه‌ها و سازمان‌های غیردولتی حوزه سرطان در سطح استان و شهرستان بر اساس الگوی جمعیت، زیرساخت و میزان شیوع؛ دستور بررسی مسایل و مشکلات موردی مجموعه‌های خاص و فعال در حوزه سرطان به صورت ویژه؛ و برگزاری نشست بعد در حدود یک ماه دیگر.

گفتنی است در این نشست دکتر جمالی، مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت، خیران و نمایندگان خیریه‌ها و موسسات غیردولتی فعال در حوزه سرطان از سراسر کشور حضور داشتند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب