امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18552 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نماینده تهران اعلام کرد؛

مرکز نمایشهای آیینی صبا به بقا و ماندگاری سرمایه های ملی کمک می کند/ توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی از اقدامات شایسته فرهنگی است

خبرایران:نماینده تهران با اشاره به اینکه توجه به نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آن‌ها از اقدامات شایسته فرهنگی به شمار می آید، گفت:ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه های ملی خود در حوزه فرهنگی و هنری فراهم كنیم
مرکز نمایشهای آیینی صبا به بقا و ماندگاری سرمایه های ملی کمک می کند/ توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی  از اقدامات شایسته فرهنگی است

محمدجواد فتحی  در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه نمایشهای آیینی و سنتی از جمله پرده خوانی و نقالی جزو سرمایه های ملی محسوب می‌شوند، گفت: نمایش های سنتی و آیینی  اغلب با روایت زندگی اولیای الهی عجین شده است بنابراین  جدای از وجوه فرهنگی، از شاخصه ها و ارزش‌های مردمی محسوب می شوند كه باید زمینه حفظ و توسعه و آموزش آن ها را فراهم كرد.

 وی تعزیه ، پرده خوانی و نقالی را شیوه‌ های از نمایشهای  روایی و روایتگری دانست و افزود: توجه روزافزون به احیای این نمایش های سنتی می‌تواند به شكل گیری سبك های نمایشی و روایی با شناسنامه ای ملی  کمک کند.

به گفته این نماینده مجلس نمایش های آیینی و سنتی بخش مهمی از فرهنگ ما تلقی می شود و نباید  توجه به  این گونه نمایشهای آیینی و سنتی فراموش کرد.

وی با بیان اینکه  مرکز نمایشهای آیینی صبا گامی به سوی حفظ و اشاعه هنر نمایشی و سنتی ایران  به شمار می آید، افزود:را ه اندازی مرکز نمایشهای آیینی صبا اقدام ارزشمند مدیریت شهری تهران محسوب می‌شود.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه  یکی از ویژگی ها مهم نمایش های آیینی سنتی را ایجاد ارتباط ساده و قابل فهم با مخاطبان دانست و گفت: می توان  بسیاری از  پیامهای فرهنگی اجتماعی  را در قالب این گونه نمایش ها  به مردم عرضه کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آنها، گفت: ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه های ملی خود در حوزه فرهنگ و هنر فراهم كنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعزیه، پرده خوانی، شبیه خوانی و نقالی جزو سرمایه های ملی محسوب می‌شوند، بیان داشت:توسعه مراکز  و فضاهای فرهنگی از عوامل تاثیر گذار در ترویج فرهنگ دینی و آیینی و رفع آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر به شمار می آید.
وی با بیان اینکه مرکز نمایشهای آیینی صبا فرصت خوبی را برای توسعه فرهنگ دینی و آیینی فراهم می کند، گفت: با ایجاد سالن‌ها و مراکز خاص نمایش‌های آیینی و سنتی می توان زمینه های لازم را برای شکل‌گیری و اجرای  نمایشهای آیینی و سنتی از سوی هنرمندان فعال در این حوزه را ایجاد کرده و آن را گسترش داد.

جا به جایی خودکار تماشاچیان نسبت به صحنه با توجه به نوع نمایش از ویژگی های منحصر به فرد مرکز نمایشهای آیینی صباست که به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در راستای باز زنده سازي خاطره باغ صبا  در حال ساخته است.

در مجموعه مرکز نمایشهای آیینی  صبا ٦ سالن نمایش با ظرفیت 800 نفر طراحی شده که شامل پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز، دو بلک باکس نمایش که هر کدام با ظرفیت 70 نفراست .

سالن اصلی با ظرفیت 500 نفر که از ویژگی های این سالن می توان به متحرک بودن صحنه، ماشینری و جایگاه تماشاچیان اشاره کرد. این سالن نخستین سالن نمایش در خاورمیانه است که دارای اکوستیک داینامیک است.

گفتنی است استفاده از تجهیزات ویژه نور و صدا منطبق بر امکانات از دیگر ویژگی های منحصر بفرد آن است. رستوران، چایخانه، پارکینگ با گنجایش 110 خودرو از دیگر امکانات این مجموعه می باشد.

گفتگو از : فاطمه اصلان زاده

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب