امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18634 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر سید عباس صالحی اعلام کرد؛

نباید هر یاوه‌ای به اسم کتاب چاپ شود/ نقد در جامعه ایران جدی نیست/ نسبت دانشگاه و کتاب باید از آنچه که هست قوی‌تر شود/ کتاب کیفی باید در محیط علمی دانشگاهی تولید شود

خبرایران: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقد در جامعه ایران جدی نیست و جامعه علمی باید کاری کند که هرکسی جرات نکند که هر یاوه‌ای را به اسم کتاب منتشر کند واین جامعه نباید اجازه دهد که ناسزاها وارد سزاها شوند.
نباید هر یاوه‌ای به اسم کتاب چاپ شود/ نقد در جامعه ایران جدی نیست/ نسبت دانشگاه و کتاب باید از آنچه که هست قوی‌تر شود/ کتاب کیفی باید در محیط علمی دانشگاهی تولید شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین پایانی دومین دوره نشان دهخدا انتخاب کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور ویژه علوم‌انسانی بعد از ظهر امروز25 آبان ماه 1395 با حضور «دکتر علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدرضا صالحی‌امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،«دکتر سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استادان دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران سالن ابن خلدون برگزار و دراین مراسم «دکتر سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: اگر ما رسانه‌های مختلف را در نظر بگیریم و آنها را در تناسب و تفکر و اندیشه مقایسه کنیم، کدام یک با تفکر و اندیشه نسبت قوی‌تر و وزن بیشتری دارند؟ پاسخ صحیح و صریح کتاب است چون هیچ رسانه‌ای مانند کتاب ارتباط ذاتی و قوی با اندیشه و تفکر آدمی ندارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزن و چگالی اندیشه در حوزه کتاب نمود بیشتری دارد و اینکه معجزه پیامبر خاتم کتاب است، همین است که ذات انسان با تفکر پیوند دارد و تفکر با کتاب و اتفاقات خوبی در جامعه بشری با کتاب افتاده است و این در ایران هم وجود داشته و دارد. جامعه ایرانی در تکاپو با این رسانه به ویژه بعد از انقلاب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کتاب‌های منتشر شده در 7 ماه گذشته حدود 40 هزار عنوان است و علاوه بر این کمیت آمایش موضوعی این حوزه‌ها هم متوازن شده و در 7 ماه گذشته در حوزه علوم عملی و دانش‌های فنی و مهندسی 6381 عنوان، ریاضی و دانش‌های طبیعی 1144 عنوان، در حوزه دانشگاه 8000 عنوان، علوم انسانی و اجتماعی 5430 عنوان، تاریخ و جغرافیا 1770 عنوان، فلسفه 1697 عنوان، هنر و ادبیات 5705 عنوان، هنر 1379 عنوان و دین 4761 عنوان کتاب چاپ شده است.

دکترصالحی افزود: کمیت تولید این آثار نسبت به گذشته بهتر شده و حوزه تکثیر و آمایش موضوعی هم توازن قابل‌توجهی را فراهم کرده و این امر نشان می‌دهد که جریان علمی در کشور به نحوی در حوزه تولید مطلوب در بخش‌های مختلف حضور داشته و دارد. به نظر می‌رسد در جامعه علمی کشور عنوان اعضای هیات علمی یکی از پشتوانه‌های جدی حوزه مکتوب هستند.

وی عنوان داشت:این فرهنگ اگر بخواهد در کنار کمیت و آمایش به کیفیت برسد، این استادان هستند که می‌توانند پشتوانه فرهنگ کیفی مطلوب کشور باشند و بعد از انقلاب بیش از یک‌میلیون کتاب چاپ اول و مجدد داشته‌ایم، اما مرحله سومی که باید به جریان فرهنگ مکتوب کشور اضافه شود، کیفی‌سازی این حرکت است و باید تقویت شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نسبت دانشگاه و کتاب باید از آنچه که هست قوی‌تر شود و به استادان بیشتر اعتماد کرد وهمچنین فرصت‌سازی برای تولید اثر کیفی از سوی استادان بسیار مهم است. این استادان دانشگاه هستند که در میان آنها اصل دانش دارد و باید این فرصت را به وجود بیاورند.

وی اضافه کرد:وزارت فرهنگ مجوز کتاب می‌دهد، اما مولد کتاب نیست و کتاب کیفی باید در محیط علمی دانشگاهی تولید شود. کتاب یک تفکر منسجم دست‌یافته و بی‌بدیل است. جرقه‌های فکری کفایت نمی‌کند و باید بارور شوند و این باروری در کتاب اتفاق می‌افتند و سوژه‌یابی برای تالیفات یکی دیگر از نیازهای جامعه علمی است و باید از تالیف عنوان‌های مشابه و تکراری پرهیز کنیم‌ و جامعه میراث فرهنگی مکتوب ما به این سوژه‌ها نیاز دارد.

صالحی یادآورشد: نقد علمی میراث مکتوب یکی از نیازهای اساسی جامعه است و اگر فرهنگ مکتوب را به عنوان میراث خود تلقی کنیم، بیش از همه از جامعه علمی انتظار می‌رود به نقد آن بپردازد. نقد در جامعه ایران جدی نیست و جامعه علمی باید کاری کند که هرکسی جرات نکند که هر یاوه‌ای را به اسم کتاب منتشر کند. این جامعه نباید اجازه دهد که ناسزاها وارد سزاها شوند.

وی در پایان گفت: کتاب‌های خوب ما در عین انبوه شبه‌کتاب‌ها مدفون است و باید استادان که مرجع نظری هستند، کمک کنند تا کتاب‌های خوب در ویترین‌ها دیده شوند. یکی از مشکلات ما در کتابخوانی سردرگمی افراد است که چه باید بخوانند و اگر ما می‌خواهیم جامعه کتابخوان داشته باشیم، جامعه علمی باید کتاب‌های خوب را معرفی کنند.

بنابراین گزارش، دومین دوره کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور با عنوان «نشان دهخدا»روز سه‌شنبه مورخ 25 آبان ماه سال جاری با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به کار خود پایان داد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب