امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1865 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش رونمایی از رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی»؛1/

پارسی‌نژاد: باید نویسنده در ادبیات انقلاب مثل یک پژوهشگروارد شود/ نویسنده‌های ما به سنت‌ها پشت کرده‌ اند

خبرایران: «شهرام پارسی‌نژاد» نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه نویسنده در ادبیات انقلاب باید مثل یک پژوهشگر یا کارآگاه وارد شود، گفت: نویسنده باید به این شیوه به سؤالات جوان امروز نسبت به انقلاب پاسخ دهد که اگر در این مسیر ناموفق باشیم به بیگانه‌شدن آنها با این فرهنگ کمک کرده‌ایم.
پارسی‌نژاد: باید نویسنده در ادبیات انقلاب مثل یک پژوهشگروارد شود/ نویسنده‌های ما به سنت‌ها پشت کرده‌ اند

به گزارش خبرنگار خبرایران، آئین رونمایی از رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» اثر «محمد حنیف» عصر امروز دوشنبه، 21 بهمن با حضور«محمد حنیف»  نویسنده اثر، «عباس پژمان» مترجم و نویسنده، «شهرام اقبال نژاد» نویسنده و مترجم حوزه ادبیات کودک و نوجوان و «شهرام پارسی‌نژاد» نویسنده و منتقد ادبی و خبرنگاران در محل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

دراین مراسم «عباس پژمان» مترجم و نویسنده کشورمان درخصوص رمان اظهارداشت: بعد از خواندن رمان اولین سؤالی که برای من ایجاد شد راجع به ژانر رمان بود. در حقیقت نشانه‌هایی از رمان مدرن، اندیشه، پست مدرن و همچنین «رمنس» و اسطوره را در خود دارد و اینکه رمان مدرن از اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد و قصد داشت صورت کلاسیک را کنار بزند و صورت‌های جدیدی تصویر کند. این رمان هم در این زمینه موفق بوده تا صورت جدیدی را خلق کند.

وی ادامه داد: همچنین در وجه «گوتیک» بودن، عامل جادویی نقش زیادی دارد که در این رمان این نشانه هست و این نقش همان عامل فوق‌طبیعی یا جادویی است که در رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» نقش جدی ایفا می‌کند و رمان در قرن بیستم، نوع جدیدی از خود را آفرید و آن رمان «اندیشه» بود. در آغاز قرار نبود رمان چیزی بگوید بلکه ایجاد شد تا همه چیز را تصویر کند. در رمان قرار نیست کسی فرضیه‌ای را طرح و به آن پاسخ بگوید بلکه رمان زندگی را با همه پیچیدگی‌هایش مطرح می‌کند.

پژمان تصریح کرد: صورت دیگر رمان که بیشتر در نیمه دوم قرن بیستم تولید شد ، پست مدرن نام دارد و در این ژانر رمان، نویسنده از داستان و نوشته‌های دیگر نویسنده‌ها استفاده می‌کند که این نوع نگارش به «بین‌ متنّیت» شهرت یافته است. این ویژگی نیز در این رمان به خوبی مشهود است و گوشه‌هایی از «رمنس» هم در این اثر مشاهده می‌شود و ویژگی‌هایی نظیر حالت بهت‌انگیزی که در خواننده ایجاد می‌کند و شخصیت خارق‌العاده آن از جمله این ویژگی‌ها است.

وی مهمترین ویژگی رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» در بحث ژانر‌ها را بُعد اسطوره‌ای این رمان دانست و تاکید کرد: شخصیتی در اسطوره وجود دارد که با نیروی قاهر به جدال می‌پردازد. همچنین اسطوره‌ها سعی می‌کنند زمان و مکان را در داستان از حالت دقیق خود خارج کنند که هر دو ویژگی قبل به خوبی در این رمان قابل مشاهده است چراکه شخصیت اول آن؛ «سپنتا»، با یک نیروی قاهر در‌گیر می‌شود. از سویی وقایع رمان که بین چند روز تا یک هفته اتفاق می‌افتد نیز در تعلیق بین سال‌های 1336 تا 1357 بوقوع پیوسته است.

این مترجم عنوان داشت: در طول داستان تنها از 2 قرینه می‌فهمیم که مکان وقوع حواث در لرستان و آن هم با حالت اسطوره‌ای اتفاق افتاده است و در عین حال که همه این ویژگی‌ها در رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» وجود دارد اما این رمان توانسته است، استقلال خود را کسب کند به شکلی که نمی‌توان آن را در هیچ‌ یک از گونه‌های اشاره شده قرار داد و به همین دلیل باید به نویسنده اثر تبریک گفت.

 وی تاکید کرد: در آغاز خواننده احساس می‌کند یک رمان رئالیستی نقل می‌شود اما در ادامه یک شخصیت مرموز وارد داستان می‌شود و ماهیت آن عامل فوق‌طبیعی در داستان تغییر ایجاد می‌کند. حتی در ادامه این عامل فوق طبیعی بر رمان مسلط می‌شود و خواننده را غافگیر می‌کند. نکته در این میان آن است که این عامل فوق طبیعی بر اساس این اصل که «انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کند» وارد رمان می‌شود.

در ادامه این مراسم «کارمران پارسی‌نژاد» نویسنده و منتقد ادبی طی سخنانی اظهارداشت: با توجه به نشانه‌ها می‌توان حدس زد که اتفاقات این رمان در ایامی نزدیک به انقلاب اتفاق افتاده است و به همین دلیل تلاش می‌کنم این رمان را از منظر رمان انقلاب اسلامی نقد کنم و نویسنده در طول داستان بازگشت‌هایی به گذشته داشته است و به غیر از یکی دو مورد الباقی بازگشت‌ها به موقع و حساب‌شده است.

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه به طور کلی داستان انقلاب را در ایران، به اندازه‌ای که در غرب پیشرفت، به جلو نبرده‌ایم و پیشرفت نکرده‌ایم، گفت: عده‌ای معتقد هستند از آنجا که بعد از انقلاب جنگ تحمیلی و دفاع هشت ساله به وقوع پیوست، این حوزه آن طور که باید پیشرفت نکرد. هر چند در همان دوران آثاری خلق شد که بیشتر آنها حادثه محور و با شخصیت‌های کلیشه‌ای مثل «ساواکی»، «جوان انقلابی»، «فرارهای شبانه» و ... بودند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه ادبیات «اندیشه» خیلی فعال نبوده‌ایم، گفت: البته در کل نسبت به ادبیات داستانی بی‌توجه بوده‌ایم. اغلب با یک نگاه تحقیرآمیز و موضوعی که برای سرگرمی استفاده می‌شود، به آن نگاه کرده‌ایم. در حالی که در غرب به هیچ‌وجه این‌طور نیست حتی نویسنده‌ها به عنوان اشخاص صاحب نظر به جلسات سازمان‌های سرّی دعوت می‌شوند.

پارسی‌نژاد با بیان اینکه اگر یک اثر تحلیلی، پخته و قوام‌یافته در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی تولید شود، می‌تواند مرجع خوبی برای متخصصان در دیگر رشته‌ها هم باشد، ادامه داد: تأثیر ادبیات انقلاب بر جامعه روز و جامعه جهانی موضوعاتی هستند که باید بررسی شود.

 وی عنوان داشت: آیا شعار «الله اکبر» که در انقلاب ایران شب‌ها از روی بام‌ها فریاد زده ‌می‌شد، در انقلاب الجزایر سابقه نداشته است. چرا ادبیات داستانی ما نتوانسته مانند کاری که ادبیات الجزایر انجام داده است، این چنین تولیداتی داشته باشد و تنها به برخی تولیدات کلیشه‌ای بسنده شده است.

این منتقد ادبی با بیان اینکه نویسنده در ادبیات انقلاب باید مثل یک پژوهشگر یا کارآگاه وارد شود، عنوان کرد: نویسنده باید به این شیوه به سؤالات جوان امروز نسبت به انقلاب پاسخ دهد که اگر در این مسیر ناموفق باشیم به بیگانه‌شدن آنها با این فرهنگ کمک کرده‌ایم.

پارسی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نویسنده‌های ما در بسیاری از موارد به سنت‌ها پشت کرده‌ و به سمت مدرنیسم رفته‌اند، عنوان کرد: نویسنده‌های ما هیچ‌گاه به دنبال احداث پلی میان سنت و مدرنیسم نبوده‌اند اما «حنیف» در رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» به خوبی از تجارب سنت‌های گذشته استفاده می‌کند و با پلی که نویسنده آن را خلق کرده است به سمت آینده حرکت می‌کند.

بنابراین گزارش؛ «کلاه جادویی و مجسمه مسی» یک رمان کاملاً ایرانی است که در آن به شیوه داستان ایرانی از داستان در داستان، نقالی و قصه‌گویی عامیانه استفاده شده است. این رمان با شمارگان 1200 نسخه در 256صفحه با قيمت 12000 تومان به ویترین کتابفروشی‌ها می‌رود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب