امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18696 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ایران همچنان مصمم به مبارزه همه‌جانبه با تروریست‌هاست؛

حمله تروریستی به «حله»عراق/ دست‌کم ۴۰ شهید ایرانی هستند/ انتقال اجساد سوخته برای بررسی DNA به ایران + تصاویر

خبرایران: حمله تروریستی داعش به زوار اربعین در حله عراق بیش از ۸۰ شهید برجای گذاشت که بیش از ۴۰ نفر آن‌ها از زوار ایرانی هستند؛ داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.
حمله تروریستی به «حله»عراق/ دست‌کم ۴۰ شهید ایرانی هستند/ انتقال اجساد سوخته برای بررسی DNA به ایران + تصاویر

به گزارش خبرایران، طی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک پمپ‌بنزین در منطقه «الشوملی» شهر «الحلة» (مرکز استان بابل) واقع در جنوب بغداد، حداقل 80 نفر شهید و  بیش از 20 تن دیگر زخمی شدند.

سرکنسول ایران در کربلا از انتقال ۷۱ جسد به ایران خبر داد

مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا با بیان اینکه 71 کیسه شامل 59 جسد سوخته تقریباً کامل و 14 جسد متلاشی، برای تشخیص هویت تا عصر امروز به ایران انتقال می‌یابد، گفت: تا مشخص شدن هویت قربانیان، از طریق آزمایش دی ان ای باید صبر کنیم.

وی که در محل بیمارستان جمهوری شهر حله مرکز استان بابل عراق با خبرنگار ایرنا، گفت وگو می‌کرد، افزود: هم اکنون کار تشریفات انتقال اجساد تمام شده و در حال انتقال به فرودگاه نجف است تا از آنجا به ایران منتقل شود.

سرکنسول ایران که برای نظارت بر امر تشریفات و تسریع در انتقال اجساد قربانیان حادثه حمله تروریستی روز گذشته در شوملی، به همراه استاندار بابل و مقام‌های امنیتی استان و شهرستان حله در این بیمارستان حضور داشت، افزود: با انجام آزمایش دی ان ای در ایران، هویت شهدا که ممکن است ایرانی، افغان و یا عراقی باشند، مشخص خواهد شد.

از سرکنسول ایران درباره پیدا شدن تعدادی مدارک هویتی از ایرانیان، در محل حادثه و وضعیت زائران ایرانی سوال کردیم که وی گفت: فعلاً هیچ جسد قابل تشخیص از شهروندان ایرانی وجود ندارد، اما تعداد 28 مدرک شناسایی ایرانی، شامل عابر بانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی در محل حادثه پیدا شده است.

وی در عین حال یادآور شد که این مدارک را نمی‌توان به منزله شهادت صاحبان آن تلقی کرد و تنها بعد از آزمایش دی ان ای اجساد، می‌توان اسامی و تعداد قربانیان را اعلام کرد.

حادثه حمله تروریستی روز گذشته، در منطقه شوملی واقع در جنوب حله مرکز استان بابل عراق رخ داد که طی آن جمعی از زائران اربعین که در حال بازگشت به ایران بودند، شهید و زخمی شدند.

 

همه اجساد حادثه تروریستی حله به ایران منتقل می‌شود

- طبق توافق بین ایران و عراق همه اجساد شهدای حادثه تروریستی حله برای بررسی DNA به ایران منتقل خواهد شد.
- ایران متعهد شده است اجساد شهدای عراقی را به این کشور بازخواهد گرداند.
- همچنین خانواده‌های عراقی که گمان می کنند اجساد عزیزانشان در بین اجساد انتقالی است می توانند به سهولت به ایران سفر کنند.
- در حال حاضر اجساد با آمبولانس به سمت فرودگاه نجف در حال انتقال است تا با هواپیما به کشور منتقل شود.

مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی در حله عراق پیش از انتقال به فرودگاه نجف برای انتقال به ایران برگزار شد

غرامت فوت ۱۹۳ میلیون تومانی حادثه حله در اسرع وقت پرداخت می‌شود

بیژن صادق با ابراز همدردی با بازماندگان و مجروحان حادثه تروریستی شب گذشته در عراق اظهار کرد: بیمه دانا به تعهدات خود در قبال مجروحان و همچنین خانواده شهدای این حادثه به فوریت عمل می‌کند.

وی با اشاره به استقرار حدود 200 نیروی همیار بیمه در عراق از سوی بیمه دانا، افزود: رقم غرامت فوت پرداختی تعهد شده در بیمه‌نامه 193 میلیون تومان است که به بازماندگان بیمه‌شدگان بیمه دانا پرداخت خواهد شد.

صادق ضمن تسلیت به خانواده‌ شهدای این حادثه تروریستی گفت: بیمه دانا طبق تعهداتش خود را موظف به پرداخت غرامت فوت شهدا می‌داند و همان طور که در مورد شهدای هرمزگانی سامرا، در اسرع وقت، علی‌الحساب غرامت فوت به بازماندگان آن‌ها اهدا شد، در مورد خانواده‌ی شهدای این حادثه نیز به همین ترتیب عمل خواهد شد.

مدیرعامل بیمه دانا اضافه کرد: تعداد بیمه‌شدگان اربعین حسینی از سوی بیمه دانا 1.5 میلیون نفر بوده است و برخی از زائران فاقد بیمه‌نامه بوده‌اند.

وی رقم حق بیمه را 18 هزار و 800 تومان عنوان کرد و گفت: هزینه‌های درمانی سرپایی و بستری زائران در ایام راهپیمایی اربعین و غرامت فوت فوت‌شدگان حوادث و عادی تحت پوشش بیمه دانا بوده است.

صادق در پاسخ به اینکه برخی نسبت به اصل پوشش بیمه‌ زائران اربعین حسینی انتقاد داشتند، گفت: قطعن بی‌مهری‌هایی که در خصوص صنعت بیمه  و شرکت بیمه دانا با زیر سئوال بردن اصل ارائه‌ی پوشش‌های بیمه‌ای انجام شد، هیچ خللی در روند خدمت‌رسانی بیمه دانا و ایفای تعهداتش در قبال مصدومان و خانواده‌ شهدای راهپیمایی اربعین ندارد و ما به وظایف خود طبق تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به پوشش غرامت فوت 55 میلیون تومانی حادثه‌دیدگان حادثه تلخ منا گفت: گرچه فقدان شهدای این حوادث پرنشدنی است اما پرداخت غرامت فوت با رقم مناسب می‌تواند اندکی از آلام بعدی بازماندگان را تسلی دهد و بیمه دانا سریعن اقدام به پرداخت علی‌الحساب به خانواده‌ی این عزیزان خواهد کرد.

جزئیات تازه از انفجار انتحاری در عراق

- روزنامه نیویورک تایمز: این مرگبارترین انفجار عراق از زمان حمله انتحاری ماه جولای در بازاری در بغداد بود که ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت.

- «فلاح الخفاجی» رئیس کمیته امنیتی استان بابل عراق: راننده تانکر بمبگذاری شده، اتوبوس زائران ایرانی را تعقیب کرده و بعدا کامیون را در میان انبوه جمعیت منفجر کرده است.

- نورس عبدالرزاق» رئیس اداره بهداشت و درمان بابل تعداد شهدا را ۷۵ نفر اعلام کرده و گفته است که این رقم احتمالا افزایش می‌یابد.

- داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که یکی از نیروهای عراقی‌اش این انفجار را انجام داده. این گروه تهدید کرده که حملات بیشتری را در مناطق شیعه‌نشین جنوب عراق انجام می‌دهد.

تحویل ۸ مجروح حادثه عراق به اورژانس کشور در مرز مهران/ ۲ مجروح بدحال تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان حله

سید علی مرعشی با اعلام این خبر گفت: هشت تن از مجروحان حادثه انتحاری روز گذشته در عراق صبح امروز با اتوبوس آمبولانس در مرز مهران به اورژانس کشور تحویل داده شدند.

وی با اشاره به اینکه تمام مجروحان این حادثه افغان های مقیم ایران بوده اند، افزود: 2 مجروح حادثه همچنان بدحال بوده و در بیمارستان حله تحت مراقبت ویژه هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به اینکه هنوز شهدای این حادثه تعیین تکلیف نشدند، عنوان کرد: از آنجا که پیکر بیشتر شهدا سوخته است، لذا تعیین هویت آنها زمان‌بر خواهد بود.

اسامی ۱۱ نفر از مجروحان حادثه تروریسی حله اعلام شد

پیرحسین کولیوند با اشاره به وقوع حادثه تروریستی در حله عراق، اظهار داشت: تلاش ما شناسایی کامل تمامی مجروحان ایرانی این حادثه تروریستی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پزشکی و درمانی نیروهای ما در عراق همچنان برای خدمت به مجروحان ادامه دارد، افزود: تاکنون ۳۰ زائر ایرانی در این حادثه شناسایی شده‌اند.

رئیس مرکز اورژانس کشور با بیان اینکه ۲۴ نفر از این زائران را افغانستانی های مقیم ایران تشکیل داده اند، عنوان کرد: شش نفر از زائران نیز ایرانی هستند.

وی گفت: تا کنون شهادت ۲۴ زائر ایرانی در این حادثه تروریستی تایید شده است.

در زیر اسامی ۱۱ زائر مجروح افغانستانی مقیم ایران آمده است.

۱.فاطمه نوروزی

۲.سکینه نعمانی

۳.حسن نعمانی

۴.رمضان هاشمی

۵.نوروز نعمانی

۶.محمد طاهری

۷.یدالله فجری

۸.علی ترابی

۹.فاطمه نعمانی

۱۰.زهرا حسینی

۱۱.یوسف نشقی

 

شبکه «سومریه» اعلام کرد در بین شهدا «زوار ایرانی» نیز هستند. پمپ‌بنزین هدف قرار گرفته شده در کنار رستورانی قرار دارد که معمولا زوار ایرانی در راه برگشت از کربلا در آن برای استراحت توقف می‌کنند.

برخی شبکه‌های عراقی اعلام کرده‌اند زائران ایرانی ، پاکستانی، عراقی و بحرینی در زمان وقوع انفجار در پمپ‌بنزین یاد شده بوده‌اند و تعداد اتوبوس‌های موجود در این پمپ بنزین (در زمان انفجار) 7 دستگاه بوده که زائران کربلا را به شهرها و کشورهایشان بازمی‌گردانده است.

شهر «الحلة» مرکز استان بابل واقع در 100 کیلومتری جنوب بغداد از ثبات نسبی برخوردار است اما هر از گاهی شاهد اعمال خشونت آمیز از این نوع است.

رویترز و اسکای‌نیوز در جدیدترین اخبار خود اعلام کردند تعداد شهدا بیش از 80 تن است و بیشتر افراد شهید شده از شهروندان ایران بوده‌اند.

خبرگزاری معلومه عراق با تأیید خبر شهادت 80 نفر در این حادثه تروریستی، تعداد زخمی‌ها را 24 نفر اعلام کرد.

شبکه المیادین لبنان اعلام کرد داعش مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته است.

داعش در کانال خبری اعماق مدعی شد که تعداد شهدا و زخمی‌ها بیش از 200 نفر هستند.

قشقایی، معاون امور کنسولی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که از 80 شهیدی این انفجار که به سردخانه منتقل شده‌اند، چهل نفر ایرانی هستند.

خبرگزاری رویترز و شبکه عربی اسکای نیوز لحظاتی پیش اعلام کرد که آمار شهدا به بیش از 100 نفر افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در گفتگو با «نسیم آنلاین»: بیش از ۲۵ زائر ایرانی در انفجار امروز عراق به شهادت رسیدند

حمیدرضا گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین کشور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، درباره انفجار امروز شهر حله عراق گفت: انفجار امروز بیش از 85 کشته و زخمی داشته که از این تعداد متاسفانه بیش از 25 نفر از زائران ایرانی که به صورت آزاد اقدام به رفتن به عراق کرده بودند، به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در انفجار امروز عراق اتباع ایرانی و پاکستانی و همچنین تعدادی از مردم عراق به شهادت رسیدند که حسن دانایی فرد، سفیر ایران در عراق پیگیر وضعیت شهدا و مجروحان این حادثه خواهد بود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین کشور خاطر نشان کرد: فعالیت این ستاد بعد از پایان یافتن موسم اربعین به پایان رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه انفجار تروریستی امروز در عراق را به شدت محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انفجار تروریستی و انتحاری امروز در عراق که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد کثیری از مردم بیگناه شد را به شدت محکوم و با دولت و مردم عراق و  تمامی خانواده های  قربانیان این حادثه شوم و هولناک ابراز همدری کرد.

قاسمی با توجه به  انتشار اخباری مبنی بر شهادت تعدادی از هموطنان عزیز ایرانی در این جنایت هولناک اظهار داشت: وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد  با جدیت تمام در حال بررسی موضوع و هر گونه اقدام لازم در این خصوص  می باشند.  وی افزود:  به محض دریافت و تایید اخبار تکمیلی ، موضوع  به آگاهی  مردم شریف ایران خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه اینگونه اقدامات از پیش طراحی شده و ددمنشانه را ناشی از استیصال تروریست ها و در واکنش به  شکست های پیاپی آنان خواند و افزود: این  اقدامات وحشیانه و غیر انسانی ، در عزم دولت و ملت عراق و نیز ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت مظلوم عراق در مبارزه بی امان  با تروریسم، خللی ایجاد نخواهد کرد.

واکنش ها: 

رئیس جمهور عراق با محکوم کردن جنایت الشوملی، دولت را به اقدام فوری برای بازداشت و مجازات جنایتکاران حادثه تروریستی الشوملی فرا خواند.

فواد معصوم در بیانیه خود با تاکید بر اینکه سوگواران اربعین حسینی انسان های مومن و بی آزاری هستند که برای زیارت آمده اند، خواستار اجرای سیاست هایی برای ریشه کن کردن تروریسم شد. 

وی با اشاره به اینکه در میان زائران شهید، اتباع ایرانی، افغانی و پاکستانی هستند، این فاجعه را به خانواده های قربانیان تسلیت گفت.

شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق هم با صدور اطلاعیه ای انفجار تروریستی داعش علیه سوگواران اربعین حسینی در منطقه الشوملی بابل را به شدت محکوم کرد.

در این اطلاعیه از دولت عراق خواسته شده است علاوه بر مبارزه با داعش در موصل، در راستای خشکاندن ریشه فکری داعش هم فورا اقدام کند.

شیخ خالد الملا، شهدای انفجار الشوملی را مهمانان عزیز عراق توصیف کرد و بر ریشه کن کردن تروریسم داعش چه از راه های نظامی، فکری و سیاسی تاکید کرد. 

حزب الله لبنان حادثه تروریستی را در شهر حله عراق محکوم کرد و خواستار بیشتر شدن برای نابودی گروه تروریستی داعش را خواستار شد.

وزارت خارجه مصر نیز این انفجار تروریستی را محکوم کرد.

به منظور انتقال حادثه‌دیدگان حله عراق

عوامل امدادی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مرز مهران مستقر شدند

علی دلپیشه امروز در گفتگو با فارس اظهار داشت: از لحظاتی پیش‌ گروه‌های امدادرسانی و آمبولانس‌ها در مرز مهران مستقر شده‌اند تا در صورت نیاز عملیات انتقال حادثه‌دیدگان حادثه تروریستی حله عراق را به داخل کشور انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: همچنین مراکز درمانی ایلام نیز آماده ارائه خدمات به این حادثه‌دیدگان است.

روحانی در پیامی به مناسبت حمله تروریستی به زائران حسینی در حله عراق:
اقدام سبعانه و مذبوحانه تروریست‌ها در منطقه حله عراق، نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک بود

متن پیام حسن روحانی به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

"وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا"

برگزاری با شکوه حماسه اربعین حسینی در سال جاری، گوشه‌ای از عظمت شیفتگی ملت عاشورایی بود که کوردلان سفاک، آن را برنتافتند و عمق استیصال و درماندگی خود را در اقدامی سبعانه و مذبوحانه به نمایش گذاشتند.

وقوع اقدام تروریستی دردناک در منطقه حِلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن مظلومانه شماری از زائران حسینی از جمله تعدادی از هموطنان عزیزمان شد، قلوب تمامی مسلمانان به‌ویژه شیعیان را جریحه‌دار ساخت.

اینجانب با درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل اینگونه حرکت‌های غیرانسانی و اعلام آمادگی دولت ایران برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ، برای شهدای این فاجعه، علو درجات و برای آسیب دیدگان، آرزوی شفای عاجل دارم و به خانواده‌های عزیز داغدار تسلیت می‌گویم.

دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به مبارزه همه‌جانبه با تروریست‌ها و افراطیون است و یقین دارد به ‌زودی در سایه وحدت و همدلی بیش از پیش مردم عراق، شاهد پیروزی نهایی آنان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها خواهیم بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب