امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18705 تاریخ انتشار: شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

فیدل کاسترو درگذشت

خبرایران:فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا در سن 90 سالگی درگذشت.خبر مرگ فیدل را برادرش رائول در تلویزیون دولتی اعلام کرده است. فیدل کاسترو 10 سال پیش قدرت را به برادر کوچکترش سپرد و خود از منصب اجرایی کناره گرفت.
فیدل کاسترو درگذشت

به گزارش خبر ایران به نقل از رسانه ها ، خبر مرگ کاسترو را تلویزیون دولتی کوبا اعلام کرده است. کاسترو در سال های گذشته به دلیل بیماری از منصب اجرایی فاصله گرفته و قدرت را به برادر کوچکترش " رائول " واگذار کرده بود.

خبر مرگ فیدل را برادرش رائول جمعه شب - ساعت 10:30 به وقت محلی - در تلویزیون دولتی اعلام کرده است.

رائول کاسترو به صلاحدید برادر بزرگش "فیدل"، از سال 2006 زمام امور کشورش را به دست گرفته است. کاسترو 10 سال پیش به دلیل بیماری خود را بازنشست کرده و برادرکوچکترش را جانشین خود کرد.

فیدل کاسترو در ۱۳ اوت ۱۹۲۶ در شهر بیران در استان سابق اورینته کوبا متولد شد.

خانواده وی از زمین‌داران مرفّه بودند. او بعد از گذراندن دورهٔ ابتدائی در روستا به مدرسه‌ای خصوصی واقع در شهر سانتیاگو د کوبا و سپس هاوانا رفت و پس از آن از دانشکدهٔ حقوق دانشگاه هاوانا فارغ‌التحصیل شد.

کاسترو زمانی که دانشجو بود به یک گروه دانشجویی پیوست که علیه فساد سیاسی مبارزه می‌کردند. او در سال ۱۹۴۷ میلادی عضو حزب مردم کوبا شد که به حزب ارتدوکس هم شهرت داشت. وی سپس رهبر جناح چپ حزب شد و همان سال داوطلب عضویت در یک گروه مسلح برای مبارزه علیه نظام رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن شد. این گروه نتوانست از کوبا خارج شود.

بارها فیدل کاسترو در طرح‌ریزی و اجرای این‌گونه نقشه‌های ضد امپریالیستی نقش داشت.

او در ۱۹۵۹ میلادی توانست، نظام فالگنسیو باتیستا را شکست دهد و حکومت کوبا را دست گیرد.

فیدل کاسترو امروز 26 نوامبر در سن 90 سالگی درگذشت.

روابط آمریکا و کوبا از زمان پیروزی انقلاب کمونیستی کاسترو در کوبا قطع بود و امریکا تحریم هایی را علیه دولت کمونیستی کوبا وضع کرده است.

دولت باراک اوباما سال گذشته با برقراری مجدد رابطه سیاسی با کوبا ، سفارت های دو کشور در پایتخت های یکدیگر را بازگشایی کرده و تحریم های کوبا را سبک تر کرد.

اوباما در مارس سال جاری میلادی به عنوان نخستین رییس جمهور آمریکا از زمان پیروزی انقلاب کمونیستی در کوبا به این کشور سفر کرد.

او در جریان این سفر با فیدل کاسترو دیدار نکرد. فیدل کاسترو پس از سفر اوباما با نوشتن مقاله ای ناخرسندی خود را از سیاست های 60 سال گذشته آمریکا در قبال کشورش اعلام کرده و نوشت: مردم کوبا تحریم های 60 سال گذشته آمریکا علیه کشورشان را فراموش نخواهند کرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب