امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18721 تاریخ انتشار: شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسن احمدی اعلام کرد؛

نگهداری از800 معلول جسمی حرکتی در آسایشگاه کهریزک تهران/56 معلول دانش‌آموز در آسایشگاه‌های کهریزک زندگی می‌کنند/ حضور 6 زن معلول مدال‌آور مسابقات پارالمپیک ،12 نفر در گروه تئاتر و 10 نفر در گروه موسیقی آسایشگاه خیریه کهریزک

خبرایران: مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک گفت: 56 معلول دانش‌آموز نیز در آسایشگاه‌های کهریزک زندگی می‌کنند که بعضی از آنها به دانشگاه‌ها نیز راه پیدا کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.
نگهداری از800 معلول جسمی حرکتی در آسایشگاه کهریزک تهران/56 معلول دانش‌آموز در آسایشگاه‌های کهریزک زندگی می‌کنند/ حضور 6 زن معلول مدال‌آور مسابقات پارالمپیک ،12 نفر در گروه تئاتر و 10 نفر در گروه موسیقی آسایشگاه خیریه کهریزک

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری« 12 آذرماه مصادف با روز جهانی معلولان» بعدازظهرامروز6 آذرماه 1395با حضور«حسن احمدی» مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک،«فریبرزبختیاری» معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک،« فهیمه پورفهیم» معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک،«افشین وجدانی‌روشن» مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز،«آذر معنوی» پزشک بخش معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک واصحاب رسانه درموسسه کهریزک برگزار و دراین نشست خبری  «حسن احمدی»مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک اظهارداشت: آسایشگاه خیریه کهریزک علاوه بر سالمندان به معلولان جسمی حرکتی، کودک و بزرگسال و همچنین بیماران ام‌اس نیزخدمات خود را ارائه می‌دهد

مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک تصریح کرد: در حال حاضر 800 معلول جسمی ـ حرکتی در آسایشگاه کهریزک تهران و 172 معلول جسمی حرکتی نیز در آسایشگاه کهریزک البرز نگهداری می‌شوند. در مجموع 1090 معلول تحت پوشش خدمات این آسایشگاه در تهران و البرز هستند؛ علاوه بر آن 150 بیمار ام‌اس نیز در هر دو استان نگهداری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: 56 معلول دانش‌آموز نیز در آسایشگاه‌های کهریزک زندگی می‌کنند که بعضی از آنها به دانشگاه‌ها نیز راه پیدا کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند. علاوه بر آن 6 زن معلول مدال‌آور مسابقات پارالمپیک نیز در این آسایشگاه حضور دارند و 500 نفر از 800 معلول ساکن در آسایشگاه کهریزک تهران روزانه در 44 کارگاه توانبخشی مشغول به کار هستند و علاوه بر آن 12 نفر در گروه تئاتر، 10 نفر در گروه موسیقی نیز فعال بوده و 11 نفر از آنان نیز موفق به ازدواج و تشکیل خانواده شده‌اند.

 

بختیاری: تمامی معلولان مراجعه کننده به آسایشگاه خیریه کهریزک توانایی سکونت در خانه و خانواده خود را ندارند

فریبرزبختیاری معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک نیزدر ادامه این نشست خبری اظهارداشت: در حال حاضر یک میلیارد معلول در سطح جهان زندگی کرده و 10 تا 15 درصد معلول نیز در کشور زندگی می‌کند و این افراد در سطح عملکردی و در تعامل با جامعه دچار معلولیت هستند و آسایشگاه خیریه کهریزک پاسخگوی این گروه از افراد است.

وی ضمن انتقاد ازعدم مناسب‌سازی‌های شهری و معابرعنوان داشت: تقریبا تمامی معلولان مراجعه کننده به آسایشگاه خیریه کهریزک توانایی سکونت در خانه و خانواده خود را نداشته و به همین دلیل آسایشگاه نسبت به تامین نیاز آنان اقدام می‌کند.

معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک افزود: کهریزک در این سال‌ها تلاش کرده در زنجیره مراقبتی خود از معلولان بتواند محیطی پویا برای آنان ایجاد کند، تفاوت کهریزک با دیگر مراکز آن است که فقط در مسائل مراقبتی و درمانی تمرکز نداشتیم بلکه کهریزک را به محلی برای زندگی آنها تبدیل کرده‌ایم و در حد توان نیز امکانات فرهنگی و تفریحی این افراد را نیز ایجاد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد از معلولان حاضر در آسایشگاه خیریه کهریزک زن و 40 درصد آنان مرد هستند و تمامی پشتیبانی از آسایشگاه کاملا مردمی بوده و حتی در این بین برخی تعاریف قانونی، سختی‌ها و مشکلاتی را برای آسایشگاه به وجود آورده است به طوری که به عنوان مثال آسایشگاه فردی را برای عمل جراحی به بیمارستان معرفی می‌کند.

بختیاری درپایان سخنان خود گفت: از آنجا که ما ولی قانونی فرد نیستیم، نمی‌توانیم برگه اجازه عمل بیمارمان را به امضاء برسانیم، بدین ترتیب مددجوی آسایشگاه در پروسه درمانی خود دچار مشکل می‌شود و این مشکلات از این سطح آغاز و تا تامین پول برق و آب و گاز آسایشگاه ادامه می‌یابد به طوری که مسوولان اصلی آسایشگاه باید نسبت به تامین مخارج آب، برق و گاز آسایشگاه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کنند.

 

پورفهیم: تلاش ما ایجاد پویایی و زندگی در آسایشگاه کهریزک است

فهیمه پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: در آسایشگاه کهریزک براساس توانایی‌هایشان شناسایی و با هدف عدم رسوب در کارگاه‌های مختلف معرق، سفال فعال شده به طوری که در حال حاضر 500 معلول در کارگاه‌های توانبخشی آسایشگاه مشغول فعالیت هستند.

معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی کهریزک ایجاد کارگاه‌هایی است که جامعه به آنها نیاز دارد تا بتوان از درآمد حاصل از محصولات این کارگاه‌ها برای معلولان هزینه کنیم و در حال حاضر زیرنظر آموزش و پرورش مدرسه‌ای در آسایشگاه خیریه کهریزک راه‌اندازی شده که دارای 50 دانش‌آموز است. همچنین که 6 دانشجوی معلول نیز در مجموعه کهریزک حضور دارند.

وی ابرازداشت: سعی کرده‌ایم پویایی و زندگی را در آسایشگاه محقق کنیم و علاوه بر آن مسائل درمان و مراقبتی را نیز داشته باشیم به طوری که در حال حاضر مرکز فیزیوتراپی کهریزک با دارا بودن 6 فیزیوتراپیست در دو نوبت صبح و عصر به معلولان ارائه خدمت می‌دهد.

پورفهیم اضافه کرد: خدمات مراقبت در منزل را از سال 92 با 100 نفر آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر 300 نفر معلول از این خدمات استفاده می‌کنند زیرا معتقدیم حتی اگر تمام تهران را تبدیل به آسایشگاه کنیم پاسخگوی نیاز معلولان نخواهد بود به همین دلیل باید خدمات مراقبت در منزل را در کشور توسعه دهیم و معتقدیم بدترین خانه از بهترین آسایشگاه بهتر است اما نمی‌توانیم با این وجود نافی آسایشگاه‌ها در کشور باشیم.

وی یادآورشد: خدمات مراقبت در منزل کهریزک نیز از منطقه 16 تا پاکدشت ورامین در شعاع 40 کیلومتری آسایشگاه ارائه و همچنین از طریق NGOها و بهزیستی افرادی برای دریافت این خدمات به آسایشگاه معرفی می‌شوند که در حال حاضر تعداد آنها به 300 نفر می‌رسد و به طور کاملا رایگان خدمات مراقبت در منزل را از کهریزک دریافت می‌کنند. هزینه‌های نگهداری در منزل، یک چهارم هزینه نگهداری در آسایشگاه است.

معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک تاکید کرد: درصدد آن هستیم بخش روزانه آسایشگاه خیریه کهریزک را راه‌اندازی کنیم تا افراد برای دریافت خدمات به آسایشگاه آمده و شب را در خانه و میان خانواده خود سپری کنند و تصویب لایحه اصلاحی حمایت ازحقوق معلولان نیز روندی طولانی داشته و چند سالی است که در انتظار تصویب است اما تاکنون به تصویب نرسیده است.

وی درپایان گفت: متاسفانه معلولان به عنوان شهروند درجه 2 محسوب شده و به آنها نگاه درستی نداریم این در حالی است که با اصلاح قوانین می‌توان بسیاری از مشکلات در این حوزه را حل کرد.

 

وجدانی‌روشن: هزینه نگهداری افراد معلول در آسایشگاه کهریزک همانند تعرفه بهزیستی 860 هزار تومان در ماه است

افشین وجدانی‌روشن، مدیرآسایشگاه خیریه کهریزک البرز نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر 8 دقیقه یک کودک معلول در جهان به دنیا می‌آید این در حالی است که 4 درصد از افراد جامعه نیز دارای معلولیت شدید و هزینه مراقبت از آنها بسیار سنگین است.

وجدانی‌روشن عنوان داشت: درهزاره جدید سهم عوامل ژنتیکی درمعلولیت کمتر شده وحوادث سهم اعظمی را به خود اختصاص داده‌اند و در آسایشگاه کهریزک البرز کودکان معلول ذهنی زیر 14 سال نگهداری شده که در صورت ادامه عمر آنها به 14 سالگی با هماهنگی بهزیستی به مراکز نگهداری معلول ذهنی بالای 14 سال بهزیستی سپرده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه افراد معلولی که در آسایشگاه کهریزک نگهداری می‌شوند همانند تعرفه بهزیستی 860 هزار تومان در ماه است، این در حالی است که 90 درصد کودکان معلول این آسایشگاه فاقد سرپرست و کارتن‌خواب هستند و 10 درصد مابقی، خانواده‌هایی هستند که تا سقف 50 هزار تومان می‌توانند پرداخت کنند.

مدیرآسایشگاه خیریه کهریزک البرز تاکید کرد: ما اهرم قانونی نداریم که بتوانیم کودکان معلول و بی‌خانمان را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم. در آسایشگاه کهریزک البرز سه گروه معلول بزرگسال، سالمند و کودک معلول داریم که 55 درصد کل بستری‌ها افراد کارتن‌خواب، مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست‌اند اما در مورد کودکان باید گفت که 90 درصد آنان فاقد سرپرست هستند.

وی در پایان سخنان خود ابرازداشت: روزانه کودکان معلولی که فاقد سرپرست هستند در جلوی درب آسایشگاه رها می‌شوند که یک معضل شده است، از طرفی به ازای هر 10 نفر مددجو یک مراقب داریم چون هزینه‌ها کفاف مراقبان بیشتر را نمی‌دهد و در این آسایشگاه 193 کودک معلول و 172 معلول بزرگسال، سالمند و بیمار نگهداری می‌شوند که در مجموع 365 نفر را شامل می‌شود.

 

معنوی: معلولان 5/1 برابر سایر افراد مورد آزار و اذیت و خشونت قرار می‌گیرند

آذر معنوی پزشک بخش معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: 100 میلیون کودک معلول در دنیا زندگی می‌کنند و 50 درصد معلولان جهان نیز قادر به تامین مخارج زندگی خود نیستند و معلولان 5/1 برابر سایر افراد مورد آزار و اذیت و خشونت قرار می‌گیرند که این آمار برای کودکان معلول به بیش از 4 برابر نیز می‌رسد.

وی درپایان از عدم مناسب‌سازی‌های شهری نیز انتقاد و گفت: معلولیت برای خانواده و دولت هزینه‌بر است با این حال در حال حاضر تنها شهرداری تهران دارای وسایل حمل و نقل عمومی است که تعداد آنها نیز اصلا پاسخگوی جمعیت معلولان نیست و امیدوارم که لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان هرچه زودتر تصویب شود تا به موجب آن بتوان مشارکت اجتماعی معلولان را افزایش و سطح زندگی آنها بهبود ببخشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب