امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1883 تاریخ انتشار: جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۳:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ساخت تراشه ای که به باکتری گوش می کند

دانشمندان دانشگاه کلمبیا در آمریکا موفق به ساخت تراشه های رایانه ای شده اند که می تواند به باکتری گوش دهد.
ساخت تراشه ای که به باکتری گوش می کند
به گزارش خبرایران از پایگاه خبری مدیکال نیوز، فناوری مدارهای یکپارچه اساس علوم رایانه و گوشی های هوشمند تلفن همراه است. اما محققان با استفاده از این فناوری و مکمل اکسید فلز نیمه هادی( CMOS ) ، نوع جدیدی از تراشه ساخته اند که می تواند صدای باکتری ها را بشنود.

هدف محققان، درک چگونگی شکل گیری بیوفیلم (biofilms) ها است. بیوفیلم جوامع پیچیده ای از سلول های میکروبی است که با هم در بدن موجود زنده رشد می کنند.

کارشناسان تخمین می زنند که 60 تا80 درصد از عفونت های میکروبی در انسان توسط باکتری های بیوفیلم ایجاد می شود.

کن شپرد یکی از محققان این مطالعه و استاد مهندسی برق و مهندسی پزشکی دانشگاه کلمبیا در این باره می گوید: اخلال در شکل گیری بیوفیلم، پیامدهای مهمی در بهداشت و سلامت عمومی و کاهش میزان عفونت دارد و این تراشه جدید افق های جدیدی را از چگونگی شکل گیری بیوفیلم فراهم می کند.

این تراشه به شکل یک اسلاید شیشه ای فعال (active glass slide) ساخته شده است که یک پشتیبان محکم برای کلونی های باکتریایی به حساب آمده و به طور مستقیم به تغییرات مولکولی در باکتری های در حال رشد پاسخ می دهد.

به گفته محققان ساخت این تراشه یک گام بزرگ رو به جلو است. زیرا این تراشه می تواند به مکالمات انجام گرفته در بیوفیلم ها گوش دهد. همچنین می توان از آن برای قطع این گفتگو و در نتیجه اخلال در بیوفیلم استفاده کرد.

بخشی از گفتگوی باکتریایی که محققان در حال گوش دادن به آن هستند به طور خاص شامل یک نوع مولکول به نام فنازین (phenazines) است که هنگام انجام فعالیت های فیزیولوژیکی توسط سلول های باکتری ترشح می شود. این مولکول به رشد کلونی باکتری ها کمک می کند.

به گفته محققان این مطالعه جدید نشان دهنده یک راه تازه و هیجان انگیز است که در آن می توان از لوازم الکترونیکی جامد برای مطالعه سیستم های بیولوژیکی استفاده کرد.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب