امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18846 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در بازدید وزیر بهداشت سوئد از رصد خانه شهری عنوان شد:

فعال سازی گروه های داوطلب مردمی در خانه های سلامت محله های تهران اقدامی قابل توجه و تقدیر است

خبرایران:«گابریل ویک استرم» وزیر بهداشت سوئد در بازدید از رصد خانه شهری در جریان فعالیت های سلامت محور مدیریت شهری قرار گرفت و فعال سازی گروه های داوطلب مردمی در خانه های سلامت برای مشارکت در ارتقاء سلامت جامعه را اقدامی قابل تقدیر دانست.
فعال سازی گروه های داوطلب مردمی در خانه های سلامت  محله های تهران  اقدامی قابل توجه و تقدیر است

به گزارش خبرایران از  روابط عمومی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، «گابریل ویک استرم»  وزیر بهداشت سوئد به همراه هیئت سوئدی در بازدید از رصدخانه شهری از نزدیک در جریان فعالیت های سلامت محور مدیریت شهری تهران قرار گرفت.

در این بازدید سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران، اساتید و  فعالان حوزه سلامت حضور داشتند که طی نشستی، در دو بخش جداگانه مجموعه رویکرد ها و فعالیت های وزارت بهداشت و شهرداری تهران برای وزیر بهداشت سوئد و همکاران وی تشریح شد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این نشست با اشاره به اجرای طرح سنجش نابرابر عدالت در شهر تهران گفت: شهرداری تهران با استخراج 78 شاخص برنامه ای را تدوین کرد و در این زمینه گام بزرگی را برداشته است. علاوه بر آن 11 کانون و گروه های مردمی که در محلات به طور تخصصی موضوعات سلامت شهروندان را پیگیری و برنامه هایی را در این زمینه اجرا می کنند.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس ارتقای سلامت در شانگهای و تاکید نقش موثر شهرداری ها در ارتقای شاخص های توسعه پایدار اظهارداشت: این امر با حضور و مشارکت مردمی اثربخش تر خواهد بود . بنابراین در راستای کاهش سطح نابرابری این شاخص ها، به سراغ مشارکت داوطلبانه مردم رفتیم که پس از شناسایی، آموزش و توانمندسازی این گروه ها، برنامه اجرایی توسط خود مردم تدوین شد.

زمانی با تشریح و نمایش تصویری برنامه های سلامت محور یکی از محلات برای هیئت وزارت بهداشت سوئد گفت: به عنوان نمونه گروه های مردمی فعال محله سید خندان از منطقه سه شهرداری تهران با انتخاب شاخص سالمندی به منظور ارتقای کیفی زندگی سالمندان برنامه ای را تدوین کردند که در این راستا برای بهبود این شاخص در حوزه آموزش، پیشگیری ازبیماری هایی چون آلزایمر، سکته قلبی، همچنین راه های شاد زیستن و تغذیه سالم برنامه ریزی هایی صورت دادند و برای آن تورهای تفریحی و آموزشی، برنامه های ورزشی در راستای ارتقای سطح سلامت سالمندان توسط این گروه های مردمی برای مردم به اجرا درآمد.

در این نشست «گابریل ویک استرم» وزیر بهداشت، درمان عمومی و ورزش سوئد با ابراز خرسندی از نتایج مفید سفر خود به تهران، فعالیت های شهرداری تهران در حوزه سلامت بویژه استفاده از توانمندی های مردمی و مشارکت فعال سازمان های مردم  در حساس سازی جامعه نسبت به مقولات بهداشتی و سلامت ابراز رضایت کرد.

گابریل ویک استروم، وزیر سلامت و ورزش سوئد نیز با اشاره به اهمیت پرداختن به زمینه پیشگیری گفت: جامعه مدنی در حوزه پیشگیری باید ورود پیدا کند تا بتوان برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر کاری اساسی انجام داد.

وزیر سلامت و ورزش سوئد همچنین گفت: البته چالش‌هایی هم داریم که به عنوان مثال، یکی از چالش‌هایمان جمعیت سالخورده است و این مسئله در کشور ایران نیز به طور مشترک وجود دارد که باید برای آن راهکارهای اساسی در زمینه همکاری بخش دولتی و خصوصی را بکار برد.

در این نشست بر  لزوم سازماندهی و تقویت و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت، توسعه و تقویت نظام مند همکاری های بین بخشی در حوزه سلامت، حمایت از تشکیل کمیته های بین بخشی برای کاهش زمینه های آسیب های اجتماعی مانند شهرداری و بهزیستی، ارائه خدمات عادلانه سلامت به مردم، ترویج شیوه زندگی سالم در جامعه تاکید شد.

همچنین با استقرار اتوبوس ایدز در محدوده برج میلاد تهران، هیئت وزارت بهداشت کشور سوئد با حضور در این اتوبوس از نوع خدمت رسانی در این زمینه به مردم بازدید کردند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب