امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18909 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده اعلام کرد؛

تشکیل 800 پرونده اوقافی درمورد تصرفات و دست‌درازی به موقوفات دردادگستری استان تهران/ ۳۰۲ نیت وقفی در کشور داریم/ سازمان‌ها و نهادها طلب خود را به دلیل تصرف برخی اراضی و ساختمان‌ها به اداره اوقاف پرداخت نمی کنند

خبرایران: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: ۳۱۳ بقعه متبرکه در کل استان تهران داریم که همگی آنها نیازمند توسعه، تخریب، بازسازی و نوسازی هستند.
تشکیل 800 پرونده اوقافی درمورد تصرفات و دست‌درازی به موقوفات دردادگستری استان تهران/  ۳۰۲ نیت وقفی در کشور داریم/ سازمان‌ها و نهادها طلب خود را به دلیل تصرف برخی اراضی و ساختمان‌ها به اداره اوقاف پرداخت نمی کنند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری ارائه عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران صبح امروز یکشنبه ۲۱ آذر ماه 1395 با حضور«حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران و اصحاب رسانه در محل ساختمان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزارو دراین نشست خبری «حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران اظهارداشت: در زمینه اطلاع ‌رسانی فعالیت‌های وقفی ضعف داریم و مردم در این باره از ما انتقاد دارند، به همین جهت تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌های صورت‌ گرفته در یک سال اخیر را اطلاع رسانی‌ کنیم.

حجت الاسلام محمدزاده تصریح کرد: ۳۰۲ نیت وقفی در کشور داریم که تنها ۳۰ درصد آنها مربوط به اباعبدالله‌الحسین(ع) و ۱۰ درصد نیت‌ها هم مربوط به ایتام است و در سال جاری بیش از ۲ هزار نیروی مبلغ آقا از قم به مساجد و روستاها و امامزادگان استان تهران اعزام شده و برای اولین بار هم ۸۰۰ خانم مبلغ به مجالس مذهبی، امامزادگان و خیمه‌های معرفت اعزام شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: زمینه فعالیت سازمان اوقاف در ۳ حوزه فرهنگی و قرآنی، اجتماعی و اقتصادی است و قریب به ۱۰۸ مرکز فرهنگی قرآنی در حوزه استحفاظی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران وجود دارد که در این زمینه بیش از ۳۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، ضمن اینکه برای اولین بار هم مهدهای قرآن در کنار مراکز فرهنگی راه‌اندازی شده تا دغدغه‌های پدران و مادران را کم کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش تعداد حافظان قرآن در نظام جمهوری اسلامی با توجه به پتانسیل موجود، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تعهد تربیت بیش از یک میلیون حافظ قرآن را داده‌اند، ضمن اینکه سهم اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران هم ۴۵۰ هزار نفر است که تاکنون در سامانه اختصاص‌یافته برای این موضوع ۲۷۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی عنوان داشت: ۲۰۰ هزار نفر شرکت‌کننده در مسابقات قرآنی درون‌استانی در رشته‌های مختلف در سال جاری حضور پیدا کردند، ضمن اینکه ۱۲ نفر از فعالان این حوزه نیز که مربوط به استان تهران هستند، در کل کشور حائز رتبه برتر شدند. همچنین در زمینه حفظ کل قرآن در کشور هم یک خانم از استان تهران حائز رتبه اول شده است و در طرح مودت که هم‌اکنون با همکاری مردم برای حفظ و توسعه بقاع متبرکه اجرایی شده، فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: ۳۱۳ بقعه متبرکه در کل استان تهران داریم که همگی آنها نیازمند توسعه، تخریب، بازسازی و نوسازی هستند و سال جاری برای دومین بار بودجه‌ای را در بخش عمرانی از دولت دریافت نکردیم که البته دلیل این موضوع، کسری بودجه دولت و مشکلات مالی آنها است.

وی ابرازداشت:‌ در طرح مودت در استان تهران در بخش توسعه، مرمت و نوسازی ۳۰ درصد رشد را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که البته در این زمینه شهرداری تهران و شهرداران برخی شهرهای اقماری و همچنین استاندار تلاش و همکاری ویژه‌ای داشته‌اند و بیش از ۵ هزار بسته مهر تحصیلی شامل کیف، دفترچه، خودکار، مداد و … بین ایتام توزیع شده است.

حجت الاسلام محمدزاده تاکید کرد: یک هنرستان در شهر تهران و همچنین مؤسسه و دبیرستان حسان در پاکدشت با امکانات کامل و جامع راه‌اندازی شده و هر قدر که آموزش و پرورش همکاری خود را با اداره اوقاف استان تهران بیشتر کند، خدمات آموزشی ما به دانش‌آموزان نیز بیشتر شده و افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف استان تهران در مراسم راهپیمایی اربعین سال جاری در عراق، موکبی را در عمود ۱۲۱۷ راه‌اندازی کرد که در این موکب خدمات فرهنگی متنوعی به زائرین پیاده ارائه شده و در حقیقت، پایگاه قوی‌ برای دوستداران اهل‌بیت به حساب می‌آمد و با همکاری تجار بازار و اداره ارشاد استان تهران، برای اولین‌بار مراسم تعزیه‌خوانی سوگ خورشید برگزار شد.

حجت الاسلام محمدزاده، گفت: بیمارستان وقفی ۵۰۰ تختخوابی آرش در بزرگراه باقری در شرق تهران با کمک شهرداری و مؤسسه رویان عملیات ساخت و سازش پایان پذیرفت و هم‌اکنون در حال ارائه خدمات به بیماران است، ضمن اینکه بیمارستان سوختگی امیر نوری نیز مراحل احداث خود را می‌گذراند.

وی افزود: فاز اول احداث درمانگاه موقوفه سرلشگر خدایان در ملارد افتتاح شد که البته از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به بحث درمانی موقوفات داشته باشد، ضمن اینکه ما هم‌اکنون منتظر بهره‌برداری و دریافت مجوز از وزارت بهداشت هستیم و در کلینیکی با مساحت ۳ هزار متر در شهرستان بهارستان راه‌اندازی شده، اما برای بهره‌برداری و آغاز فعالیتش منتظر مجوز از سوی وزارت بهداشت هستیم.

حجت الاسلام محمدزاده اضافه کرد: در بیمارستان فیروزآبادی شهر ری نیز پروژه‌ای نیمه‌تمام که از سال‌های گذشته باقی‌مانده بود توسط اداره اوقاف و امور خیریه و همکاری واقفین در حال پیگیری مراحل پایانی ساخت و ساز است، ضمن اینکه ۸ هزار متر زیربنای درمانی نیز در کنار بیمارستان امین‌آباد توسط واقف ساخته و راه‌اندازی شده است.

وی گفت: طبق دستور استاندار تهران، کلیه فرمانداران شهرستان‌های اقماری باید درباره تعیین‌تکلیف زمین‌های وقفی، کارگروهی را با حضور اوقاف و امور خیریه تشکیل دهند که سال جاری چهارمین سال فعالیت این کارگروه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: در شهر قدس و شهریار، زمین‌خواران بزرگی هستند که از ضعف قانون استفاده کرده و به موقوفات دست‌درازی می‌کنند که البته برخی از آنها زمین‌های وقفی را تصرف کرده، اما ما با شناسایی آسیب‌های موجود، در حال انجام مراحل قانونی و قضایی دفاع از وقف و موقوفه و بازگشت این زمین ها به سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم که البته بیش از نیمی از متصرفین موقوفه، همکاری لازم را با اوقاف و امور خیریه انجام نمی‌دهند.

حجت الاسلام محمدزاده، گفت: در سال جاری برای تعامل بیشتر با دادگستری و خیرین، جلسات جداگانه‌ای را با آنها برگزار کرده و به تشریک مساعی با این افراد پرداختیم. همچنین همایش یاوران وقف نیز با حضور تعداد بالایی از واقفین استان تهران در مدرسه دارالفنون برگزار و کتابی هم به نام دارالخلافه که حاوی موقوفات صد سال اخیر استان تهران است رونمایی شد.

وی با بیان اینکه رویکرد اوقاف در رابطه با مسائل وقف، اقتصادی است و می‌کوشیم تا شرایط را به سمت افزایش درآمد اقتصادی و توسعه خدمات وقف به جامعه داشته باشیم، اظهار داشت: تلاش داریم در این زمینه ضمن افزایش مسائل اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده و وقف را برای کمک به جامعه، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم بشناسانیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: ۷۰ هزار هکتار زمین برای افزایش بهره‌وری اقتصادی در خصوص راه‌اندازی گلخانه‌های ویژه در زمین‌های ۵ و ۱۰ هزار متری در شهریار آماده واگذاری به جوانان جویای نام جهت انجام فعالیت ویژه این موضوع می‌باشد، ضمن اینکه چنین شرایطی را نیز در ورامین و پاکدشت در نظر داریم که تمامی این اقدامات براساس نگاه ویژه به اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام محمدزاده، یادآورشد: ۸۰۰ پرونده اوقافی در دادگستری استان تهران درباره تصرفات و دست‌درازی به موقوفات تشکیل شده است که البته ۹۳ درصد آرا تاکنون به نفع موقوفات بوده، اما چون قاضی در دستگاه قضا مستقل است، روند رسیدگی به این مسائل طولانی است، اما با تشکیل کمیسیون مشترک بین دادگستری و اداره اوقاف و تشریک مساعی، رویه‌های قضایی مشترک استخراج شده و به افراد ذیصلاح ارائه می‌شود.

وی درپایان گفت: مطالبات اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران مربوط به افراد حقیقی خیلی بالا نیست و معمولاً این افراد طلب خود را به اداره اوقاف پرداخت می‌کنند، اما مشکل اصلی ما با دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی است که طلب خود را به دلیل تصرف برخی اراضی و ساختمان‌ها و عدم پرداخت بدهی خود به اداره اوقاف است درمسائل شرعی و وقفی فرهنگسرای نیاوران تاکنون رعایت نشده و این مجموعه بدهی خود را به دلیل همین موضوع به اداره اوقاف و امور خیریه تاکنون پرداخت نکرده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب