امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امیرمسعودشهرام‌نیا در نشست خبری اعلام کرد؛

هدف ماگسترش ادبیات و هنردرفضای فرهنگی اروپا و ایتالیا است/رسماً متقاضی حضور درنمایشگاه کتاب بلونیا به عنوان میهمان ویژه هستیم /میهمان ویژه فرصتی برای گسترش تعاملات فرهنگی درفضای نمایشگاه است

خبرایران: مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران گفت: میهمان ویژه فرصتی برای گسترش تعاملات فرهنگی و معرفی بیشتر یک کشور در فضای نمایشگاه است.
هدف ماگسترش ادبیات و هنردرفضای فرهنگی اروپا و ایتالیا است/رسماً متقاضی حضور درنمایشگاه کتاب بلونیا به عنوان میهمان ویژه هستیم /میهمان ویژه فرصتی برای گسترش تعاملات فرهنگی درفضای نمایشگاه است

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری «حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران»صبح امروز28آذرماه 1395 با حضور «امیرمسعودشهرام‌نیا»مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران،«مائورو کنچاتوری» سفیر ایتالیا ،«چرتی رایزن» کشور ایتالیا و اصحاب رسانه برگزارو دراین نشست خبری «امیرمسعود شهرام‌نیا»مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اظهارداشت:پیش از نمایشگاه 29 کتاب تهران بنا بر تصمیم شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ایتالیا به عنوان میهمان ویژه دوره سی‌ام انتخاب شده بود و در ایام نمایشگاه‌های کتاب امسال غرفه‌ای به همین مناسبت به کشور ایتالیا اختصاص یافت و مسئولان مربوط در این غرفه حضور یافتند.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تصریح کرد:درراستای برنامه‌ریزی‌های گسترده توافق‌های اولیه مبنی بر این مناسبت انجام شد ویک ماه قبل نیز گروه دیگری در راستای توافقات صورت گرفته از کشور ایتالیا به ایران سفر کردند این گروه در قالب تیم 6 نفره‌ای بود که رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا نیز در آن حضور داشت و جلسات مکرری به منظور برنامه‌ریزی‌های گسترده و گسترش روابط میان دو کشور صورت گرفت. تیم ایتالیایی بازدیدهایی را نیز انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: ما در موضوع میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران سابقه طولانی نداریم اما پس از افغانستان، عمان و روسیه ایتالیات چهارمین کشور میهمان ویژه ما خواهد بود چرا که میهمان ویژه فرصتی برای گسترش تعاملات فرهنگی و معرفی بیشتر یک کشور در فضای نمایشگاه است.

شهرام‌نیا تاکید کرد:تلاش شده به رویداد به صورت گذرا بسنده نکنیم و گسترش و تعاملات فرهنگی فراوان مدنظر باشد تا ادبیات و هنر را در فضای فرهنگی اروپا و ایتالیا بسط دهیم و سابقه آشنایی تمدن ایران و ایتالیا ارزشمند و طولانی‌مدت بوده است و آثاری از ایتالیا به فارسی و بالعکس ترجمه شده هر چند اندک اما ما علاقه‌مندیم فرصتی برای ترجمه بیشتر از باب حضور ویژه ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شود.

وی ادامه داد:رسماً متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب بلونیا به عنوان میهمان ویژه هستیم. در این راستا نیز موافقت‌های ابتدایی اخذ شده و احتمالاً پس از سال 2019 (دو سال آینده) ایران میهمان ویژه بلونیا نیز خواهد بود.

 

کنچاتوری: حضور ناشران بزرگ ایتالیا در تهران همکاری‌های نشر را به همراه خواهد داشت

مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا نیز درادامه این نشست خبری با توجه به میهمان ویژه شدن  این کشوراظهارداشت: برای ما حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران یک موضوع مهم و قابل توجه است باید متذکر شوم رؤسای دولت ایران و  ایتالیا در تاریخ 24 ژانویه 2016 نقشه راه و مسیری را برای یکسری فعالیت‌های دو کشور مشخص کردند و  همکاری‌های فرهنگی نقطه عطف این توافقات بود.

سفیر ایتالیا عنوان داشت:از نظر ما این تعهد تاریخی برای ایتالیا خواهد بود؛ به خاطر دارم دو سال قبل در جریان نمایشگاه کتاب تهران آقای سیدعباس صالحی معاون وزیر ارشاد ایران پیشنهاد حضور ویژه ایتالیا به عنوان میهمان را به من ارائه کرد ما نیز توافق کردیم که یک برنامه‌ آماده‌سازی برای حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: ما با شدت و برنامه‌ریزی گسترده برنامه‌ها را پیش بردیم. فرانچسکینی وزیر ایتالیا سپتامبر 2015 سفری به ایران داشت و به طور رسمی دعوت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفت از همان تاریخ کمیته هماهنگی در ایتالیا تشکیل شد تا برای حضور ایتالیا در سال 2017 در تهران برنامه‌ریزی داشته باشم.

کنچاتوری ابرازداشت: این کمیته از ارگان‌های مختلف همچون وزارت خارجه، وزارت فرهنگ، مرکز کتاب وفرهنگ ایتالیا، سازمان ایچه مؤسسه بازرگانی خارجی ایتالیا تشکیل شده است.طبعاً تمام اعضای کمیته هماهنگی و همکاری مستقیمی با انجمن ناشران ایتالیا داشته ووارد عمل خواهند شد و با توجه به موضوعیت کتاب انجمن ناشران بیشترین نقش و همکاری را دارند.

وی افزود:اعضای این گروه سه هفته پیش به تهران سفر کرده و دیدارهای دوجانبه با آقای شهرام‌نیا و بنده به عنوان سفیر همراه این گروه با معاون فرهنگی وزیر ارشاد دیدارهایی داشتیم. ما در واقع خط مشی‌ها را توافق کردیم. مقامات ایرانی علاقه دارند این اتفاق فرهنگی محدود به چند روز نمایشگاه کتاب تهران باشد بلکه علاقه‌مند به گسترش هستند. ما هم کاملا با این توافق همراهیم.

کنچاتوری یادآورشد: ما یک مسیر فرهنگی برای نزدیک شدن به رویداد بزرگ فراهم کرده‌ایم و در این مسیر رویدادهای فرهنگی مشخص شده  است. در این راستا ما قصد داریم پس از نمایشگاه کتاب این مسیر استمرار داشته باشد و حضور ناشران بزرگ ایتالیا در تهران همکاری‌های نشر را به همراه خواهد داشت و یک لوگوی ایتالیایی  ایرانی آماده شده تا در تمام برنامه‌ها این لوگو همراه ما باشد.

وی تصریح کرد: آنچه محور اصلی فعالیت‌ها را تشکیل می‌دهد تاریخچه کتاب و تفکر انسانی است که از طریق نگارش نسل به نسل منتقل شده و ما کار را از تاریخ 6 سپتامبر استارت زدیم وایران و ایتالیا برنامه‌های خود را در سال 2017 با همین لوگو پیش خواهند برد ودر ادامه همایشی در خصوص عملیات مرمت و حفاظت از سایت پاسارگاد برگزار کردیم به خاطر اینکه برای دو ملت قدمت زیادی دارد بنابراین مورد توجه قرار گرفت.

کنچاتوری تاکید کرد: توافق بر رویدادهای دیگری هم داشته‌ایم از جمله آنها می‌توان گفت در مورخ 19 و 20 ژانویه 2017 کارگاه ترجمه از و به زبان ایتالیایی در مرکز شهر کتاب برگزار خواهد شد. ما در همین ژانویه رویداد دیگری با محوریت کتاب مدرن و باستانی نیز خواهیم داشت چون در ایران مینیاتور و نگارگری قدمت دیرینه دارد.

وی خاطرنشان کرد: به همین مناسب لابراتوری با حضور تصویرگران کتاب کودک ایتالیا برپا خواهیم کرد تا از این رهگذر ورک‌شاپی برای آثار گروه سنی کودک داشته باشیم این کارگاه در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار خواهد شد و22 و 23 فوریه سمینار ایران‌شناسی و 19 و 20 آوریل 2017 نشست فناوری دوجانبه میان ایران و ایتالیا را خواهیم داشت و بر اساس تفاهم‌نامه میان وزیر علوم ایران و ایتالیا کاربری علم در تولیدات محور این گردهمایی خواهد بود.

کنچاتوری به حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه در فضایی به مسافت 300 متر اشاره وافزود: یک قسمتی از این فضا به آثار ایتالیایی و بخشی به فروش دیگر آثار ترجمه شده و تعریفی نویسندگان تخصیص خواهد یافت. یک سال آن را به عنوان محل ملاقات بین اصحاب فرهنگ ایران و ایتالیا در نظر می‌گیریم و فضایی را برای ملاقات ناشران دو کشور به شکل دوجانبه در نظر خواهیم گرفت تا پیرامون تجارت هم صحبت‌هایی صورت گیرد چرا که کمکی به توسعه فرهنگ خواهد بود.

وی ادامه داد: در این راستا 15 نفر از افرادی که در ایتالیا در حوزه شعر، نویسندگی رمان، آثار کودک، تصویرگری کتاب‌ها مشغول به فعالیت هستند در کنار ناشران و مقاله‌نویسان را دعوت خواهیم کرد تا با حضور در ایران با همتایان خود دیدارهایی داشته باشند و به تبادل‌نظر بپردازند. شاید فضا برای تمامی این رویدادها در نمایشگاه میسر نباشد از این رو در شهر کتاب مرکزی محلی برای ملاقات‌ها در نظر گرفته شده اما از سوی دیگر یک نمایشگاهی در کتابخانه ملی در زمینه نسخ خطی و نگارگری برپا خواهد شد.

سفیر ایتالیا عنوان داشت:ایتالیا تاکنون در کشورهایی چون مکزیک و ابوظبی میهمان ویژه بوده و در سفر فرانچسکینی وزیر فرهنگ ایتالیا به ایران و پذیرفتن دعوت میهمان ویژه شدن ما مسائل مالی را هم پذیرفته‌ایم بحث ما با آقای صالحی در این مورد بود که بودجه در اختیار ما چطور به بهترین شکل استفاده شود که بیشترین برنامه را همراه با یک ارزش افزوده اجرا کنیم و اولویت‌ها را با یکدیگر تعریف کنیم.

وی با اشاره به تغییرات درسطح دولت ایتالیا آن را به وزارت فرهنگ تعمیم نداد و گفت: در ایتالیا در سطح رؤسای دولت تغییراتی صورت گرفت اما آقای فرانچسکینی به عنوان وزیر فرهنگ ابقا شد تا آن نقشه راه که میان رؤسای جمهوری ایران و ایتالیا منعقد شده بود همچنان پابرجا باشد. در صورتی که رئیس حال حاضر دولت ایتالیا سابق بر این وزیر خارجه ایتالیا بود و در زمان وزارت خود دو بار به ایران سفر کرده و با همتای خود آقای ظریف دیدارهایی داشته و تمام این موارد ضامن ادامه مسیر خواهد بود و خللی به برنامه‌ها وارد نمی‌شود.

کنچاتوری درخصوص حضور مسئولین سیاسی  ایتالیا در تهران هم گفت: فرانچسکینی پروژه حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران را به صورت رسمی مطرح کردند و این به معنی آن است که علاقه مندی زیادی برای شکل گیری این رویداد در ایشان وجود دارد و همچنین امکان اینکه ایشان هم برای حضور در این نمایشگاه در آن ایام به ایران بیایند زیاد است. قطعا یکی از شخصیت های سیاسی ایتالیا در سطحی مناسب در نمایشگاه کتاب تهران شرکت خواهند کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب